HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 08.04.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K2 ( 0945 – 1055 ) 5K8 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Binaan Plot |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Frasa Nama KOSA KATA : jeriji, dura SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Pelajar 5K2 boleh menyatakan beberapa maklumat yang berkaitan walaupun maklumatnya tidak lengkap manakala pelajar 5K8 dan 5K9 dikehendaki menyalin nota yang berkaitan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.04.2013 |
TINGKATAN | 5K2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : bengik, bertalu-talu, terlonta-lonta SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar menghadapi masalah menukar ayat dan memerlukan bimbingan manakala pelajar tiada masalah menyelesaikan latihan lain tetapi memerlukan masa yang agak lama. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.04.2013 |
TINGKATAN | 5K8 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : sayogia, baucar, mencucurkan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan dan didapati lebih separuh daripada pelajar dapat menulis jawapan yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 09.04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1130-1240 |
TAJUK | NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Binaan Plot |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Frasa Nama KOSA KATA : jeriji, dura SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : rasional, kesederhanaan, kesyukuran BBM : Buku Teks Kabus di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Maklumat yang diingini berjaya dikumpul setelah sesi soal jawab dilakukan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | TATABAHASA |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : bengik, bertalu-talu, terlonta-lonta SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Segelintir pelajar masih belum menguasai kemahiran menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah dan memerlukan bimbingan. Latihan yang lain dapat diselesaikan walaupun memerlukan masa. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 10.04.2013 |
TINGKATAN | 5K9 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | TATABAHASA |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii ) 2.0 : 2.7 : Aras 1 (v) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : sayogia, baucar, mencucurkan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kemasyarakatan NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah |
REFLEKSI | Pelajar dapat menyiapkan latihan yang diberi dan didapati pelajar boleh menjawab separuh daripada latihan dengan betul. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 11 .04.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 0945 – 1055 ) 5K2 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Masalah-masalah akibat kemusnahan hutan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : khazanah, flora, fauna, pemendakan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, kerajinan, kebersihan fizikal dan mental BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar 5K2 boleh menyatakan fakta walaupun jawapannya kurang tepat manakala lain agak sukar untuk menyatakan masalah yang bakal dihadapi dan mereka diwajibkan menyalin contoh karangan yang baik berdasarkan soalan yang dibincangkan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 12 .04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Masalah-masalah akibat kemusnahan hutan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : khazanah, flora, fauna, pemendakan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : kerjasama, kerajinan, kebersihan fizikal dan mental BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dilakukan dan pelajar dikehendaki menyalin contoh karangan yang baik berdasarkan maklumat yang telah dibincangkan. |
No comments:
Post a Comment