MINGGU 6
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN & SELASA
TARIKH : 3 & 4 FEBRUARI 2014
CUTI UMUM
SEMPENA
TAHUN BARU CINA
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
05.02.2014
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0815 –
0925 )
5S1 ( 0945 – 1055 )
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : langkah-langkah untuk menjadi
pelajar dinamik dan kepentingannya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam langkah untuk
menjadi pelajar dinamik dan dua kepentingannya.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
dinamik, sahsiah, keberkatan ilmu
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : rasional,
hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya pelajar 5S1 tiada
masalah untuk mengenal pasti isi tersurat tetapi perlu dipermudahkan untuk
menyatakan isi tersirat. Pelajar 5K9 juga boleh menyatakan isi tersirat
tetapi amat sukar untuk menyatakan isi tersirat.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
05.02.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : kebaikan makan
coklat dan cara-cara
memajukan industri coklat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam kebaikan makan
coklat dan dua cara memajukan industri coklat.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
esofagus, aroma, penguraian
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
menghargai, kebebasan, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya pelajar tiada
masalah untuk mengenal pasti isi tersurat tetapi perlu dipermudahkan untuk
menyatakan isi tersirat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
06.02.2014
|
TINGKATAN
|
4K7 ( 0815 -
0925 )
4S2 ( 1020 -
1130 )
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian
idea
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima idea daripada
setiap soalan karangan.
2.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
perenggan huraian idea dan contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea
yang telah dinyatakan.
3.
Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam
bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.
2.
Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu
perenggan huraian idea.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
bermandi peluh, metropolitan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Nota
ABM : Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengenal pasti
idea utama dan idea sokongan
|
REFLEKSI
|
Pelajar perlu menjawab pelbagai soalan
untuk mengumpul beberapa maklumat penting bagi menghasilkan rangka huraian
idea sebelum menyalinnya. Pelajar dipastikan menyalin contoh menghuraikan isi
berpandukan rangka yang telah dihasilkan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
07.02.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan.
2.
Mengenal pasti topik dan fokus karangan.
3.
Mengenal pasti bukti dan ungkapan menarik yang berkaitan
dengan topik karangan.
4.
Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan
pengenalan karangan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru meminta pelajar membaca soalan karangan yang
diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan tentang maklumat yang perlu
ada untuk menghasilkan pengenalan karangan.
3.
Pelajar membuat pengenalan karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Jenis-jenis ayat
KOSA KATA :
topik, kebejatan, dasawarsa
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pengajian Am, Sains
NILAI :
rasional, kerajinan, kasih sayang
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mencatat maklumat yang
perlu ada dalam perenggan pengenalan karangan dan berjaya menyalin contoh
perenggan pengenalan.
|
MINGGU 5
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
27.01.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 -
0815 )
4K7 ( 1055 – 1205 )
|
TAJUK
|
PROSA TRADISIONAL : Pelayaran Yang
Penuh dengan Peristiwa
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
2.
Menjawab beberapa soalan mudah berpandukan buku teks.
3.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan
pengajaran daripada prosa yang dikaji.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 2 ( iii )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat penting daripada prosa.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman prosa klasik mengikut
format SPM sebenar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Klasik
KOSA KATA :
jubung, terpisat-pisat, geliung
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
keberanian, kasih sayang, menghargai
BBM :
Papan tulis
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya dapat menjawab soalan
mudah setelah merujuk buku teks. Pelajar didedahkan dengan soalan pemahaman
prosa klasik dan cara mencari jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan.
Pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan pemahaman prosa klasik yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
27.01.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PROSA
TRADISIONAL : Hikayat Langlang Buana
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
2.
Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat
sendiri.
3.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
daripada prosa.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat penting daripada prosa.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman prosa klasik mengikut
format SPM sebenar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Klasik
KOSA KATA :
biti-biti perwara, berlangir, mencita
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
keberanian, kasih sayang, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mengulas tentang prosa
yang dikaji walaupun maklumatnya tidak lengkap. Pelajar didedahkan dengan
soalan pemahaman prosa klasik dan cara mencari jawapan bagi setiap soalan
yang dikemukakan. Pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan pemahaman prosa
klasik yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
28.01.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
PROSA
TRADISIONAL : Hikayat Langlang Buana
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
2.
Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat
sendiri.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat penting daripada prosa.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman prosa klasik mengikut
format SPM sebenar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Klasik
KOSA KATA :
biti-biti perwara, berlangir, mencita
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
keberanian, kasih sayang, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya dapat menjawab soalan
mudah setelah merujuk buku teks. Pelajar didedahkan dengan soalan pemahaman
prosa klasik dan cara mencari jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan.
Pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan pemahaman prosa klasik yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
28.01.2014
|
TINGKATAN
|
4K7
|
MASA
|
1020 – 1130
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Mengenal pasti pola ayat bagi beberapa ayat yang
diberikan.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang
diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Guru dan pelajar bersama-sama membincangkan masalah tatabahasa
yang dikemukakan.
3.
Pelajar menulis jawapan mengikut format yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
modal insan, sahsiah
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pertama kali pelajar didedahkan dengan
soalan tatabahasa mengikut format SPM yang sebenar. Guru mendedahkan cara
menjawab soalan-soalan berkenaan dengan betul. Pelajar dipastikan menyalin
contoh soalan berserta jawapannya sekali.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.01.2014
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0815 –
0925 )
5S1 ( 0945 –
1055 )
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
bina ayat tanya
dengan menggunakan kata tanya yang betul bersesuaian dengan ayat penyata yang
diberi.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
serabut, telunjuk, taksir
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : kebersihan
ffizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar 5S1berjaya menjawab soalan
dalam tempoh yang diberikan. Didapati segelintir pelajar masih memerlukan
bimbingan untuk menyelesaikan masalah tatabahasa. Manakala pelajar 5K9 perlu
dibimbing satu persatu untuk menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberikan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.01.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Mengenal pasti pola ayat bagi beberapa ayat yang
diberikan.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang
diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Guru dan pelajar bersama-sama membincangkan masalah tatabahasa
yang dikemukakan.
3.
Pelajar menulis jawapan mengikut format yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
modal insan, sahsiah
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pertama kali pelajar didedahkan dengan
soalan tatabahasa mengikut format SPM yang sebenar. Guru mendedahkan cara
menjawab soalan-soalan berkenaan dengan betul. Pelajar dipastikan menyalin
contoh soalan berserta jawapannya sekali.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS & JUMAAT
TARIKH : 30 & 31 JANUARI 2014
CUTI PERISTIWA & CUTI UMUM
SEMPENA
TAHUN BARU CINA
|
MINGGU 4
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.01.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 -
0815 )
4K7 ( 1055 – 1205 )
|
TAJUK
|
PUISI MODEN :
Sajak Harga Remaja
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan
ayat sendiri.
3.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat nilai murni dan
pengajaran daripada sajak yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 2 ( iii )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud sajak.
3.
Guru menerangkan kepada pelajar cara-cara mengenal pasti
nilai murni daripada sajak yang dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
cuka kesangsian, madu ajaran
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI :
kejujuran, hemah tinggi, menghargai
BBM :
Papan tulis
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar didedahkan cara yang mudah
untuk mengenal pasti beberapa maklumat penting semasa mengkaji KOMSAS.
Maklumat berjaya dikumpul setelah sesi soal jawab dilakukan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.01.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PUISI
MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang
betul.
2.
Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan
ayat sendiri.
3.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat nilai murni dan
pengajaran daripada sajak yang dikaji.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 2 ( iii )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat yang berkaitan dengan puisi.
3.
Membuat latihan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
dirgahayu, minda
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
patriotisme, kerjasama, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Meramalkan
|
REFLEKSI
|
Maklumat yang dikehendaki berjaya
dikumpul setelah diterangkan oleh guru dan berlakunya sesi soal jawab antara
guru dengan pelajar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.01.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
PUISI
MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang
betul.
2.
Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan
ayat sendiri.
3.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat nilai murni dan
pengajaran daripada sajak yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 2 ( iii )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat yang berkaitan dengan puisi.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
dirgahayu, minda
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
patriotisme, kerjasama, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Meramalkan
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya berjaya menyatakan
maklumat yang diperlukan setelah dijelaskan oleh guru berkali-kali cara untuk
mengumpul maklumat berkenaan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.01.2014
|
TINGKATAN
|
4K7
|
MASA
|
1020 – 1130
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : punca-punca remaja lari dari rumah dan cara-cara
membina hubungan kekeluargaan yang baik.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam punca remaja
melarikan diri dari rumah dan dua cara membina hubungan kekeluargaan yang
baik.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
bertungkus lumus, gantang, jati diri.
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kasih
sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar didedahkan dengan cara membuat
rumusan dengan format yang betul setelah maklumat penting berjaya dikumpul.
