RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Sunday, January 27, 2013

MINGGU 4 ( 21 – 25 Jan 2013 )


 

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.01.2013

TINGKATAN

5K9

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Langlang Buana

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : biti-biti perwara, berlangir, mencita

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : keberanian, kasih sayang, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Soalan yang diajukan adalah soalan yang amat mudah iaitu jawapannya boleh dicari daripada buku. Pelajar boleh menjawab soalan yang diajukan tetapi masih memerlukan masa untuk mencari jawapan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

21.01.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0945 - 1055 )

5K8 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

CERPEN : Pahlawan Buntung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Mengenal pasti watak-watak yang terlibat dalam cerpen.
  3. Mennjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Secara berpasangan, pelajar mengenal pasti nilai murni dan pengajaran berdasarkan watak-watak yang terlibat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa daerah

KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah,

NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar 5K2 berjaya mengenal pasti sekurang-kurangnya enam nilai murni daripada cerpen yang dikaji. Pelajar 5K8 hanya diminta untuk mengenal pasti nilai murni berdasarkan petikan yang diberi. Guru terpaksa 'mengeluarkan' contoh berdasarkan petikan dan pelajar diminta menyatakan nilai murni yang sesuai.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.01.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Sebab-sebab rakyat Malaysia tidak wajar bergantung pada amah asing dan cara mengatasinya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam sebab rakyat Malaysia tidak wajar bergantung pada pembantu rumah luar negara dan dua cara mengatasinya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menulis isi tersurat dan tersirat.
  3. Perbentangan berjaya dilaksanakan.
  4. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : kelompangan, amah, sentimental

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kasih sayang, kerajinan, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar 5K2 berjaya mengumpul isi tersurat dan isi tersirat. Pelajar 5K8 agak lemah. Jadi, pelajar mencari isi tersurat bersama-sama guru dan dipastikan mereka menggaris jawapan dalam petikan yang diberikan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

22.01.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

CERPEN : Pahlawan Buntung

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
  2. Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan.
  3. Mengemukakan punca kemenangan tentera Jepun semasa menawan Tanah Melayu dan kesan peperangan terhadap kehidupan masyarakat.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Dalam bentuk kumpulan pelajar ditugaskan untuk mencari maklumat berdasarkan buku teks.
  3. Setiap kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa daerah

KOSA KATA : berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah,

NILAI : keberanian, patriotisme, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dihasilkan. Daripada perbentangan didapati pelajar berjaya menyatakan idea dengan baik berdasarkan kehendak tugasan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

23.01.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5S2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Sebab-sebab rakyat Malaysia tidak wajar bergantung pada amah asing dan cara mengatasinya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam sebab rakyat Malaysia tidak wajar bergantung pada pembantu rumah luar negara dan dua cara mengatasinya.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.1 : Aras 1 ( i )

8.0 : 8.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar menulis isi tersurat dan tersirat.
  3. Perbentangan berjaya dilaksanakan.
  4. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : kelompangan, amah, sentimental

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : kasih sayang, kerajinan, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar 5S2 berjaya membuat perbentangan dan dapat menyenaraikan isi tersurat dan isi tersirat seperti yang dikehendaki. Pelajar 5K9 pula agak lemah. Jadi, pelajar mencari isi tersurat bersama-sama guru dan dipastikan mereka menggaris jawapan dalam petikan yang diberikan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

TARIKH : 24.01.2013

CUTI UMUM

SEMPENA

SAMBUTAN HARI MAULIDURRASUL

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

25.01.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

0940 - 1040

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Faktor-faktor kecintaan terhadap negara.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca dan menyanyikan lagu Tanah Tumpah Darahku yang diberi dan memberi ulasan tentang lagu berkenaan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga faktor rakyat Malaysia mencintai negara berdasakan lagu yang diberikan.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca dan menyanyikan lagu yang diberi.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki menjelaskan keistimewaan Malaysia sehingga menjadi kebanggaan rakyatnya..
  3. Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : ironi, izhar

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi

NILAI : patriotisme, kerjasama, hormat-menghormati

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi perbentangan dilakukan dan pelajar dipastikan menyalin rangka karangan.


