HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.03.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 11.30 – 1240 ) |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : Novel |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : persoalan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : kasih sayang, keberanian BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan pemahaman novel dengan cara yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11.03.2013 |
TINGKATAN | 5K2 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM2 : TATABAHASA DAN NOVEL |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : jawatankuasa, kerjaya, tatalaku, sembilu SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.03.2013 |
TINGKATAN | 5K2 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 0945 - 1055 ) |
TAJUK | NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Tema dan Persoalan Nilai dan Pengajaran |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : melentok, menyorot Sebutan dan Intonasi : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam /Pendidikan Moral, Sejarah, NILAI : hemah tinggi, kasih sayang, BBM : Buku teks Kabus di Perbukitan ABM : Borang PG, Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Kemahiran berfikir ( CAF ) Kemahiran Belajar Cara Belajar |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menyatakan maklumat yang dikehendaki setelah guru membimbing setiap kumpulan untuk mengenal pasti nilai. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12.03.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | NOVEL : Biodata Pengarang Sinopsis Novel Kabus Di Perbukitan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.3 : Aras 1 (iii) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : ekstrovert, biopsi, terpisat-pisat, transaksi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : Patriotisme, kasih sayang, kesyukuran BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan biodata setelah diberi masa untuk menghafal maklumat dan boleh menjawab beberapa soalan yang diajukan tentang novel yang dikaji. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 13.03.2013 |
TINGKATAN | 5S2 ( 1020 - 1130 ) 5K9 ( 1130 - 1240 ) |
TAJUK | NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Tema dan Persoalan Nilai dan Pengajaran |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) 1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : melentok, menyorot Sebutan dan Intonasi : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam /Pendidikan Moral, Sejarah, NILAI : hemah tinggi, kasih sayang, BBM : Buku teks Kabus di Perbukitan ABM : Borang PG, Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Kemahiran berfikir ( CAF ) Kemahiran Belajar Cara Belajar |
REFLEKSI | Pelajar 5S2 berjaya menyatakan maklumat yang dikehendaki setelah sesi soal jawab dilakukan. Pelajar hanya dikehendaki menyatakan nilai murni berserta contoh berdasarkan petikan novel yang diberi. Pelajar dibimbing oleh guru sebelum perbentangan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.03.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 1020 – 1130 ) |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM1 : Karangan A ( Pengenalan dan Penutup ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : pragmatik, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional BBM : lembaran Kertas Soalan Peperiksaan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea Mengenal pasti sebab dan akibat |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki walaupun menjawab sepatah dua perkataan sahaja kerana tidak mampu menyatakan dalam ayat yang lengkap. Guru membimbing pelajar membina ayat yang betul dan meminta pelajar menggabungkannya dalam bentuk perenggan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 14.03.2013 |
TINGKATAN | 5K2 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN BM1 : Karangan A |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : pragmatik, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kerajinan, kerjasama, rasional BBM : lembaran Kertas Soalan Peperiksaan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menjana idea Mengenal pasti sebab dan akibat |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan maklumat yang dikehendaki setelah dipermudahkan oleh guru tetapi sukar menjawab apabila ditanya tentang contoh isu semasa yang berkaitan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15 .03.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | Program NILAM |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : ulasan, sinopsis SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Cerita, Buku Nilam ABM : Pusat Sumber |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Membuat kesimpulan |
REFLEKSI | Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta. |
No comments:
Post a Comment