RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, September 13, 2013

MINGGU 37

MINGGU 37
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
09.09.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM

PERDAGANGAN II
1040-1240
( 2 jam )

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
09.09.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
1130 – 1240
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan drama, prosa klasik dan gurindam yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar menyalin jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   melalut, nobat, cahari
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kasih sayang, keberanian, kerjasama
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatat jawapan yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
TARIKH
10.09.2013
TINGKATAN
5K6  
MASA
0815 – 0925
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Usaha-usaha mengukuhkan perpaduan kaum dalam kalangan masyarakat Malaysia
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga usaha mengukuhkan perpaduan kaum dalam kalangan masyarakat Malaysia.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam perenggan huraian isi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting bagi perenggan huraian isi sesebuah karangan sesuai dengan kehendak tugasan.
3.        Pelajar menyalin rangka huraian idea yang dihasilkan dan dikehendaki menggabungkannya dalam satu perenggan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   perpaduan kaum, ikhtisar
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :   Papan tulis,
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, guru terpaksa bersoal jawab dengan pelajar untuk mengumpul maklumat penting untuk menghasilkan rangka karangan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10.09.2013
TINGKATAN
5K8 
MASA
0945 - 1055
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  sekurang-kurangnya 8 ciri remaja harapan negara dan 3 implikasinya kepada negara.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.  
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan mudah daripada petikan.
2.        pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format dan cara yang betul.
4.        Menulis jawapan pemahaman petikan umum dengan betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   beriltizam, diaplikasikan, jati diri
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :  berhemah tinggi, kerjasama, patriotisme
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin rangka jawapan rumusan dan pemahaman petikan umum dan seterusnya menulis rumusan dan pemahaman mengikut format yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10.09.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
1055 - 1205
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  sekurang-kurangnya 8 ciri remaja harapan negara dan 4 implikasinya kepada negara.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan mudah daripada petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   beriltizam, diaplikasikan, jati diri
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :  berhemah tinggi, kerjasama, patriotisme
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar mencatat isi-isi tersurat dan tersirat dan jawapan pemahaman petikan umum.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
11.09.2013
TINGKATAN
5K2 ( 0705 – 0815 )
5S2  ( 1020 – 1130 )
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM BM2 : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan drama, prosa klasik dan gurindam yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar mencatat jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   melalut, nobat, cahari
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kasih sayang, keberanian, kerjasama
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatat jawapan yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12 .09.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
1040 - 1140
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN  PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2  : TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada frasa yang diberi.
2.        Menukar ayat pasif  kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Membina ayat daripada simpulan bahasa yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah tatabahasa.
2.        Pelajar menyalin jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   usul asal, aquakultur, membuak-buak
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kasih sayang, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12.09.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMU
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  sekurang-kurangnya 8 ciri remaja harapan negara dan 3 implikasinya kepada negara.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.  
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan mudah daripada petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   beriltizam, diaplikasikan, jati diri
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :  berhemah tinggi, kerjasama, patriotisme
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin rangka jawapan rumusan dan jawapan pemahaman petikan umum.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
13 .09.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN  BM2  : TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.          Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada frasa yang diberi.
2.          Menukar ayat pasif  kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya.
3.          Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.          Membina ayat daripada simpulan bahasa yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah tatabahasa.
2.        Pelajar menyalin jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   beriltizam, diaplikasikan, jati diri
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kasih sayang, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.

No comments:

Post a Comment