RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, April 12, 2013

MINGGU 15 ( 08 – 12 April 2013 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.04.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K2 ( 0945 – 1055 )

5K8 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Binaan Plot

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan peristiwa-peristiwa penting yang berlaku pada bahagian permulaan, perkembangan, perumitan, puncak dan peleraian Novel Kabus Di Perbukitan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i )

AKTIVITI

  1. Secara berkumpulan, pelajar mencari binaan plot novel yang dikaji.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Frasa Nama

KOSA KATA : jeriji, dura

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Pelajar 5K2 boleh menyatakan beberapa maklumat yang berkaitan walaupun maklumatnya tidak lengkap manakala pelajar 5K8 dan 5K9 dikehendaki menyalin nota yang berkaitan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.04.2013

TINGKATAN

5K2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan maksud tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : bengik, bertalu-talu, terlonta-lonta

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar menghadapi masalah menukar ayat dan memerlukan bimbingan manakala pelajar tiada masalah menyelesaikan latihan lain tetapi memerlukan masa yang agak lama.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.04.2013

TINGKATAN

5K8

MASA

0945 - 1055

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mengenal pasti ejaan yang betul bagi setiap perkataan yang diberikan.
  2. Mencari ayat yang gramatis daripada ayat-ayat yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan yang diberi dengan meyalin semula perkataan dan ayat yang betul.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : sayogia, baucar, mencucurkan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan dan didapati lebih separuh daripada pelajar dapat menulis jawapan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.04.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

1130-1240

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Binaan Plot

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan peristiwa-peristiwa penting yang berlaku pada bahagian permulaan, perkembangan, perumitan, puncak dan peleraian Novel Kabus Di Perbukitan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i )

AKTIVITI

  1. Secara berkumpulan, pelajar mencari binaan plot novel yang dikaji.
  2. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Frasa Nama

KOSA KATA : jeriji, dura

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran

BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Maklumat yang diingini berjaya dikumpul setelah sesi soal jawab dilakukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.04.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

1020 - 1130

TAJUK

TATABAHASA

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan maksud tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : bengik, bertalu-talu, terlonta-lonta

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Segelintir pelajar masih belum menguasai kemahiran menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah dan memerlukan bimbingan. Latihan yang lain dapat diselesaikan walaupun memerlukan masa.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.04.2013

TINGKATAN

5K9

MASA

1130 - 1240

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mengenal pasti ejaan yang betul bagi setiap perkataan yang diberikan.
  2. Mencari ayat yang gramatis daripada ayat-ayat yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan yang diberi dengan meyalin semula perkataan dan ayat yang betul.
  3. Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : sayogia, baucar, mencucurkan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar dapat menyiapkan latihan yang diberi dan didapati pelajar boleh menjawab separuh daripada latihan dengan betul.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11 .04.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 0945 – 1055 )

5K2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Masalah-masalah akibat kemusnahan hutan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima masalah-masalah yang akan dihadapi sekiranya kemusnahan hutan di negara ini tidak diatasi dengan segera.
  3. Menyalin contoh karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang akibat buruk yang berlaku sekiranya pembalakan secara tidak terkawal tidak ditangani.
  3. Pelajar menyalin contoh karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : khazanah, flora, fauna, pemendakan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, kerajinan, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar 5K2 boleh menyatakan fakta walaupun jawapannya kurang tepat manakala lain agak sukar untuk menyatakan masalah yang bakal dihadapi dan mereka diwajibkan menyalin contoh karangan yang baik berdasarkan soalan yang dibincangkan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12 .04.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

0940 - 1040

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Masalah-masalah akibat kemusnahan hutan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima masalah-masalah yang akan dihadapi sekiranya kemusnahan hutan di negara ini tidak diatasi dengan segera.
  3. Menyalin contoh karangan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang akibat buruk yang berlaku sekiranya pembalakan secara tidak terkawal tidak ditangani.
  3. Pelajar menyalin contoh karangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : khazanah, flora, fauna, pemendakan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : kerjasama, kerajinan, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan dan pelajar dikehendaki menyalin contoh karangan yang baik berdasarkan maklumat yang telah dibincangkan.

No comments:

Post a Comment