MINGGU 42
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
14.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0945 –
1055 )
5K8 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
CUTI PERISTIWA
SEMPENA
HARI RAYA AIDIL ADHA
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
15.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K6
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
CUTI UMUM
SEMPENA
HARI RAYA AIDIL ADHA
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
15.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K8 ( 0945 –
1055 )
5S2 ( 1055 –
1205 )
|
TAJUK
|
CUTI UMUM
SEMPENA
HARI RAYA AIDIL ADHA
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
16.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K2 ( 0705 – 0815 )
5S2 ( 1020 – 1130 )
|
TAJUK
|
SAJAK : Di Bawah Langit yang Sama
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak dengan
menggunakan ayat sendiri.
3.
Mengenal pasti gaya bahasa puisi yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.6 : Aras 3 (ii)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.
Secara berpasangan, pelajar berbincang tentang maksud
sajak dan unsur gaya bahasa yang digunakan.
3.
Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
gerimis, visa, lebur
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Goegrafi, Sejarah
NILAI :
hormat-menghormati, kerjasama, kebebasan
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
inferens
Mengenal pasti
sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Puisi berjaya dideklamasikan dan
perbentangan berjaya dilakukan. Guru sempat mengulas perbentangan dan
menambahkan beberapa maklumat lain.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K8
|
MASA
|
0705 – 0815
|
TAJUK
|
SAJAK : Di Bawah Langit yang Sama
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak dengan
menggunakan ayat sendiri.
3.
Mengenal pasti gaya bahasa puisi yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.6 : Aras 3 (ii)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.
Pelajar menyalin maksud sajak sebelum menjawab
soalan-soalan pemahaman daripada guru.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
gerimis, visa, lebur
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Goegrafi, Sejarah
NILAI :
hormat-menghormati, kerjasama, kebebasan
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
inferens
Mengenal pasti
sebab akibat
|
REFLEKSI
|
P&P tidak dapat dijalankan kerana
pelajar membuat ulang kaji sebagai persediaan menghadapi Percubaan Matematik
yang bermula pada pukul 0810.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.10.2013
|
TINGKATAN
|
5K2
|
MASA
|
0945 – 1055
|
TAJUK
|
SAJAK :
Arkitek Kota
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran,
murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
3.
Mengenal pasti nilai dan pengajaran yang dapat dikesan
daripada sajak yang dikaji.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang
dikaji.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
fiil, mengampungkan, kemungkinan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
rasional, kerjasama, keadilan
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
Meramalkan
|
REFLEKSI
|
P&P tidak dapat dijalankan kerana
pelajar menduduki Peperiksaan Pecubaan Matematik.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18 .10.2013
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
SAJAK :
Arkitek Kota
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran,
murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
3.
Mengenal pasti bentuk yang dapat dikesan daripada sajak
yang dikaji.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang
dikaji.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
fiil, mengampungkan, kemungkinan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
rasional, kerjasama, keadilan
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
Meramalkan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mendeklamasikan sajak
dan mengenal pasti beberapa maklumat yang dikehendaki. Perbincangan jawapan
bagi latihan yang diberikan sempat dilaksanakan.
|
No comments:
Post a Comment