HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 15.04.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K2 ( 0945 – 1055 ) 5K8 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Teknik Plot |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Frasa Nama KOSA KATA : saspens, dijeruk SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : rasional, kerjasama, berdikari BBM : Buku Teks Novel Kabu di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Beberapa contoh sahaja yang berjaya dikumpul oleh pelajar 5K2 manakala memandangkan pelajar 5K8 dan 5K9 agak lemah pelajar diminta mengenal pasti contoh berpandukan muka surat yang diberi oleh guru. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.04.2013 |
TINGKATAN | 5K2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan kesemua isi tersurat yang terdapat pada petikan perlu perbincangan untuk mengenal pasti isi tersirat. Pelajar boleh membuat rumusan mengikut format yang betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.04.2013 |
TINGKATAN | 5K8 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PEMAHAMAN RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar boleh mengenal pasti maklumat yang dikehendaki berdasarkan petikan yang diberi hanya jika berbincang sesama rakan tetapi masih perlu dibimbing sama ada untuk mengenal pasti jawapan atau menulis jawapan dalam ayat yang lengkap. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 16.04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1130-1240 |
TAJUK | NOVEL KABUS DI PERBUKITAN : Teknik Plot |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Frasa Nama KOSA KATA : saspens, dijeruk SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : rasional, kerjasama, berdikari BBM : Buku Teks Novel Kabu di Perbukitan ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan |
REFLEKSI | Secara keseluruhannya pelajar boleh menyatakan sekurang-kurangnya dua contoh bagi setiap teknik plot dengan merujuk buku teks Novel Kabus di Perbukitan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 17.04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1020 - 1130 |
TAJUK | RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan kesemua isi tersurat seperti dalam petikan dan perlu diberi penjelasan tentang kehendak isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 17.04.2013 |
TINGKATAN | 5K9 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | PEMAHAMAN RUMUSAN : Faedah aktiviti kokurikulum dalam menjana kecekapan berbahasa dan impaknya terhadap sekolah. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : wadah, koheren, sinergi SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : rasional, keberanian, kerajinan, kerjasama BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar memerlukan masa yang agak lama mencari jawapan yang dikehendaki berdasarkan jawapan yang diberi dan masih memerlukan bimbingan untuk menulis jawapan dalam ayat yang lengkap. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 18 .04.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 0945 – 1055 ) 5K2 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | Program NILAM |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : sintaksis KOSA KATA : ulasan, sinopsis SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : menghargai, kasih sayang, kerjasama BBM : Buku Cerita, Buku Nilam ABM : Pusat Sumber |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Membuat kesimpulan |
REFLEKSI | Majoriti pelajar berjaya menulis sinopsis buku cerita nipis yang mereka baca. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 19 .04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : usaha-usaha mewujudkan masyarakat bebas daripada rokok. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : ketagihan, konklusinya, pemantauan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kebebasan, kerjasama, kebersihan fizikal dan mental BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin rangka karangan. |
Syabas! Teruskan usaha gigih cikgu.
ReplyDelete