MINGGU 3
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13.01.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 -
0815 )
4K7 ( 1055 – 1205 )
|
TAJUK
|
PUISI
TRADISIONAL : Pantun Empat Kerat ( Budi )
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menjelaskan maksud pantun.
2.
Melafazkan pantun dengan gaya dan intonasi yang betul.
3.
Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan
ayat sendiri.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman pantun dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud pantun.
3.
Pelajar menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan
pemahaman KOMSAS yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Klasik
KOSA KATA :
punggur,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
kasih sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM :
Papan tulis
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mencatat nota dan
menyalin contoh soalan pemahaman dan cara menjawab soalan pemahaman yang
betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13.01.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam
Kerat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.
2.
Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan
ayat sendiri.
3.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni yang
terdapat dalam puisi yang dikaji.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat yang berkaitan dengan puisi.
3.
Pelajar menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan
pemahaman KOMSAS yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Klasik
KOSA KATA :
kemirau, kotai
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
kasih sayang, keberanian, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyatakan sebab dan akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin soalan dan
contoh jawapan yang betul dan ayat yang lengkap semasa menjawab pemahaman
KOMSAS.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
14.01.2014
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0815 –
0925 )
4K7 ( 1055 –
1205 )
|
TAJUK
|
CUTI UMUM
SEMPENA
MAULIDURRASUL
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
15.01.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Memisahkan ayat majmuk menjadi ayat tunggal yang
gramatis tanpa mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang
diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Sintaksis
KOSA KATA :
becak, pasung
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menjawab soalan dalam
tempoh yang diberikan. Didapati segelintir pelajar masih memerlukan bimbingan
untuk menyelesaikan masalah tatabahasa.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
15.01.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
PUISI TRADISIONAL : Pantun Enam
Kerat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.
2.
Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan
ayat sendiri.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat yang berkaitan dengan puisi.
3.
Pelajar menyalin contoh soalan dan cara menjawab soalan
pemahaman KOMSAS yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Klasik
KOSA KATA :
kemirau, kotai
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
kasih sayang, keberanian, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyatakan sebab dan akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan menyalin soalan dan
contoh jawapan kepada soalan pemahaman KOMSAS
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
15.01.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
Pengenalan
kepada Rumusan dan Pemahaman
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyenaraikan cara-cara membuat rumusan mengikut format yang
betul berdasarkan petikan yang diberi.
2.
Menjelaskan perkara yang perlu diberi perhatian semasa
menjawab soalan pemahaman petikan rumusan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.1 :
Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Guru menjelaskan cara-cara membuat rumusan dan menjawab
soalan pemahaman yang betul.
2.
Pelajar diminta menyalin nota.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
kerenah, kekangan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pengajian Am
NILAI :
ketekunan kerjasama, kerajinan
BBM :
Papan tulis, lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar telah
mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
16.01.2014
|
TINGKATAN
|
4K7 ( 0815 -
0925 )
4S2 ( 1020 -
1130 )
|
TAJUK
|
KARANGAN :
Pengenalan kepada karangan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons
terbuka.
2.
Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
3.
Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang
untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.7 : Aras 1 (v)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penerangan kepada pelajar.
2.
Pelajar membuat catatan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Morfologi
KOSA KATA :
relevan, bervariasi, pengolahan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : kemasyarakatan
NILAI :
ketekunan, kerjasama
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun atur
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatat nota dan
contoh karangan yang diberikan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.01.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
|
TAJUK
|
KARANGAN :
Pengenalan kepada karangan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons
terbuka.
2.
Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
3.
Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang
untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.7 : Aras 1 (v)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penerangan kepada pelajar.
2.
Pelajar membuat catatan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Morfologi
KOSA KATA :
relevan, bervariasi, pengolahan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : kemasyarakatan
NILAI :
ketekunan, kerjasama
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun atur
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar berjaya menyalin nota
yang diberikan dan menyalin contoh karangan respons terbuka yang cemerlang.
|
No comments:
Post a Comment