MINGGU 27
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
01.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0705 – 0815 )
5K2 ( 0945 – 1055 )
5K8 ( 1130 – 1240 )
|
TAJUK
|
SAJAK :
Bangkitlah
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
3.
Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat
persoalan daripada sajak yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang
dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
diksi
KOSA KATA :
rembang, belantara
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral, Geografi
NILAI :
kerajinan, kesyukuran, berdikari
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar 5K8 dan 5K9 agak lemah. Jadi mereka
hanya dikehendaki menyatakan maksud setiap rangkap menggunakan ayat sendiri
dan didapati mereka agak sukar untuk menyatakannya sehingga guru terpaksa
bertanya soalan-soalan mudah untuk memahamkan pelajar tentang maksud puisi
berkenaan. Pelajar 5K2 berjaya mengumpul maklumat yang dibincangkan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
0945 – 1055
|
TAJUK
|
TATABAHASA :
Pola Ayat Dasar
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mengenal pasti empat pola ayat dasar.
2.
Memisahkan subjek dan predikat ayat.
3.
Menyatakan pola ayat yang diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru menjelaskan maksud dan contoh pola ayat dasar.
2.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
3.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
4.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Sintaksis
KOSA KATA :
konstituen, pola, sosiologi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya faham tentang pola-pola
ayat dasar setelah dijelaskan berulang kali dan belum menguasai sepenuhnya
untuk memisahkan subjek dan predikat ayat.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02.07.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
1055 - 1205
|
TAJUK
|
SAJAK :
Bangkitlah
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
3.
Menjelaskan tema dan menyatakan sekurang-kurangnya empat
persoalan daripada sajak yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang
dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
diksi
KOSA KATA :
rembang, belantara
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral, Geografi
NILAI :
kerajinan, kesyukuran, berdikari
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mengumpul maklumat
yang dibincangkan setelah sesi soal jawab dilaksanakan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
03.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 –
1130 )
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Mengenal pasti jenis-jenis ayat.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan maksud tiga peribahasa yang sesuai dengan maksud
yang diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Sintaksis
KOSA KATA :
pembatuan, puntung, senario
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya didapati pelajar
menghadapi sedikit masalah untuk mengenal pasti kesalahan penggunaan istilah
dan membetulkannya. Guru terpaksanya memudahkan pelajar menyelesaikan latihan
tersebut.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
03.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 – 1240
|
TAJUK
|
TATABAHASA :
Pola Ayat Dasar
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mengenal pasti empat pola ayat dasar.
2.
Memisahkan subjek dan predikat ayat.
3.
Menyatakan pola ayat yang diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru menjelaskan maksud dan contoh pola ayat dasar.
2.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
3.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
4.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Sintaksis
KOSA KATA :
konstituen, pola, sosiologi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Guru terpaksa menjelaskan berulang
kali tentang pola ayat dasar sehingga pelajar faham dan belum menguasai
sepenuhnya untuk memisahkan subjek dan predikat ayat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
04.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0705 –
0815 )
5K8 ( 0945 –
1055 )
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Sebab-sebab Menghormati Guru
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan
tentang rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga sebab pelajar perlu menghormati guru.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan dan menggabungkan maklumat tersebut dalam sebuah perenggan
pengenalan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang ilustrasi
kartun.
3.
Pelajar menyalin rangka pengenalan yang dihasilkan dan
dikehendaki menggabungkanny dalam satu perenggan
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
tunjang, insan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya pelajar tidak
boleh membuat pengenalan karangan sendiri. Guru terpaksa bertanya beberapa
soalan mudah untuk menghasilkan rangka pengenalan dan menunjukkan contoh
pengenalan yang lengkap supaya pelajar dapat membuatnya sendiri sebagai kerja
rumah.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
04.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
1130 – 1240
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Sebab-sebab Menghormati Guru
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang
rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga sebab pelajar perlu menghormati guru.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang
diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan sekurang-kurangnya
tiga sebab mereka perlu menghormati guru.
3.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
tunjang, insan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan
setelah sesi perbentangan dilakukan dan setelah berlaku penambahbaikan oleh
guru tentang maklumat yang dibentang oleh pelajar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
05 .07.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca-punca
dan Kesan-kesan Obesiti
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga punca seseorang boleh mempunyai berat
badan yang berlebihan dan dua kesan negatif yang terpaksa mereka tanggung.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2. Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang
telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA : metabolisme, hipertensi, obesiti
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Sains,
PJK
NILAI :
kerjasama, kerajinan, kebersihan fizikal dan mental
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar
lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu
hasil perbincangan.
|
No comments:
Post a Comment