MINGGU 37
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM
PERDAGANGAN II
1040-1240
( 2 jam )
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
1130 – 1240
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan drama, prosa klasik dan gurindam yang
diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
melalut, nobat, cahari
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
kasih sayang, keberanian, kerjasama
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatat jawapan
yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K6
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Usaha-usaha mengukuhkan perpaduan kaum dalam kalangan
masyarakat Malaysia
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan
tentang rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga usaha mengukuhkan perpaduan kaum dalam
kalangan masyarakat Malaysia.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam perenggan huraian isi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
penting bagi perenggan huraian isi sesebuah karangan sesuai dengan kehendak
tugasan.
3.
Pelajar menyalin rangka huraian idea yang dihasilkan dan
dikehendaki menggabungkannya dalam satu perenggan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
perpaduan kaum, ikhtisar
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Pendidikan Moral
NILAI
: hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM
: Papan tulis,
ABM
: Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, guru terpaksa bersoal
jawab dengan pelajar untuk mengumpul maklumat penting untuk menghasilkan
rangka karangan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat sekurang-kurangnya
8 ciri remaja harapan negara dan 3 implikasinya kepada
negara.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format dan cara yang
betul.
4.
Menulis jawapan pemahaman petikan umum dengan betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
beriltizam, diaplikasikan, jati diri
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : berhemah
tinggi, kerjasama, patriotisme
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin rangka jawapan
rumusan dan pemahaman petikan umum dan seterusnya menulis rumusan dan
pemahaman mengikut format yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.09.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
1055 - 1205
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat sekurang-kurangnya
8 ciri remaja harapan negara dan 4 implikasinya kepada
negara.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis
jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
beriltizam, diaplikasikan, jati diri
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : berhemah
tinggi, kerjasama, patriotisme
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar mencatat isi-isi tersurat dan
tersirat dan jawapan pemahaman petikan umum.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0705 –
0815 )
5S2 ( 1020 – 1130 )
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan drama, prosa klasik dan gurindam yang
diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar mencatat jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
melalut, nobat, cahari
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
kasih sayang, keberanian, kerjasama
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dipastikan mencatat jawapan yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12 .09.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
1040 - 1140
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN
SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM
: BM2 : TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada frasa
yang diberi.
2.
Menukar ayat pasif
kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Membina ayat daripada simpulan bahasa yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah
tatabahasa.
2.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
usul asal, aquakultur, membuak-buak
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : kasih
sayang, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin contoh
jawapan mengikut cara yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERTENGAHAN TAHUN BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMU
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat sekurang-kurangnya
8 ciri remaja harapan negara dan 3 implikasinya kepada
negara.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis
jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
beriltizam, diaplikasikan, jati diri
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : berhemah
tinggi, kerjasama, patriotisme
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin rangka jawapan
rumusan dan jawapan pemahaman petikan umum.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13 .09.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN
SKEMA JAWAPAN BM2 : TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada frasa
yang diberi.
2.
Menukar ayat pasif
kepada ayat aktif tanpa mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Membina ayat daripada simpulan bahasa yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah
tatabahasa.
2.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
beriltizam, diaplikasikan, jati diri
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : kasih
sayang, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar
berjaya menyalin contoh jawapan mengikut cara yang betul.
|
No comments:
Post a Comment