MINGGU 41
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
07.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0945 –
1055 )
5K8 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
SEMUA PELAJAR TINGKATAN LIMA
DIBERI CUTI BELAJAR
SEMPENA
PEPERIKSAAN PMR
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
08.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K6
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
SEMUA PELAJAR TINGKATAN LIMA
DIBERI CUTI BELAJAR
SEMPENA
PEPERIKSAAN PMR
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
08.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K8 ( 0945 –
1055 )
5S2 ( 1055 –
1205 )
|
TAJUK
|
SEMUA PELAJAR TINGKATAN LIMA
DIBERI CUTI BELAJAR
SEMPENA
PEPERIKSAAN PMR
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 – 1130 )
|
TAJUK
|
SEMUA PELAJAR TINGKATAN LIMA
DIBERI CUTI BELAJAR
SEMPENA
PEPERIKSAAN PMR
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10 .10.2013
|
TINGKATAN
|
5K8 ( 0705 –
0815 )
5K2 ( 0945 –
1055 )
|
TAJUK
|
PUISI
TRADISIONAL : Gurindam Tonggak 12
Seloka Si Luncai
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan kedua-dua puisi dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
3.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
puisi yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar menyanyikan puisi berpandukan klip video yang
ditunjukkan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, tema
dan persoalan puisi yang dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
ketelusan, durja, kepalang
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi
NILAI :
kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya diperdengarkan dengan
cara melafazkan puisi dengan betul dan berjaya mengumpul beberapa maklumat
yang dikehendaki setelah sesi soal jawab dilakukan. Pelajar 5K8 hanya
menyalin nota sebelum dijelaskan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11 .10.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
PUISI
TRADISIONAL : Gurindam Tonggak 12
Seloka Si Luncai
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan kedua-dua puisi dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
3.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
puisi yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar menyanyikan puisi berpandukan klip video yang
ditunjukkan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, tema
dan persoalan puisi yang dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
ketelusan, durja, kepalang
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi
NILAI :
kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan masalah
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya diperdengarkan dengan
cara melafazkan puisi dengan betul dan berjaya mengumpul beberapa maklumat
yang dikehendaki setelah sesi soal jawab dilakukan.
|
No comments:
Post a Comment