Semua pelajar dipastikan menyalin maklumat berkenaan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.01.2014
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0815 –
0925 )
5S1 ( 0945 –
1055 )
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah
pengurusan masa yang berkesan dan kesan-kesannya dalam kehidupan seseorang
pelajar
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam langkah
pengurusan masa yang berkesan dan dua kesannya dalam kehidupan seseorang
pelajar.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
anasir, modal insan,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kejujuran,
hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Memandangkan pada latihan yang lepas
majoriti pelajar 5S1 dan 5K9 membuat rumusan tidak mengikut format yang
betul, P & P kali ini pelajar dipastikan membuat latihan dengan betul dan
tepat sebelum P & P tamat.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.01.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : punca-punca
remaja lari dari rumah dan cara-cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan
tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam punca remaja
melarikan diri dari rumah dan dua cara membina hubungan kekeluargaan yang
baik.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
bertungkus lumus, gantang, jati diri.
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kasih
sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
P&P tidak dapat dilaksanakan
kerana guru terpaksa mengedarkan bantuan RM100 kepada semua pelajar 4K7.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.01.2014
|
TINGKATAN
|
4K7 ( 0815 -
0925 )
4S2 ( 1020 -
1130 )
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan.
2.
Mengenal pasti topik dan fokus karangan.
3.
Mengenal pasti bukti dan ungkapan menarik yang berkaitan
dengan topik karangan.
4.
Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan
pengenalan karangan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru meminta pelajar membaca soalan karangan yang
diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan tentang maklumat yang perlu
ada untuk menghasilkan pengenalan karangan.
3.
Pelajar membuat pengenalan karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Jenis-jenis ayat
KOSA KATA :
topik, kebejatan, dasawarsa
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pengajian Am, Sains
NILAI :
rasional, kerajinan, kasih sayang
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mencatat maklumat yang
perlu ada dalam perenggan pengenalan karangan dan berjaya menyalin contoh
perenggan pengenalan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
24.01.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Kepentingan Buah-buahan Tempatan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang
rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kelebihan buah-buahan tempatan.
3.
Menghasilkan sebuah karangan yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang
diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang
berkaitan dengan kehendak soalan.
3.
Pelajar membuat latihan karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
nutrisi, menjana
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : kerajinan,
keberanian, kebebasan
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Idea penting berjaya dikumpul tetapi
majoriti pelajar termasuk pelajar 5S1 tidak dapat menyiapkan karangan dalam
tempoh yang diberi dan karangan agak ‘berterabur’.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SABTU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25.01.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 -
0815 )
4K7 ( 1055 – 1205 )
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : punca-punca
remaja lari dari rumah dan cara-cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam punca remaja
melarikan diri dari rumah dan dua cara membina hubungan kekeluargaan yang
baik.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
bertungkus lumus, gantang, jati diri.
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kasih
sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar didedahkan dengan cara membuat
rumusan dengan format yang betul dan menjawab soalan pemahaman dengan betul
serta ayat yang lengkap setelah maklumat penting berjaya dikumpul. Semua
pelajar dipastikan menyalin maklumat berkenaan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25.01.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Kepentingan Buah-buahan Tempatan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang
rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kelebihan buah-buahan tempatan.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang
diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang
berkaitan dengan kehendak soalan.
3.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran
mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran
membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
nutrisi, menjana
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : kerajinan,
keberanian, kebebasan
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Memandangkan karangan yang dihasilkan
sebelum ini tidak memuaskan, guru terpaksa membimbing dan bersoal jawab
dengan pelajar untuk menghasilkan rangka karangan bahagian pengenalan, satu
huraian isi dan penutup. Pelajar boleh menjawab soalan secara umum tetapi
pengetahuan tentang isu semasa berkaitan dengan tajuk masih kurang.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25.01.2014
|
TINGKATAN
|
4K7
|
MASA
|
1055 – 1205
|
TAJUK
|
PEMAHAMAN : punca-punca remaja lari dari
rumah dan cara-cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyatakan maksud rangkai kata.
3.
Mengenal pasti masalah lain yang timbul kesan daripada
masalah remaja yang lari dari rumah.
4.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat sebab remaja
lebih mempercayai rakan sebaya berbanding ibu bapa mereka.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu
maklumat.
3.
Pelajar menulis jawapan soalan pemahaman dengan betul
dan ayat yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
bertungkus lumus, gantang, jati diri.
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kasih
sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan jawapan
soalan pemahaman jika merujuk petikan tetapi terpaksa dibimbing untuk
menyatakan jawapan bagi soalan berbentuk KBKK. Pelajar dipastikan menulis
jawapan soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
|
No comments:
Post a Comment