RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, July 5, 2013

MINGGU 27

MINGGU 27
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
01.07.2013
TINGKATAN
5K9  ( 0705 – 0815 )
5K2  ( 0945 – 1055 )
5K8  ( 1130 – 1240 )
TAJUK
SAJAK  :  Bangkitlah
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
3.        Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada sajak yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.        Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada sajak yang dikaji.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  diksi
KOSA KATA      :  rembang, belantara
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral, Geografi
NILAI  :   kerajinan, kesyukuran, berdikari
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar 5K8 dan 5K9 agak lemah. Jadi mereka hanya dikehendaki menyatakan maksud setiap rangkap menggunakan ayat sendiri dan didapati mereka agak sukar untuk menyatakannya sehingga guru terpaksa bertanya soalan-soalan mudah untuk memahamkan pelajar tentang maksud puisi berkenaan. Pelajar 5K2 berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.07.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
0945 – 1055
TAJUK
TATABAHASA : Pola Ayat Dasar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mengenal pasti empat pola ayat dasar.
2.        Memisahkan subjek dan predikat ayat.
3.        Menyatakan pola ayat yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru menjelaskan maksud dan contoh pola ayat dasar.
2.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
3.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
4.        Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   konstituen, pola, sosiologi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar hanya faham tentang pola-pola ayat dasar setelah dijelaskan berulang kali dan belum menguasai sepenuhnya untuk memisahkan subjek dan predikat ayat.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.07.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
1055 - 1205
TAJUK
SAJAK  :  Bangkitlah
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
3.        Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada sajak yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.          Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.          Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada sajak yang dikaji.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  diksi
KOSA KATA      :  rembang, belantara
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral, Geografi
NILAI  :   kerajinan, kesyukuran, berdikari
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan setelah sesi soal jawab dilaksanakan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
03.07.2013
TINGKATAN
5K2  ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 – 1130 )
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Mengenal pasti jenis-jenis ayat.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Menyatakan maksud tiga peribahasa yang sesuai dengan maksud yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.        Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   pembatuan, puntung, senario
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya didapati pelajar menghadapi sedikit masalah untuk mengenal pasti kesalahan penggunaan istilah dan membetulkannya. Guru terpaksanya memudahkan pelajar menyelesaikan latihan tersebut.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
03.07.2013
TINGKATAN
5K9
MASA
1130 – 1240
TAJUK
TATABAHASA : Pola Ayat Dasar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mengenal pasti empat pola ayat dasar.
2.        Memisahkan subjek dan predikat ayat.
3.        Menyatakan pola ayat yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru menjelaskan maksud dan contoh pola ayat dasar.
2.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
3.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
4.        Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   konstituen, pola, sosiologi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Guru terpaksa menjelaskan berulang kali tentang pola ayat dasar sehingga pelajar faham dan belum menguasai sepenuhnya untuk memisahkan subjek dan predikat ayat.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
04.07.2013
TINGKATAN
5K9 ( 0705 – 0815 )
5K8 ( 0945 – 1055 )
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Menghormati Guru
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga sebab pelajar perlu menghormati guru.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan dan menggabungkan maklumat tersebut dalam sebuah perenggan pengenalan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang ilustrasi kartun.
3.      Pelajar menyalin rangka pengenalan yang dihasilkan dan dikehendaki menggabungkanny dalam satu perenggan
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   tunjang, insan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Secara keseluruhannya pelajar tidak boleh membuat pengenalan karangan sendiri. Guru terpaksa bertanya beberapa soalan mudah untuk menghasilkan rangka pengenalan dan menunjukkan contoh pengenalan yang lengkap supaya pelajar dapat membuatnya sendiri sebagai kerja rumah.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
04.07.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
1130 – 1240
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Menghormati Guru
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga sebab pelajar perlu menghormati guru.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
2.      Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan sekurang-kurangnya tiga sebab mereka perlu menghormati guru.
3.      Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   tunjang, insan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan setelah berlaku penambahbaikan oleh guru tentang maklumat yang dibentang oleh pelajar.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
05 .07.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  Punca-punca dan Kesan-kesan Obesiti
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.      Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga punca seseorang boleh mempunyai berat badan yang berlebihan dan dua kesan negatif yang terpaksa mereka tanggung.
3.      Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2. Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
3.      Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   metabolisme, hipertensi, obesiti
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Sains, PJK
NILAI  :   kerjasama, kerajinan, kebersihan fizikal dan mental
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu hasil perbincangan.


No comments:

Post a Comment