RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, April 5, 2013

MINGGU 14 ( 01 – 04 April 2013 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

01.04.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K2 ( 0945 – 1055 )

5K8 ( 1130 – 1240 )

TAJUK 

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Latar tempat

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan peristiwa penting yang berlaku di keempat-empat buah negara yang terlibat dalam novel yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 3 ( iii ) 

AKTIVITI 

  1. Secara berkumpulan, pelajar mengenal pasti latar tempat novel yang dikaji.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang latar tempat.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : melentok, menyorot

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Geografi

NILAI : berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI 

Pelajar boleh menyatakan nama-nama tempat yang terdapat dalam novel walaupun ada kalanya sukar untuk menyusun ayat sendiri bagi menyatakan peristiwa penting yang berlaku di lokasi berkenaan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.04.2013

TINGKATAN

5K2

MASA 

0705 - 0815 

TAJUK 

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Cara-cara menguruskan sisa binaan dan kesan pengurusan sisa binaan secara berhemah.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cara mengurus sisa binaan dan dua kesan pengurusan sisa binaan secara berhemah.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman rumusan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : dilupuskan, pengendalian,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sains

NILAI : rasional, keberanian, kebebasan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar boleh mencari isi tersurat dengan mudah tetapi masih perlu diberi klu untuk mengenal pasti isi tersirat. Masih terdapat sebilangan kecil pelajar melakukan kesilapan kecil semasa membuat rumusan dan kesilapan dibetulkan serta-merta.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.04.2013

TINGKATAN

5K8

MASA 

0945 - 1055 

TAJUK 

RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti
  2. Mengenal pasti faedah-faedah aktiviti kokuikulum dalam menjana kecekapan berbahasa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat daripada petikan yang dibaca.
  3. Pelajar menyalin isi tersurat dalam buku.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sains

NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI 

Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyatakan sendiri maklumat yang diminta berpandukan petikan walaupun memerlukan masa untuk mengenalpastikannya.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.04.2013

TINGKATAN

5S2

MASA 

1130-1240 

TAJUK 

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Latar

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan peristiwa penting yang berlaku di keempat-empat buah negara yang terlibat dalam novel yang dikaji.
  2. Menjelaskan peristiwa yang berlaku pada waktu pagi, petang dan malam.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 3 ( iii ) 

AKTIVITI 

  1. Secara berpasangan, pelajar mengenal pasti latar tempat dan latar masa novel yang dikaji.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang latar tempat dan latar masa.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Kata adjektif

KOSA KATA : melentok, menyorot

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Geografi

NILAI : berdikari, hemah tinggi, hormat-menghormati

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI 

Secara keseluruhannya pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat yang dikehendaki.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.04.2013

TINGKATAN

5S2

MASA 

1020 - 1130 

TAJUK 

RUMUSAN : Cara-cara menguruskan sisa binaan dan kesan pengurusan sisa binaan secara berhemah.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam cara mengurus sisa binaan dan dua kesan pengurusan sisa binaan secara berhemah.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman rumusan. 

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : dilupuskan, pengendalian,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sains

NILAI : rasional, keberanian, kebebasan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI 

P&P tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar mengikuti ceramah motivasi dan seterusnya ke pameran kerjaya.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.04.2013

TINGKATAN

5K9

MASA 

1130 - 1240

TAJUK 

RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti
  2. Mengenal pasti faedah-faedah aktiviti kokuikulum dalam menjana kecekapan berbahasa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat daripada petikan yang dibaca.
  3. Pelajar menyalin isi tersurat dalam buku.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sains

NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI 

P&P tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar mengambil masa yang lama berada di pameran kerjaya.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04 .04.2013

TINGKATAN

5K9

MASA 

0705 - 0815 

TAJUK 

PEMAHAMAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah. 

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti
  2. Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Secara rawak, pelajar dipilih untuk menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan berdasarkan petikan yang telah dibaca.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sains

NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI 

Ada segelintir pelajar dapat menjawab soalan yang diajukan dan tidak kurang juga terdapat pelajar yang mengambil masa untuk menjawab soalan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04 .04.2013

TINGKATAN

5K8

MASA 

0945 - 1055 

TAJUK 

RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya empat kesan baik aktiviti kokurikulum terhadap sekolah.
  3. Membuat rumusan petikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca semula petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Guru membimbing pelajar mencari isi tersirat.
  3. Pelajar menyalin isi tersirat dalam buku.
  4. Pelajar membuat rumusan dengan format yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sains

NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI 

Pelajar agak sukar untuk menyatakan isi tersirat dan hanya boleh memberi jawapan setelah dibimbing walaupun dalam beberapa patah perkataan sahaja. Rumusan hanya boleh dibuat dengan mengisi maklumat berdasarkan rangka yang telah dibuat oleh guru.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04 .04.2013

TINGKATAN

5K2

MASA 

1130 - 1240

TAJUK 

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca penyakit berbahaya dan langkah mengatasinya.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga punca berlakunya penyakit berbahaya dan dua langkah untuk mengatasi masalah penyakit berkenaan.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
  2. Guru menjelaskan maklumat-maklumat yang perlu dalam setiap perenggan karangan.
  3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat-maklumat yang sesuai berdasarkan isi/idea yang dibincangkan.

KEMAHIRAN BAHASA 

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : pengimunan, marcapada

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi, Sains

NILAI : kerjasama, kerajinan, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI 

Maklumat berjaya dikumpul setelah dibimbing oleh guru. Pelajar dipastikan mencatat rangka karangan agar mudah membuat karangan sebagai kerja rumah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05 .04.2013

TINGKATAN

5S2

MASA 

0940 - 1040

TAJUK 

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca penyakit berbahaya dan langkah mengatasinya.

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga punca berlakunya penyakit berbahaya dan dua langkah untuk mengatasi masalah penyakit berkenaan.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI 

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
  2. Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : pengimunan, marcapada

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi, Sains

NILAI : kerjasama, kerajinan, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI 

Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu hasil perbincangan.

No comments:

Post a Comment