RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, July 19, 2013

MINGGU 29
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
15.07.2013
TINGKATAN
5K9  ( 0705 – 0815 )
5K2  ( 0945 – 1055 )
5K8  ( 1130 – 1240 )
TAJUK
 CERPEN  :  Idola
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.        Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.4  :  Aras 2 ( iii )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.     Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  bahasa daerah
KOSA KATA      :  menerawang, melongo, merecup, memicing SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Geografi
NILAI  :   rasional, kesederhanaan, kesyukuran
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Cerpen agak ringkas. Jadi pelajar 5K2 berjaya mengumpul maklumat setelah sesi soal jawab dilakukan. Bagi pelajar 5K9 pula, pelajar hanya menjawab soalan pemahaman mudah berdasarkan petikan sebahagian daripada cerpen. P&P untuk pelajar 5K8 pula tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar terpaksa menyiapkan kerja kursus di bengkel.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
16.07.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
0945 – 1055
TAJUK
RUMUSAN  : sebab-sebab jasa guru perlu dikenang dan cabaran yang dihadapi oleh pendidik
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca semula petikan yang telah diberi pada minggu lepas dengan teliti.
2.        Mencatat sekurang-kurangnya 4 cabaran yang dihadapi oleh pendidik.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Pelajar mencatat isi tersirat.
3.        Pelajar membuat latihan rumusan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar hanya mencatat isi tersirat dan dikehendaki membuat rumusan berpandukan isi tersurat dan tersirat yang telah dikumpul. Pelajar boleh membuat rumusan setelah diajar cara-cara membuatnya dengan betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
16.07.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
1055 - 1205
TAJUK
 CERPEN  :  Idola
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.        Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.4  :  Aras 2 ( iii )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  bahasa daerah
KOSA KATA      :  menerawang, melongo, merecup, memicing SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Geografi
NILAI  :   rasional, kesederhanaan, kesyukuran
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Maklumat berjaya dikumpul setelah sesi soal jawab berjaya dilakukan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.07.2013
TINGKATAN
5K2  ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 – 1130 )
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada pasangan perkataan yang diberi.
2.        Membina ayat tanya berdasarkan jawapan yang diberi.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
2.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
3.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
4.        Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :    serabut, profesion, mendukung
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, pelajar boleh menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi tetapi memerlukan masa yang agak lama untuk membina ayat.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.07.2013
TINGKATAN
5K9
MASA
1130 – 1240
TAJUK
RUMUSAN  : sebab-sebab jasa guru perlu dikenang dan cabaran yang dihadapi oleh pendidik
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.          Membaca semula petikan yang telah diberi pada minggu lepas dengan teliti.
2.          Mencatat sekurang-kurangnya 4 cabaran yang dihadapi oleh pendidik.
3.          Membuat rumusan mengikut format yang betul.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Pelajar mencatat isi tersirat.
3.        Pelajar membuat latihan rumusan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar hanya mencatat isi tersirat dan dikehendaki membuat rumusan berpandukan isi tersurat dan tersirat yang telah dikumpul. Pelajar boleh membuat rumusan setelah diajar cara-cara membuatnya dengan betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.07.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
0815 - 0925
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Bantuan kepada Orang Kurang Upaya
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang maklumat berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga bentuk bantuan yang diberikan kepada orang kurang upaya.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan sekurang-kurangnya tiga bentuk bantuan yang diberikan kepada orang kurang upaya.
3.        Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   kognitif, terkontang-kanting, infrastruktur
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan setelah berlaku penambahbaikan oleh guru tentang maklumat yang dibentang oleh pelajar.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.07.2013
TINGKATAN
5K9
MASA
0945 - 1055
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Menghormati Guru
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga sebab pelajar perlu menghormati guru.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan penutup dan menggabungkan maklumat tersebut dalam satu perenggan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting bagi penutup sesebuah karangan sesuai dengan kehendk tugasan..
3.        Pelajar menyalin rangka penutup yang dihasilkan dan dikehendaki menggabungkannya dalam satu perenggan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   tunjang, insan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :   Papan tulis,
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, guru terpaksa bertanya beberapa soalan mudah untuk menghasilkan rangka penutup dan membaca contoh penutup yang lengkap agar pelajar dapat menghuraikan satu isi berpandukan rangka yang telah dihasilkan. Kebanyakan pelajar berjaya menyiapkan perenggan penutup karangan mereka.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19 .07.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  Langkah-langkah Menangani Penderaan Kanak-kanak
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.      Menyatakan sekurang-kurangnya  lima langkah untuk menangani masalah penderaan kanak-kanak.
3.      Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.      Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
3.      Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   proaktif, emosional, mengeksploitasi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral/Islam
NILAI  :   kerjasama, kasih sayang, rasional, hemah tinggi
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu hasil perbincangan.


MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19 .07.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
1040 - 1140
TAJUK
 CERPEN  :  Idola
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan berpandukan buku teks.
2.        Menjawab enam soalan pemahaman dengan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.4  :  Aras 2 ( iii )
AKTIVITI
1.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
2.        Pelajar membuat latihan pemahaman secara bertulis.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.     Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  bahasa daerah
KOSA KATA      :  menerawang, melongo, merecup, memicing SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Geografi
NILAI  :   rasional, kesederhanaan, kesyukuran
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Guru terpaksa membincangkan terlebih dahulu jawapan bagi soalan pemahaman sebelum pelajar menulisnya dalam ayat yang lengkap kerana tanpa perbincangan terdapat gelintir pelajar yang sukar mencari jawapan yang betul.

No comments:

Post a Comment