RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, April 19, 2013

MINGGU 16 ( 15 – 19 April 2013 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.04.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K2 ( 0945 – 1055 )

5K8 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Teknik Plot

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud setiap teknik plot dan fungsinya.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga contoh bagi setiap teknik plot yang terkandung dalam Novel Kabus Di Perbukitan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i )

AKTIVITI

  1. Guru menjelaskan maksud setiap teknik plot dan contoh yang relevan.
  2. Secara berpasangan, pelajar mencari contoh teknik plot berpandukan buku teks.
  3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang hasil perbincangan mereka.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Frasa Nama

KOSA KATA : saspens, dijeruk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : rasional, kerjasama, berdikari

BBM : Buku Teks Novel Kabu di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Beberapa contoh sahaja yang berjaya dikumpul oleh pelajar 5K2 manakala memandangkan pelajar 5K8 dan 5K9 agak lemah pelajar diminta mengenal pasti contoh berpandukan muka surat yang diberi oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.04.2013

TINGKATAN

5K2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan dua impaknya terhadap sekolah.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti isi tersurat dan isi tersirat.
  2. Perbentangan hasil perbincangan.
  3. Pelajar mencatat maklumat yang dikumpul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan kesemua isi tersurat yang terdapat pada petikan perlu perbincangan untuk mengenal pasti isi tersirat. Pelajar boleh membuat rumusan mengikut format yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.04.2013

TINGKATAN

5K8

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PEMAHAMAN RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud rangkai kata yang diberi.
  2. Menyenaraikan tiga kebaikan lain apabila pelajar menyertai aktiviti kokurikulum di sekolah.
  3. Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat sebab pelajar tidak berminat menyertai aktiviti kokurikulum yang dianjurkan oleh pihak sekolah.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat.
  3. Pelajar menulis jawapan latihan pemahaman dalam ayat yang lengkap.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar boleh mengenal pasti maklumat yang dikehendaki berdasarkan petikan yang diberi hanya jika berbincang sesama rakan tetapi masih perlu dibimbing sama ada untuk mengenal pasti jawapan atau menulis jawapan dalam ayat yang lengkap.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.04.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

1130-1240

TAJUK

NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Teknik Plot

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud setiap teknik plot dan fungsinya.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga contoh bagi setiap teknik plot yang terkandung dalam Novel Kabus Di Perbukitan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i )

AKTIVITI

  1. Guru menjelaskan maksud setiap teknik plot dan contoh yang relevan.
  2. Secara berpasangan, pelajar mencari contoh teknik plot berpandukan buku teks.
  3. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang hasil perbincangan mereka.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Frasa Nama

KOSA KATA : saspens, dijeruk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : rasional, kerjasama, berdikari

BBM : Buku Teks Novel Kabu di Perbukitan

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan

REFLEKSI

Secara keseluruhannya pelajar boleh menyatakan sekurang-kurangnya dua contoh bagi setiap teknik plot dengan merujuk buku teks Novel Kabus di Perbukitan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.04.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

1020 - 1130

TAJUK

RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan dua impaknya terhadap sekolah.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti isi tersurat dan isi tersirat.
  2. Perbentangan hasil perbincangan.
  3. Pelajar mencatat maklumat yang dikumpul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan kesemua isi tersurat seperti dalam petikan dan perlu diberi penjelasan tentang kehendak isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.04.2013

TINGKATAN

5K9

MASA

1130 - 1240

TAJUK

PEMAHAMAN RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan maksud rangkai kata yang diberi.
  2. Menyenaraikan tiga kebaikan lain apabila pelajar menyertai aktiviti kokurikulum di sekolah.
  3. Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat sebab pelajar tidak berminat menyertai aktiviti kokurikulum yang dianjurkan oleh pihak sekolah.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat.
  3. Pelajar menulis jawapan latihan pemahaman dalam ayat yang lengkap.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar memerlukan masa yang agak lama mencari jawapan yang dikehendaki berdasarkan jawapan yang diberi dan masih memerlukan bimbingan untuk menulis jawapan dalam ayat yang lengkap.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18 .04.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 0945 – 1055 )

5K2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

Program NILAM

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
  2. Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
  2. Pelajar menulis ulasan buku.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : ulasan, sinopsis

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama

BBM : Buku Cerita, Buku Nilam

ABM : Pusat Sumber

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat kesimpulan

REFLEKSI

Majoriti pelajar berjaya menulis sinopsis buku cerita nipis yang mereka baca.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19 .04.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

0940 - 1040

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : usaha-usaha mewujudkan masyarakat bebas daripada rokok.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga usaha mewujudkan masyarakat bebas daripada rokok.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan tiga usaha mewujudkan masyarakat bebas daripada rokok.
  3. Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : ketagihan, konklusinya, pemantauan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebebasan, kerjasama, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin rangka karangan.

1 comment: