RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, March 22, 2013

MINGGU 12 ( 18 – 22 Mac 2013 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.03.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K2 ( 0945 – 1055 )

5K8 ( 11.30 – 1240 )

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Latar Masa

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjelaskan peristiwa yang berlaku pada waktu pagi, petang dan malam.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 3 ( iii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti latar masa novel yang dikaji dengan merujuk buku teks.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang latar masa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : melentok, menyorot

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyatakan latar masa. Walau bagaimanapun, hanya segelintir pelajar 5K8 dan 5K9 yang boleh menyatakan latar masa setelah merujuk buku teks.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.03.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 0945 - 1055 )

5S2 ( 1055 – 1205 )

TAJUK

MENGIRINGI PELAJAR

KE

BAHAGIAN TEKNOLOGI PENDIDIKAN, SAMARAHAN

UNTUK MENGHADIRI

PENILAIAN CALON TOKOH NILAM

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

20.03.2013

TINGKATAN

5S2 ( 1020 - 1130 )

5K9 ( 1130 - 1240 )

TAJUK

P&P TIDAK DIJALANKAN KERANA SEMUA PELAJAR TINGKATAN 5 MENGIKUTI PROGRAM BERSAMA KAUNSELOR.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.03.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 0945 – 1055 )

5K2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AWAL TAHUN : BM1 : KARANGAN B

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : kebejatan, hedonisme

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kasih sayang,hormat-menghormati, rasional

BBM : lembaran Kertas Soalan Peperiksaan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Mengenal pasti sebab dan akibat

REFLEKSI

Perbincangan lebih berfokus kepada kesilapan asas paling ketara yang dilakukan oleh pelajar semasa membuat karangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22 .03.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

0940 - 1040

TAJUK

PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AWAL TAHUN : BM1 : KARANGAN B

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Kata kerja

KOSA KATA : kebejatan, hedonisme

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kasih sayang,hormat-menghormati, rasional

BBM : lembaran Kertas Soalan Peperiksaan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

Mengenal pasti sebab dan akibat

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta yang diminta. Walau bagaimanapun pelajar mengabaikan contoh-contoh relevan yang berkaitan.

2 comments:

  1. Cikgu,

    RPH anda kemaskini dan lengkap.

    Thank you for your effort.

    Have a nice day!

    ReplyDelete
  2. RPH Minggu 8,9,10,11,12 dikemas kini. Penulisan Refleksi masih telus. Sila rekodkan aspek P&P yang gagal dan bermasalah khususnya di kelas yang sederhana dan lemah. Refleksi yang telus dan spesifik akan membantu guru dalam mengambil tindakan yang bertepatan untuk pemb pembaikan. RPH terperinci.

    ReplyDelete