MINGGU 29
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
15.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0705 – 0815 )
5K2 ( 0945 – 1055 )
5K8 ( 1130 – 1240 )
|
TAJUK
|
CERPEN
: Idola
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.
Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan
pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.1 :
Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.4 : Aras 2 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang
dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
bahasa daerah
KOSA KATA :
menerawang, melongo, merecup, memicing SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
rasional, kesederhanaan, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Cerpen agak ringkas. Jadi pelajar 5K2
berjaya mengumpul maklumat setelah sesi soal jawab dilakukan. Bagi pelajar
5K9 pula, pelajar hanya menjawab soalan pemahaman mudah berdasarkan petikan
sebahagian daripada cerpen. P&P untuk pelajar 5K8 pula tidak dapat
dilaksanakan kerana pelajar terpaksa menyiapkan kerja kursus di bengkel.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
16.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
0945 – 1055
|
TAJUK
|
RUMUSAN : sebab-sebab
jasa guru perlu dikenang dan cabaran yang dihadapi oleh pendidik
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca semula petikan yang telah diberi pada minggu
lepas dengan teliti.
2.
Mencatat sekurang-kurangnya 4 cabaran yang dihadapi oleh
pendidik.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Pelajar mencatat isi tersirat.
3.
Pelajar membuat latihan rumusan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kejujuran,
hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya mencatat isi tersirat
dan dikehendaki membuat rumusan berpandukan isi tersurat dan tersirat yang
telah dikumpul. Pelajar boleh membuat rumusan setelah diajar cara-cara
membuatnya dengan betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
16.07.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
1055 - 1205
|
TAJUK
|
CERPEN
: Idola
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.
Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan
pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.4 : Aras 2 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang
dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
bahasa daerah
KOSA KATA :
menerawang, melongo, merecup, memicing SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
rasional, kesederhanaan, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Maklumat berjaya dikumpul setelah sesi
soal jawab berjaya dilakukan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 –
1130 )
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada pasangan
perkataan yang diberi.
2.
Membina ayat tanya berdasarkan jawapan yang diberi.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai
dengan situasi yang diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
2.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
3.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
4.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
serabut, profesion, mendukung
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi tetapi memerlukan masa yang agak
lama untuk membina ayat.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 – 1240
|
TAJUK
|
RUMUSAN : sebab-sebab jasa guru perlu dikenang dan
cabaran yang dihadapi oleh pendidik
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca semula petikan yang telah diberi pada minggu
lepas dengan teliti.
2.
Mencatat sekurang-kurangnya 4 cabaran yang dihadapi oleh
pendidik.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Pelajar mencatat isi tersirat.
3.
Pelajar membuat latihan rumusan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kejujuran,
hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya mencatat isi tersirat
dan dikehendaki membuat rumusan berpandukan isi tersurat dan tersirat yang
telah dikumpul. Pelajar boleh membuat rumusan setelah diajar cara-cara
membuatnya dengan betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Bantuan kepada Orang Kurang Upaya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang
maklumat berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga bentuk bantuan yang diberikan kepada
orang kurang upaya.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat
yang diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan sekurang-kurangnya
tiga bentuk bantuan yang diberikan kepada orang kurang upaya.
3.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
kognitif, terkontang-kanting, infrastruktur
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan
setelah sesi perbentangan dilakukan dan setelah berlaku penambahbaikan oleh
guru tentang maklumat yang dibentang oleh pelajar.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Sebab-sebab Menghormati Guru
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan
tentang rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga sebab pelajar perlu menghormati guru.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan penutup
dan menggabungkan maklumat tersebut dalam satu perenggan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
penting bagi penutup sesebuah karangan sesuai dengan kehendk tugasan..
3.
Pelajar menyalin rangka penutup yang dihasilkan dan
dikehendaki menggabungkannya dalam satu perenggan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
tunjang, insan
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Pendidikan Moral
NILAI
: hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM
: Papan tulis,
ABM
: Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, guru terpaksa
bertanya beberapa soalan mudah untuk menghasilkan rangka penutup dan membaca
contoh penutup yang lengkap agar pelajar dapat menghuraikan satu isi
berpandukan rangka yang telah dihasilkan. Kebanyakan pelajar berjaya
menyiapkan perenggan penutup karangan mereka.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19 .07.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Langkah-langkah
Menangani Penderaan Kanak-kanak
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima langkah untuk menangani masalah
penderaan kanak-kanak.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang
telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
proaktif, emosional, mengeksploitasi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral/Islam
NILAI :
kerjasama, kasih sayang, rasional, hemah tinggi
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan.
Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu
persatu hasil perbincangan.
|
MATA
PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19 .07.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
1040 - 1140
|
TAJUK
|
CERPEN
: Idola
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan berpandukan
buku teks.
2.
Menjawab enam soalan pemahaman dengan ayat yang lengkap.
|
FOKUS
UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.4 : Aras 2 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang
dikaji.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman secara bertulis.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM
BAHASA
|
TATABAHASA :
bahasa daerah
KOSA KATA :
menerawang, melongo, merecup, memicing SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
rasional, kesederhanaan, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN
BERNILAI TAMBAH
|
Merumuskan, meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Guru terpaksa
membincangkan terlebih dahulu jawapan bagi soalan pemahaman sebelum pelajar
menulisnya dalam ayat yang lengkap kerana tanpa perbincangan terdapat
gelintir pelajar yang sukar mencari jawapan yang betul.
|
No comments:
Post a Comment