MINGGU 38
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
16.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0945 –
1055 )
5K8 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
CUTI UMUM
SEMPENA
SAMBUTAN HARI MALAYSIA
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K6
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
Program NILAM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang
nipis.
2.
Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.
Pelajar menulis ulasan buku.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Cerita, Buku Nilam
ABM :
Pusat Sumber
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
kesimpulan
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar yang membawa buku NILAM
berjaya menulis ulasan yang diminta.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K8 ( 0945 –
1055 )
5S2 ( 1055 –
1205 )
|
TAJUK
|
PROSA
TRADISIONAL : Opu Daeng Menambun
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
2.
Memberi beberapa pendapat berdasarkan soalan yang
diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Secara berkumpulan, pelajar dikehendaki membincangkan
pendapat mereka berdasarkan soalan yang dikemukakan.
2.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan mereka.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata arkaik
KOSA KATA :
bokor, ditonggongkan, penjajap
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Sejarah
NILAI :
Patriotik, keberanian, kasih sayang
BBM : Buku
Teks Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
ramalan
Mengenal pasti
sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Semua kumpulan berjaya membentangkan
hasil perbincangan mereka. Didapati jawapan yang diberikan oleh pelajar 5K8
agak mengkagumkan. Manakala pelajar 5S2 tiada masalah untuk menyatakan
jawapan yang dikehendaki.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18.09.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
PROSA
TRADISIONAL : Opu Daeng Menambun
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
2.
Memberi beberapa pendapat berdasarkan soalan yang
diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Secara berkumpulan, pelajar dikehendaki membincangkan
pendapat mereka berdasarkan soalan yang dikemukakan.
2.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan mereka.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata arkaik
KOSA KATA :
bokor, ditonggongkan, penjajap
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Sejarah
NILAI :
Patriotik, keberanian, kasih sayang
BBM : Buku
Teks Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
ramalan
Mengenal pasti
sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Semua kumpulan berjaya membentangkan
hasil perbincangan mereka. Jawapan yang diberi juga kebanyakannya boleh
diterima.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18.09.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
1020 - 1130
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM : BM1
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi
setiap karangan.
3.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak
tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang
relevan dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
akses, cakna
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kasih sayang,hormat-menghormati, rasional
BBM :
lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti
sebab dan akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta
yang diminta. Masih memerlukan perbincangan untuk mengenal pasti ungkapan
menarik yang sesuai.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19 .09.2013
|
TINGKATAN
|
5K8 ( 0705 –
0815 )
5K2 ( 0945 –
1055 )
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM : BM1
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi
setiap karangan.
3.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak
tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang
relevan dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
akses, cakna
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kasih sayang,hormat-menghormati, rasional
BBM :
lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti
sebab dan akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta
yang diminta. Walau bagaimanapun pelajar mengabaikan ungkapan menarik yang
sesuai. Pelajar 5K8 boleh menyatakan idea-idea yang relevan tetapi masih
sukar menyatakan maklumat yang berkaitan dengan idea.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20 .09.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Faktor-faktor Malaysia Menjadi Destinasi Pelancongan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang
rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga sebab Malaysia menjadi pilihan
pelancong.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang
diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan sekurang-kurangnya
tiga sebab Malaysia menjadi pilihan pelancong untuk bercuti.
3.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
ironi, khazanah
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI : kerajinan,
kerjasama, patriotisme
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan
setelah sesi perbentangan dilakukan dan setelah berlaku penambahbaikan oleh
guru tentang maklumat yang dibentang oleh pelajar.
|
No comments:
Post a Comment