MINGGU 28
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
08.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0705 – 0815 )
5K2 ( 0945 – 1055 )
5K8 ( 1130 – 1240 )
|
TAJUK
|
PROSA
TRADISIONAL : Dua Geliga Hikmat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menjawab beberapa soalan tentang perkara penting dalam
prosa yang dikaji.
2.
Menyenaraikan watak dalam prosa dan menjelaskan
perwatakannya.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 2 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar menyatakan perkara penting pada prosa yang
dikaji.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang watak putera
dan puteri pada prosa yang dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
bahasa klasik
KOSA KATA :
tabak, antakesuma, biti perwara
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
kerjasama, keberanian, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar 5K2 berjaya mengumpul maklumat
setelah sesi bersoal jawab dilakukan. Bagi pelajar 5K8 dan 5K9 pula, mereka
hanya dikehendaki menceritakan apa yang mereka imaginasikan apabila melihat
tajuk prosa klasik yang sepatutnya dikaji. Walau bagaimanapun, cerita mereka
hanyalah dalam 3 atau 4 ayat sahaja.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
0945 – 1055
|
TAJUK
|
RUMUSAN : sebab-sebab
jasa guru perlu dikenang dan cabaran yang dihadapi oleh pendidik
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti.
2.
Menjawab beberapa soalan pemahaman mudah berdasarkan
petikan.
3.
Mencatat 10 sebab jasa guru perlu dikenang seperti yang
dinyatakan pada petikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar.
3.
Pelajar mencatat isi tersurat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kejujuran,
hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar memerlukan masa yang agak lama
untuk menyatakan jawapan yang dikehendaki.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.07.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
1055 - 1205
|
TAJUK
|
PROSA
TRADISIONAL : Dua Geliga Hikmat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
2.
Menyenaraikan watak dalam prosa dan menjelaskan
perwatakannya.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 2 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa yang
dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
bahasa klasik
KOSA KATA :
tabak, antakesuma, biti perwara
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
kerjasama, keberanian, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mengumpul maklumat
setelah sesi bersoal jawab dilakukan. Pelajar masih perlu bimbingan untuk
menjawab pemahaman prosa klasik.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 –
1130 )
|
TAJUK
|
RUMUSAN : sebab-sebab
jasa guru perlu dikenang dan cabaran yang dihadapi oleh pendidik
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam sebab jasa guru
perlu dikenang dan dua cabaran yang dihadapi oleh pendidik.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0
: 7.1 :
Aras 1 ( i )
8.0
: 8.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman secara spontan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Pendidikan Moral
NILAI : kejujuran,
hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM
: lembaran edaran
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya pelajar tiada
masalah untuk mengenal pasti isi tersurat tetapi perlu dipermudahkan untuk
menyatakan isi tersirat.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 – 1240
|
TAJUK
|
RUMUSAN : sebab-sebab jasa guru perlu dikenang dan
cabaran yang dihadapi oleh pendidik
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti.
2.
Menjawab beberapa soalan pemahaman mudah berdasarkan
petikan.
3.
Mencatat 10 sebab jasa guru perlu dikenang seperti yang
dinyatakan pada petikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar.
3.
Pelajar mencatat isi tersurat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kejujuran,
hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar memerlukan masa yang agak lama
untuk menyatakan jawapan yang dikehendaki dan terpaksa dijelaskan satu
persatu ayat pada petikan bagi memudahkan mereka menyatakan isi tersurat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0705 –
0815 )
5K8 ( 0945 –
1055 )
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Sebab-sebab Menghormati Guru
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan
tentang rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga sebab pelajar perlu menghormati guru.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
huraian isi dan menggabungkan maklumat tersebut dalam satu perenggan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
penting bagi menjelaskan sesuatu isi/idea yang dinyatakan.
3.
Pelajar menyalin rangka huraian isi yang dihasilkan dan
dikehendaki menggabungkannya dalam satu perenggan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
tunjang, insan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM :
Papan tulis,
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, guru terpaksa
bertanya banyak soalan mudah untuk menghasilkan rangka huraian isi dan membaca
contoh huraian isi yang lengkap agar pelajar dapat menghuraikan satu isi berpandukan
rangka yang telah dihasilkan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.07.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
1130 – 1240
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca-punca
dan Kesan-kesan Obesiti
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga punca seseorang boleh mempunyai berat
badan yang berlebihan dan dua kesan negatif yang terpaksa mereka tanggung.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang
telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
metabolisme, hipertensi, obesiti
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Sains, PJK
NILAI
: kerjasama, kerajinan, kebersihan
fizikal dan mental
BBM
: Papan tulis, kad manila
ABM
: Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan.
Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu
persatu hasil perbincangan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12 .07.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Bantuan kepada Orang Kurang Upaya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang
maklumat berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga bentuk bantuan yang diberikan kepada
orang kurang upaya.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat
yang diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan sekurang-kurangnya
tiga bentuk bantuan yang diberikan kepada orang kurang upaya.
3.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
kognitif, terkontang-kanting, infrastruktur
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka
karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan setelah
berlaku penambahbaikan oleh guru tentang maklumat yang dibentang oleh pelajar.
|
MATA
PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12 .07.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
1040 - 1140
|
TAJUK
|
KARANGAN
BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Sebab-sebab Menghormati Guru
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan
tentang rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga sebab pelajar perlu menghormati guru.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan penutup
dan menggabungkan maklumat tersebut dalam satu perenggan.
|
FOKUS
UTAMA
FOKUS
SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
penting bagi penutup sesebuah karangan sesuai dengan kehendk tugasan..
3.
Pelajar menyalin rangka penutup yang dihasilkan dan
dikehendaki menggabungkannya dalam satu perenggan.
|
KEMAHIRAN
BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM
BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
tunjang, insan
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN
KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM :
Papan tulis,
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN
BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Secara
keseluruhannya, guru terpaksa bertanya beberapa soalan mudah untuk
menghasilkan rangka penutup dan membaca contoh penutup yang lengkap agar
pelajar dapat menghuraikan satu isi berpandukan rangka yang telah dihasilkan.
Kebanyakan pelajar menyiapkan perenggan penutup karangan mereka.
|
No comments:
Post a Comment