HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.04.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Hikayat Siak |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa klasik KOSA KATA : lahut, beryang-yang, hadamat SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : kerjasama, tangggungjawab, patriotisme BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah. |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan dengan merujuk kepada buku teks walaupun memerlukan masa untuk mencari jawapan dan terpaksa dibimbing untuk menulis jawapan dengan betul. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 29.04.2013 |
TINGKATAN | 5K2 |
MASA | 0945 – 1055 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Hikayat Siak |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa klasik KOSA KATA : lahut, beryang-yang, hadamat SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : kerjasama, tangggungjawab, patriotisme BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah. |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan dengan merujuk kepada buku teks tetapi bermasalah untuk bercerita kerana melibatkan terlalu banyak tempat dan peristiwa penting. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.04.2013 |
TINGKATAN | 5K2 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Kaedah menangani masalah dan kesan masalah yang tidak dapat diatasi. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : anjakan, alternatif, kekalutan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral NILAI : rasional, keberanian, kebebasan, kerjasama BBM : Buku kerja ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menyatakan kesemua isi tersurat yang terdapat pada petikan tetapi perlu perbincangan untuk mengenal pasti isi tersirat. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.04.2013 |
TINGKATAN | 5K8 |
MASA | 0945 - 1055 |
TAJUK | PEMAHAMAN : Punca anak-anak mengabaikan ibu bapa yang lanjut usia dan kesannya kepada golongan tersebut. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : menggoyahkan, sosioekonomi, menggores SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Islam/Moral NILAI : rasional, kasih sayang, kebebasan, kerjasama BBM : Lembaran kertas ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar boleh menjawab soalan yang mudah tetapi memerlukan masa untuk mencari jawapan soalan aras sederhana. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 30.04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1130-1240 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Hikayat Siak |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii ) 10.0 : 10.6 : Aras 2 ( iii ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : bahasa klasik KOSA KATA : lahut, beryang-yang, hadamat SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah NILAI : kerjasama, tangggungjawab, patriotisme BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyelesaikan masalah. |
REFLEKSI | Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan dengan merujuk kepada buku teks dan menyiapkan latihan yang diberikan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
TARIKH : 01. 05. 2013
CUTI UMUM SEMPENA HARI PEKERJA |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02 .05.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : usaha-usaha mewujudkan masyarakat bebas daripada rokok. ( Huraian Idea ) |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : ketagihan, pemantauan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sains NILAI : kebebasan, kerjasama, kebersihan fizikal dan mental BBM : Papan tulis ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Pelajar agak lemah. Guru menjelaskan cara mencari maklumat dan meminta pelajar menulis maklumat yang diberi dalam bentuk perenggan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 02 .05.2013 |
TINGKATAN | 5K2 |
MASA | 1130 - 1240 |
TAJUK | KARANGAN RESPONS TERBUKA : Cerpen bertemakan cinta akan muzik tradisional |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : gamelan, obses SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Kesusasteraan Melayu NILAI : rasional, kerajinan, kasih sayang BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mencipta metafora Menjana idea |
REFLEKSI | Beberapa kumpulan berjaya membentangkan sinopsis menarik hasil perbincangan mereka dengan ahli kumpulan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 03 .04.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Amalan Kejiranan |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata adjektif KOSA KATA : pudar, bersekedudukan SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin rangka karangan. |
Terima kasih kerana sentiasa menulis dan mengemaskini RPH.
ReplyDelete