RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, September 20, 2013

MINGGU 38

MINGGU 38
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
16.09.2013
TINGKATAN
5K2 ( 0945 – 1055 )
5K8 ( 1130 – 1240 )
TAJUK

CUTI UMUM
SEMPENA
SAMBUTAN HARI MALAYSIA
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
TARIKH
17.09.2013
TINGKATAN
5K6  
MASA
0815 – 0925
TAJUK
Program NILAM
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang nipis.
2.        Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.        Pelajar menulis ulasan buku.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   sintaksis
KOSA KATA      :   ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM   :   Buku Cerita, Buku Nilam
ABM   :   Pusat Sumber
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat kesimpulan
REFLEKSI
Semua pelajar yang membawa buku NILAM berjaya menulis ulasan yang diminta.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.09.2013
TINGKATAN
5K8 ( 0945 – 1055 )
5S2 ( 1055 – 1205 ) 
TAJUK
PROSA TRADISIONAL  :  Opu Daeng Menambun
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.      Memberi beberapa pendapat berdasarkan soalan yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.      Secara berkumpulan, pelajar dikehendaki membincangkan pendapat mereka berdasarkan soalan yang dikemukakan.
2.      Pelajar membentangkan hasil perbincangan mereka.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata arkaik
KOSA KATA      :  bokor, ditonggongkan, penjajap
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Sejarah
NILAI  :   Patriotik, keberanian, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat ramalan
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Semua kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka. Didapati jawapan yang diberikan oleh pelajar 5K8 agak mengkagumkan. Manakala pelajar 5S2 tiada masalah untuk menyatakan jawapan yang dikehendaki.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.09.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
0705 - 0815
TAJUK
PROSA TRADISIONAL  :  Opu Daeng Menambun
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.        Memberi beberapa pendapat berdasarkan soalan yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Secara berkumpulan, pelajar dikehendaki membincangkan pendapat mereka berdasarkan soalan yang dikemukakan.
2.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan mereka.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata arkaik
KOSA KATA      :  bokor, ditonggongkan, penjajap
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Sejarah
NILAI  :   Patriotik, keberanian, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat ramalan
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Semua kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka. Jawapan yang diberi juga kebanyakannya boleh diterima.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.09.2013
TINGKATAN
5S2 
MASA
1020 - 1130
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM  :  BM1
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :    akses, cakna
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang,hormat-menghormati, rasional
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta yang diminta. Masih memerlukan perbincangan untuk mengenal pasti ungkapan menarik yang sesuai.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19 .09.2013
TINGKATAN
5K8 ( 0705 – 0815 )
5K2 ( 0945 – 1055 )
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM  :  BM1
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.          Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.          Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :    akses, cakna
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang,hormat-menghormati, rasional
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta yang diminta. Walau bagaimanapun pelajar mengabaikan ungkapan menarik yang sesuai. Pelajar 5K8 boleh menyatakan idea-idea yang relevan tetapi masih sukar menyatakan maklumat yang berkaitan dengan idea.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20 .09.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Faktor-faktor Malaysia Menjadi Destinasi Pelancongan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga sebab Malaysia menjadi pilihan pelancong.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
2.      Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan sekurang-kurangnya tiga sebab Malaysia menjadi pilihan pelancong untuk bercuti.
3.      Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   ironi, khazanah
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Geografi
NILAI  :   kerajinan, kerjasama, patriotisme
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan setelah berlaku penambahbaikan oleh guru tentang maklumat yang dibentang oleh pelajar.

No comments:

Post a Comment