 


 

Friday, January 18, 2013

MINGGU 3 ( 14 – 18 Jan 2013 )


 

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.01.2013

TINGKATAN

5K9

MASA

0705 - 0815

TAJUK

PUISI MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca sajak yang dikaji dengan betul.
  2. Menyalin maksud setiap rangkap sajak yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii )

9.0 : 9.1 : Aras 1 ( i )

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca sajak yang dikaji.
  2. Pelajar menyalin maksud sajak Dirgahayu Bahasaku.
  3. Pelajar menyalin contoh soalan dan jawapan yang betul.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : dirgahayu, minda

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : patriotisme, kerjasama, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Meramalkan

REFLEKSI

Pelajar dipastikan menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan pemahaman yang betul dan ayat yang lengkap.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

14.01.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0945 - 1055 )

5K8 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Langlang Buana

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
  3. Secara berpasangan, pelajar mencari tema dan persoalan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : biti-biti perwara, berlangir, mencita

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : keberanian, kasih sayang, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar 5K8 berjaya menjawab beberapa soalan mudah berpandukan sebahagian petikan daripada buku teks. Pelajar 5K2 boleh mengumpul maklumat yang dikehendaki.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.01.2013

TINGKATAN

5K2 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 0945 – 1055 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar beberapa ayat tunggal menjadi ayat majmuk yang gramatis tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan maksud tiga peribahasa yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : bersuap, cerun, laman web, wangkang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar 5K8 hanya diminta membuat latihan membina ayat, mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa sahaja. Pelajar terpaksa dibimbing dan mengambil masa untuk membina ayat yang dibetul. Pelajar 5K2 juga dibimbing untuk membuat latihan dan perlu dipantau untuk memastikan mereka membuat jawapan yang betul.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.01.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

1055 - 1205

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Langlang Buana

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
  2. Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( iii )

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iv )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
  3. Secara berpasangan, pelajar mencari tema dan persoalan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Bahasa Klasik

KOSA KATA : biti-biti perwara, berlangir, mencita

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral

NILAI : keberanian, kasih sayang, rasional

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengumpul maklumat dikehendaki.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.01.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5S2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

TATABAHASA

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar beberapa ayat tunggal menjadi ayat majmuk yang gramatis tanpa mengubah maksud asalnya.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Menyatakan maksud tiga peribahasa yang diberikan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
  2. Pelajar membuat latihan tatabahasa.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : bersuap, cerun, laman web, wangkang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional

BBM : lembaran edaran

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar 5K9 hanya diminta membuat latihan membina ayat dan mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan tatabahasa. Pelajar perlu dibimbing dan agak sukar membina ayat sendiri. Pelajar dibimbing membina ayat paling mudah sahaja. Majoriti pelajar 5S2 tiada masalah untuk menyelesaikan latihan yang diberi.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.01.2013

TINGKATAN

5K9 ( 0705 – 0815 )

5K8 ( 1020 - 1130 )

5K2 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

KARANGAN : Pengenalan kepada karangan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka.
  2. Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
  3. Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Guru memberi penerangan kepada pelajar.
  2. Pelajar membuat catatan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Morfologi

KOSA KATA : relevan, bervariasi, pengolahan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : kemasyarakatan

NILAI : ketekunan, kerjasama

BBM : Buku Nota

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun atur

REFLEKSI

Pelajar dipastikan menyalin nota dan contoh karangan Bahagian B

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.01.2013

TINGKATAN

5S2

MASA

0940 - 1040

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Persediaan-persediaan anak-anak sebelum menggalas tanggungjawab terhadap keluarga.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima persediaan yang perlu dilakukan oleh anak-anak sebelum menggalas tanggungjawab terhadap keluarga.
  3. Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
  2. Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
  3. Pelajar membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

1. Kemahiran mendengar dan bertutur.

2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : menggalas, piawai, hati nurani

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Kemasyarakatan

NILAI : kerjasama, hemah tinggi, kasih sayang

BBM : Papan tulis, kad manila

ABM : Soalan dan Penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Mengenal pasti sebab akibat

Menjana idea

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu hasil perbincangan.