RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, January 10, 2014

MINGGU 1 & MINGGU 2

MINGGU 1
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.01.2014
TINGKATAN
4K7 ( 0815 - 0925 )
4S2 ( 1020 – 1130 )
TAJUK
P & P TIDAK DILAKSANAKAN KERANA SEMUA PELAJAR TINGKATAN EMPAT MENGIKUTI PROGRAM SUAI KENAL
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
03.01.2014
TINGKATAN
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
Pengenalan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.
2.        Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan melancarkan proses P&P dilaksanakan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membuat catatan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Jenis-jenis ayat ( ayat perintah )
KOSA KATA      :  kriteria
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   tanggungjawab, menghargai
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatatkan perkara-perkara yang mereka lakukan sebelum proses P&P Bahasa Melayu dimulakan. P & P bagi kelas 5K9 tidak dapat dilaksanakan kerana guru tingkatan terpaksa bersama-sama pelajar tingkatan empat.
MINGGU 2
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
06.01.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 - 0815 )
5S1 ( 0815 0925 )
TAJUK
P & P TIDAK DILAKSANAKAN KERANA URUSAN PENGAGIHAN BUKU TEKS KEPADA PELAJAR TINGKATAN EMPAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
06.01.2014
TINGKATAN
4K7
MASA
1055 - 1205
TAJUK
Pengenalan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.
2.        Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan melancarkan proses P&P dilaksanakan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membuat catatan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Jenis-jenis ayat ( ayat perintah )
KOSA KATA      :  kriteria
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   tanggungjawab, menghargai
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatatkan perkara-perkara yang mereka lakukan sebelum proses P&P Bahasa Melayu dimulakan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
07.01.2014
TINGKATAN
5K9
TAJUK
Pengenalan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.
2.        Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan melancarkan proses P&P dilaksanakan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membuat catatan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Jenis-jenis ayat ( ayat perintah )
KOSA KATA      :  kriteria
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   tanggungjawab, menghargai
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatatkan perkara-perkara yang mereka lakukan sebelum proses P&P Bahasa Melayu dimulakan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
07.01.2014
TINGKATAN
4K7
MASA
1055 - 1205
TAJUK
Pengenalan kepada Rumusan dan Pemahaman
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.          Menyenaraikan cara-cara membuat rumusan yang betul berdasarkan petikan yang diberi.
2.          Menjelaskan perkara yang perlu diberi perhatian semasa menjawab soalan pemahaman petikan rumusan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.          Guru menjelaskan cara-cara membuat rumusan dan menjawab soalan pemahaman yang betul.
2.          Pelajar diminta menyalin nota.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :   sintaksis
KOSA KATA      :   kerenah, kekangan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pengajian Am
NILAI  :   ketekunan kerjasama, kerajinan
BBM   :   Papan tulis, lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar telah mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
08.01.2014
TINGKATAN
5K9 ( 0815 – 0925 )
5S1  ( 0945 – 1055 )
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah pengurusan masa yang berkesan dan kesan-kesannya dalam kehidupan seseorang pelajar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam langkah pengurusan masa yang berkesan dan dua kesannya dalam kehidupan seseorang pelajar.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   anasir, modal insan,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya rata-rata pelajar 5K9 lupa cara membuat rumusan yang betul dan guru terpaksa menjelaskan format penulisan rumusan secara terperinci. Pelajar 5S1 berjaya menyiapkan rumusan dan latihan pemahaman rumusan mengikut tempoh yang diberikan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
08.01.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
Pengenalan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.
2.        Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan melancarkan proses P&P dilaksanakan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.         Pelajar membuat catatan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Jenis-jenis ayat ( ayat perintah )
KOSA KATA      :  kriteria
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   tanggungjawab, menghargai
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatatkan perkara-perkara yang mereka lakukan sebelum proses P&P Bahasa Melayu dimulakan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
09.01.2014
TINGKATAN
4K7 ( 0815 - 0925 )
4S2 ( 1020 - 1130 )
TAJUK
KARANGAN : Pengenalan kepada karangan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan berdasarkan bahan rangsangan.
3.        Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   gramatis, penskoran, idea, relevan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pendidikan Seni
NILAI  :  rasional, tanggungjawab
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Semua pelajar mencatatkan nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan dan menyalin contoh karangan Bahagian A.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10.01.2014
TINGKATAN
5S1  ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
KARANGAN : Pengenalan kepada karangan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan berdasarkan bahan rangsangan.
3.        Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   gramatis, penskoran, idea, relevan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pendidikan Seni
NILAI  :  rasional, tanggungjawab
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar mencatat nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan dan contoh karangan Bahagian A.

1 comment:

  1. salam cikgu... terima kasih untuk perkongsian yang penuh bermakna ini.. sekiranya tidak keberatan izinkan saya untuk mendapatkan bahan-bahan ini sebagai bantuan untuk saya.. sekian

    ReplyDelete