RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, October 18, 2013

MINGGU 42

MINGGU 42
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
14.10.2013
TINGKATAN
5K2 ( 0945 – 1055 )
5K8 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
CUTI PERISTIWA
SEMPENA
HARI RAYA AIDIL ADHA
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
PEMULIHAN BAHASA MELAYU
TARIKH
15.10.2013
TINGKATAN
5K6  
MASA
0815 – 0925
TAJUK
CUTI UMUM
SEMPENA
HARI RAYA AIDIL ADHA

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
15.10.2013
TINGKATAN
5K8 ( 0945 – 1055 )
5S2 ( 1055 – 1205 ) 
TAJUK
CUTI UMUM
SEMPENA
HARI RAYA AIDIL ADHA
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
16.10.2013
TINGKATAN
5K2  ( 0705 – 0815 )
5S2  ( 1020 – 1130 )
TAJUK
SAJAK  : Di Bawah Langit yang Sama
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Mengenal pasti gaya bahasa puisi yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.6  :  Aras 3 (ii)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.        Secara berpasangan, pelajar berbincang tentang maksud sajak dan unsur gaya bahasa yang digunakan.
3.        Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  gerimis, visa, lebur
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Goegrafi, Sejarah
NILAI  :   hormat-menghormati, kerjasama, kebebasan
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat inferens
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Puisi berjaya dideklamasikan dan perbentangan berjaya dilakukan. Guru sempat mengulas perbentangan dan menambahkan beberapa maklumat lain.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.10.2013
TINGKATAN
5K8
MASA
0705 – 0815
TAJUK
SAJAK  : Di Bawah Langit yang Sama
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.          Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.          Menyatakan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
3.          Mengenal pasti gaya bahasa puisi yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.6  :  Aras 3 (ii)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.        Pelajar menyalin maksud sajak sebelum menjawab soalan-soalan pemahaman daripada guru.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  gerimis, visa, lebur
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Goegrafi, Sejarah
NILAI  :   hormat-menghormati, kerjasama, kebebasan
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat inferens
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
P&P tidak dapat dijalankan kerana pelajar membuat ulang kaji sebagai persediaan menghadapi Percubaan Matematik yang bermula pada pukul 0810.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.10.2013
TINGKATAN
5K2
MASA
0945 – 1055
TAJUK
SAJAK  :  Arkitek Kota
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.      Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
3.      Mengenal pasti nilai dan pengajaran yang dapat dikesan daripada sajak yang dikaji.
4.      Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.      Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada sajak yang dikaji.
3.      Pelajar membuat latihan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  fiil, mengampungkan, kemungkinan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Geografi
NILAI  :   rasional, kerjasama, keadilan
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Meramalkan
REFLEKSI
P&P tidak dapat dijalankan kerana pelajar menduduki Peperiksaan Pecubaan Matematik.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18 .10.2013
TINGKATAN
5S2
MASA
0940 - 1040
TAJUK
SAJAK  :  Arkitek Kota
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Mengenal pasti bentuk yang dapat dikesan daripada sajak yang dikaji.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.5  :  Aras 1 ( i)
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa  maklumat penting daripada sajak yang dikaji.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  fiil, mengampungkan, kemungkinan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Geografi
NILAI  :   rasional, kerjasama, keadilan
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Meramalkan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mendeklamasikan sajak dan mengenal pasti beberapa maklumat yang dikehendaki. Perbincangan jawapan bagi latihan yang diberikan sempat dilaksanakan.

No comments:

Post a Comment