RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, July 12, 2013

MINGGU 28

MINGGU 28
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
08.07.2013
TINGKATAN
5K9  ( 0705 – 0815 )
5K2  ( 0945 – 1055 )
5K8  ( 1130 – 1240 )
TAJUK
PROSA TRADISIONAL  :  Dua Geliga Hikmat
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menjawab beberapa soalan tentang perkara penting dalam prosa yang dikaji.
2.        Menyenaraikan watak dalam prosa dan menjelaskan perwatakannya.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.6  :  Aras 2 ( ii )
AKTIVITI
1.          Pelajar menyatakan perkara penting pada prosa yang dikaji.
2.          Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang watak putera dan puteri pada prosa yang dikaji.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  bahasa klasik
KOSA KATA      :  tabak, antakesuma, biti perwara
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Geografi
NILAI  :   kerjasama, keberanian, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar 5K2 berjaya mengumpul maklumat setelah sesi bersoal jawab dilakukan. Bagi pelajar 5K8 dan 5K9 pula, mereka hanya dikehendaki menceritakan apa yang mereka imaginasikan apabila melihat tajuk prosa klasik yang sepatutnya dikaji. Walau bagaimanapun, cerita mereka hanyalah dalam 3 atau 4 ayat sahaja.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
09.07.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
0945 – 1055
TAJUK
RUMUSAN  : sebab-sebab jasa guru perlu dikenang dan cabaran yang dihadapi oleh pendidik
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti.
2.        Menjawab beberapa soalan pemahaman mudah berdasarkan petikan.
3.        Mencatat 10 sebab jasa guru perlu dikenang seperti yang dinyatakan pada petikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar.
3.        Pelajar mencatat isi tersurat.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar memerlukan masa yang agak lama untuk menyatakan jawapan yang dikehendaki.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
09.07.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
1055 - 1205
TAJUK
PROSA TRADISIONAL  :  Dua Geliga Hikmat
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
2.        Menyenaraikan watak dalam prosa dan menjelaskan perwatakannya.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.6  :  Aras 2 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada prosa yang dikaji.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  bahasa klasik
KOSA KATA      :  tabak, antakesuma, biti perwara
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Geografi
NILAI  :   kerjasama, keberanian, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengumpul maklumat setelah sesi bersoal jawab dilakukan. Pelajar masih perlu bimbingan untuk menjawab pemahaman prosa klasik.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10.07.2013
TINGKATAN
5K2  ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 – 1130 )
TAJUK
RUMUSAN  : sebab-sebab jasa guru perlu dikenang dan cabaran yang dihadapi oleh pendidik
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam sebab jasa guru perlu dikenang dan dua cabaran yang dihadapi oleh pendidik.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menjawab soalan pemahaman secara spontan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya pelajar tiada masalah untuk mengenal pasti isi tersurat tetapi perlu dipermudahkan untuk menyatakan isi tersirat.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10.07.2013
TINGKATAN
5K9
MASA
1130 – 1240
TAJUK
RUMUSAN  : sebab-sebab jasa guru perlu dikenang dan cabaran yang dihadapi oleh pendidik
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti.
2.        Menjawab beberapa soalan pemahaman mudah berdasarkan petikan.
3.        Mencatat 10 sebab jasa guru perlu dikenang seperti yang dinyatakan pada petikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar.
3.        Pelajar mencatat isi tersurat.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar memerlukan masa yang agak lama untuk menyatakan jawapan yang dikehendaki dan terpaksa dijelaskan satu persatu ayat pada petikan bagi memudahkan mereka menyatakan isi tersurat.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
11.07.2013
TINGKATAN
5K9 ( 0705 – 0815 )
5K8 ( 0945 – 1055 )
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Menghormati Guru
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga sebab pelajar perlu menghormati guru.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan huraian isi dan menggabungkan maklumat tersebut dalam satu perenggan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting bagi menjelaskan sesuatu isi/idea yang dinyatakan.
3.      Pelajar menyalin rangka huraian isi yang dihasilkan dan dikehendaki menggabungkannya dalam satu perenggan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   tunjang, insan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :   Papan tulis,
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, guru terpaksa bertanya banyak soalan mudah untuk menghasilkan rangka huraian isi dan membaca contoh huraian isi yang lengkap agar pelajar dapat menghuraikan satu isi berpandukan rangka yang telah dihasilkan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
11.07.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
1130 – 1240
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  Punca-punca dan Kesan-kesan Obesiti
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.      Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga punca seseorang boleh mempunyai berat badan yang berlebihan dan dua kesan negatif yang terpaksa mereka tanggung.
3.      Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.      Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
3.      Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   metabolisme, hipertensi, obesiti
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Sains, PJK
NILAI  :   kerjasama, kerajinan, kebersihan fizikal dan mental
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu hasil perbincangan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12 .07.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Bantuan kepada Orang Kurang Upaya
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang maklumat berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga bentuk bantuan yang diberikan kepada orang kurang upaya.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan sekurang-kurangnya tiga bentuk bantuan yang diberikan kepada orang kurang upaya.
3.        Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   kognitif, terkontang-kanting, infrastruktur
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan setelah berlaku penambahbaikan oleh guru tentang maklumat yang dibentang oleh pelajar.


MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12 .07.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
1040 - 1140
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Menghormati Guru
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga sebab pelajar perlu menghormati guru.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan penutup dan menggabungkan maklumat tersebut dalam satu perenggan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting bagi penutup sesebuah karangan sesuai dengan kehendk tugasan..
3.        Pelajar menyalin rangka penutup yang dihasilkan dan dikehendaki menggabungkannya dalam satu perenggan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   tunjang, insan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :   Papan tulis,
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, guru terpaksa bertanya beberapa soalan mudah untuk menghasilkan rangka penutup dan membaca contoh penutup yang lengkap agar pelajar dapat menghuraikan satu isi berpandukan rangka yang telah dihasilkan. Kebanyakan pelajar menyiapkan perenggan penutup karangan mereka.

No comments:

Post a Comment