HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 01.04.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K2 ( 0945 – 1055 ) 5K8 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Latar tempat |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 3 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : melentok, menyorot SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan nama-nama tempat yang terdapat dalam novel walaupun ada kalanya sukar untuk menyusun ayat sendiri bagi menyatakan peristiwa penting yang berlaku di lokasi berkenaan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.04.2013 |
TINGKATAN | 5K2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cara-cara menguruskan sisa binaan dan kesan pengurusan sisa binaan secara berhemah. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : dilupuskan, pengendalian, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : rasional, keberanian, kebebasan, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar boleh mencari isi tersurat dengan mudah tetapi masih perlu diberi klu untuk mengenal pasti isi tersirat. Masih terdapat sebilangan kecil pelajar melakukan kesilapan kecil semasa membuat rumusan dan kesilapan dibetulkan serta-merta. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.04.2013 |
TINGKATAN | 5K8 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyatakan sendiri maklumat yang diminta berpandukan petikan walaupun memerlukan masa untuk mengenalpastikannya. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02.04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1130-1240 |
TAJUK | NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Latar |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 3 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Kata adjektif KOSA KATA : melentok, menyorot SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat yang dikehendaki. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | RUMUSAN : Cara-cara menguruskan sisa binaan dan kesan pengurusan sisa binaan secara berhemah. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : dilupuskan, pengendalian, SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : rasional, keberanian, kebebasan, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | P&P tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar mengikuti ceramah motivasi dan seterusnya ke pameran kerjaya. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03.04.2013 |
TINGKATAN | 5K9 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | P&P tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar mengambil masa yang lama berada di pameran kerjaya. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04 .04.2013 |
TINGKATAN | 5K9 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PEMAHAMAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Ada segelintir pelajar dapat menjawab soalan yang diajukan dan tidak kurang juga terdapat pelajar yang mengambil masa untuk menjawab soalan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04 .04.2013 |
TINGKATAN | 5K8 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar agak sukar untuk menyatakan isi tersirat dan hanya boleh memberi jawapan setelah dibimbing walaupun dalam beberapa patah perkataan sahaja. Rumusan hanya boleh dibuat dengan mengisi maklumat berdasarkan rangka yang telah dibuat oleh guru. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 04 .04.2013 |
TINGKATAN | 5K2 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca penyakit berbahaya dan langkah mengatasinya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : pengimunan, marcapada SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi, Sains NILAI : kerjasama, kerajinan, kebersihan fizikal dan mental BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Maklumat berjaya dikumpul setelah dibimbing oleh guru. Pelajar dipastikan mencatat rangka karangan agar mudah membuat karangan sebagai kerja rumah. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 05 .04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca penyakit berbahaya dan langkah mengatasinya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : pengimunan, marcapada SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi, Sains NILAI : kerjasama, kerajinan, kebersihan fizikal dan mental BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu hasil perbincangan. |
No comments:
Post a Comment