HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.01.2013 |
TINGKATAN | 5K9 |
MASA | 0705 - 0815 |
TAJUK | PROSA TRADISIONAL : Hikayat Langlang Buana |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa Klasik KOSA KATA : biti-biti perwara, berlangir, mencita SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Pendidikan Moral NILAI : keberanian, kasih sayang, rasional BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Menyusun mengikut keutamaan |
REFLEKSI | Soalan yang diajukan adalah soalan yang amat mudah iaitu jawapannya boleh dicari daripada buku. Pelajar boleh menjawab soalan yang diajukan tetapi masih memerlukan masa untuk mencari jawapan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 21.01.2013 |
TINGKATAN | 5K2 ( 0945 - 1055 ) 5K8 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | CERPEN : Pahlawan Buntung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa daerah KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah, NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Pelajar 5K2 berjaya mengenal pasti sekurang-kurangnya enam nilai murni daripada cerpen yang dikaji. Pelajar 5K8 hanya diminta untuk mengenal pasti nilai murni berdasarkan petikan yang diberi. Guru terpaksa 'mengeluarkan' contoh berdasarkan petikan dan pelajar diminta menyatakan nilai murni yang sesuai. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.01.2013 |
TINGKATAN | 5K2 ( 0705 – 0815 ) 5K8 ( 0945 – 1055 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Sebab-sebab rakyat Malaysia tidak wajar bergantung pada amah asing dan cara mengatasinya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : kelompangan, amah, sentimental SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kasih sayang, kerajinan, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar 5K2 berjaya mengumpul isi tersurat dan isi tersirat. Pelajar 5K8 agak lemah. Jadi, pelajar mencari isi tersurat bersama-sama guru dan dipastikan mereka menggaris jawapan dalam petikan yang diberikan. |
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 22.01.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 1055 - 1205 |
TAJUK | CERPEN : Pahlawan Buntung |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii ) 10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Bahasa daerah KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Sejarah, NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat |
REFLEKSI | Perbentangan berjaya dihasilkan. Daripada perbentangan didapati pelajar berjaya menyatakan idea dengan baik berdasarkan kehendak tugasan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 23.01.2013 |
TINGKATAN | 5K9 ( 0705 – 0815 ) 5S2 ( 1130 – 1240 ) |
TAJUK | RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Sebab-sebab rakyat Malaysia tidak wajar bergantung pada amah asing dan cara mengatasinya. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i ) 8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i ) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA |
|
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : Sintaksis KOSA KATA : kelompangan, amah, sentimental SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : kemasyarakatan NILAI : kasih sayang, kerajinan, rasional BBM : lembaran edaran ABM : Soalan dan penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | merumuskan, meringkaskan |
REFLEKSI | Pelajar 5S2 berjaya membuat perbentangan dan dapat menyenaraikan isi tersurat dan isi tersirat seperti yang dikehendaki. Pelajar 5K9 pula agak lemah. Jadi, pelajar mencari isi tersurat bersama-sama guru dan dipastikan mereka menggaris jawapan dalam petikan yang diberikan. |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
TARIKH : 24.01.2013
CUTI UMUM SEMPENA SAMBUTAN HARI MAULIDURRASUL |
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN | BAHASA MELAYU |
TARIKH | 25.01.2013 |
TINGKATAN | 5S2 |
MASA | 0940 - 1040 |
TAJUK | KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Faktor-faktor kecintaan terhadap negara. |
OBJEKTIF | Pada akhir pelajaran, murid dapat :
|
FOKUS UTAMA FOKUS SAMPINGAN | 2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii) 7.0 : 7.1 : Aras 1 (i) |
AKTIVITI |
|
KEMAHIRAN BAHASA | 1. Kemahiran mendengar dan bertutur. 2. Kemahiran membaca dan menulis. |
SISTEM BAHASA | TATABAHASA : kata kerja KOSA KATA : ironi, izhar SEBUTAN DAN INTONASI : Baku |
PENGISIAN KURIKULUM | ILMU : Geografi NILAI : patriotisme, kerjasama, hormat-menghormati BBM : Papan tulis, kad manila ABM : Soalan dan Penyoalan |
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH | Mengenal pasti sebab akibat Menjana idea |
REFLEKSI | Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin rangka karangan. |