RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, October 11, 2013

MINGGU 41

MINGGU 41
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
07.10.2013
TINGKATAN
5K2 ( 0945 – 1055 )
5K8 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
SEMUA PELAJAR TINGKATAN LIMA
DIBERI CUTI BELAJAR
SEMPENA
PEPERIKSAAN PMR
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
TARIKH
08.10.2013
TINGKATAN
5K6  
MASA
0815 – 0925
TAJUK
SEMUA PELAJAR TINGKATAN LIMA
DIBERI CUTI BELAJAR
SEMPENA
PEPERIKSAAN PMR

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
08.10.2013
TINGKATAN
5K8 ( 0945 – 1055 )
5S2 ( 1055 – 1205 ) 
TAJUK
SEMUA PELAJAR TINGKATAN LIMA
DIBERI CUTI BELAJAR
SEMPENA
PEPERIKSAAN PMR
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
09.10.2013
TINGKATAN
5K2  ( 0705 – 0815 )
5S2   ( 1020 – 1130 )
TAJUK
SEMUA PELAJAR TINGKATAN LIMA
DIBERI CUTI BELAJAR
SEMPENA
PEPERIKSAAN PMR
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10 .10.2013
TINGKATAN
5K8 ( 0705 – 0815 )
5K2 ( 0945 – 1055 )
TAJUK
PUISI TRADISIONAL  : Gurindam Tonggak 12
                                          Seloka Si Luncai
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.    Melafazkan kedua-dua puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.    Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
3.    Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan puisi yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.    Pelajar menyanyikan puisi berpandukan klip video yang ditunjukkan.
2.    Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, tema dan persoalan puisi yang dikaji.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  ketelusan, durja, kepalang
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi
NILAI  :   kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :  soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar berjaya diperdengarkan dengan cara melafazkan puisi dengan betul dan berjaya mengumpul beberapa maklumat yang dikehendaki setelah sesi soal jawab dilakukan. Pelajar 5K8 hanya menyalin nota sebelum dijelaskan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
11 .10.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
PUISI TRADISIONAL  : Gurindam Tonggak 12
                                          Seloka Si Luncai
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan kedua-dua puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
3.        Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan puisi yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar menyanyikan puisi berpandukan klip video yang ditunjukkan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, tema dan persoalan puisi yang dikaji.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  ketelusan, durja, kepalang
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi
NILAI  :   kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :  soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar berjaya diperdengarkan dengan cara melafazkan puisi dengan betul dan berjaya mengumpul beberapa maklumat yang dikehendaki setelah sesi soal jawab dilakukan.

No comments:

Post a Comment