RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, May 3, 2013

MINGGU 18 ( 29 April – 03 Mei 2013 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.04.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Siak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan prosa klasik dengan teliti.
  2. Menjawab empat soalan pemahaman secara spontan dan kemudian menulis jawapan berkenaan dalam ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dengan teliti.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat pada petikan yang dibaca.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa klasik

KOSA KATA : lahut, beryang-yang, hadamat

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kerjasama, tangggungjawab, patriotisme

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah.

REFLEKSI

Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan dengan merujuk kepada buku teks walaupun memerlukan masa untuk mencari jawapan dan terpaksa dibimbing untuk menulis jawapan dengan betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

29.04.2013

TINGKATAN

5K2

MASA

0945 – 1055

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Siak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjawab sekurang-kurangnya 15 soalan mudah secara spontan tentang prosa yang dikaji.
  2. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang prosa yang dikaji.
  2. Pelajar bercerita secara ringkas sinopsis prosa.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa klasik

KOSA KATA : lahut, beryang-yang, hadamat

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kerjasama, tangggungjawab, patriotisme

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah.

REFLEKSI

Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan dengan merujuk kepada buku teks tetapi bermasalah untuk bercerita kerana melibatkan terlalu banyak tempat dan peristiwa penting.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.04.2013

TINGKATAN

5K2

MASA

0705 - 0815

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Kaedah menangani masalah dan kesan masalah yang tidak dapat diatasi.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya cara menangani masalah dan dua impak negatif sekiranya maslah tidak dapat diatasi.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti isi tersurat dan isi tersirat.
  2. Perbentangan hasil perbincangan.
  3. Pelajar mencatat maklumat yang dikumpul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : anjakan, alternatif, kekalutan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral

NILAI : rasional, keberanian, kebebasan, kerjasama

BBM : Buku kerja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan kesemua isi tersurat yang terdapat pada petikan tetapi perlu perbincangan untuk mengenal pasti isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.04.2013

TINGKATAN

5K8

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PEMAHAMAN : Punca anak-anak mengabaikan ibu bapa yang lanjut usia dan kesannya kepada golongan tersebut.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti.
  2. Menjawab sekurang-kurangnya 10 soalan mudah secara spontan tetapi dalam ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar dipilih secara rawak untuk membaca petikan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang terdapat pada petikan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : menggoyahkan, sosioekonomi, menggores

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral

NILAI : rasional, kasih sayang, kebebasan, kerjasama

BBM : Lembaran kertas

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar boleh menjawab soalan yang mudah tetapi memerlukan masa untuk mencari jawapan soalan aras sederhana.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

30.04.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

1130-1240

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Siak

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjawab sekurang-kurangnya 15 soalan mudah secara spontan tentang prosa yang dikaji.
  2. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii )

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( iii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang prosa yang dikaji.
  2. Pelajar bercerita secara ringkas sinopsis prosa.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa klasik

KOSA KATA : lahut, beryang-yang, hadamat

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : kerjasama, tangggungjawab, patriotisme

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah.

REFLEKSI

Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan dengan merujuk kepada buku teks dan menyiapkan latihan yang diberikan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

TARIKH : 01. 05. 2013

CUTI UMUM

SEMPENA

HARI PEKERJA

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02 .05.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : usaha-usaha mewujudkan masyarakat bebas daripada rokok.

( Huraian Idea )

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga usaha mewujudkan masyarakat bebas daripada rokok.
  3. Mengenal pasti maklumat penting dalam perenggan huraian isi.
  4. Menulis maklumat yang diperoleh dalam satu perenggan huraian idea.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting yang perlu dalam perenggan huraian isi.
  3. Pelajar menulis satu perenggan huraian idea.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : ketagihan, pemantauan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : kebebasan, kerjasama, kebersihan fizikal dan mental

BBM : Papan tulis

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Pelajar agak lemah. Guru menjelaskan cara mencari maklumat dan meminta pelajar menulis maklumat yang diberi dalam bentuk perenggan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02 .05.2013

TINGKATAN

5K2

MASA

1130 - 1240

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cerpen bertemakan cinta akan muzik tradisional

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan beberapa maklumat penting dalam setiap binaan plot.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menulis sinopsis cerpen mereka.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan mereka.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : gamelan, obses

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kesusasteraan Melayu

NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mencipta metafora

Menjana idea

REFLEKSI

Beberapa kumpulan berjaya membentangkan sinopsis menarik hasil perbincangan mereka dengan ahli kumpulan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03 .04.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

0940 - 1040

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Amalan Kejiranan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kepentingan amalan kejiranan.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan sekurang-kurangnya tiga kepentingan amalan kejiranan.
  3. Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : pudar, bersekedudukan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin rangka karangan.

1 comment:

  1. Terima kasih kerana sentiasa menulis dan mengemaskini RPH.

    ReplyDelete