RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, February 8, 2014

MINGGU 4,5 & 6

MINGGU 6
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN & SELASA
TARIKH : 3 & 4 FEBRUARI 2014
CUTI UMUM
SEMPENA
TAHUN BARU CINA
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
05.02.2014
TINGKATAN
5K9 ( 0815 – 0925 )
5S1 ( 0945 – 1055  )
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : langkah-langkah untuk menjadi pelajar dinamik dan kepentingannya
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam langkah untuk menjadi pelajar dinamik dan dua kepentingannya.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   dinamik, sahsiah, keberkatan ilmu
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   rasional, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya pelajar 5S1 tiada masalah untuk mengenal pasti isi tersurat tetapi perlu dipermudahkan untuk menyatakan isi tersirat. Pelajar 5K9 juga boleh menyatakan isi tersirat tetapi amat sukar untuk menyatakan isi tersirat.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
05.02.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : kebaikan makan coklat dan cara-cara memajukan industri coklat
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam kebaikan makan coklat dan dua cara memajukan industri coklat.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.          Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.          Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.          Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   esofagus, aroma, penguraian
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :  menghargai, kebebasan, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya pelajar tiada masalah untuk mengenal pasti isi tersurat tetapi perlu dipermudahkan untuk menyatakan isi tersirat.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
06.02.2014
TINGKATAN
4K7 ( 0815 - 0925 )
4S2 ( 1020 - 1130 )
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian idea
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima idea daripada setiap soalan karangan.
2.      Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan huraian idea dan contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea yang telah dinyatakan.
3.      Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4 : Aras 1 (ii)
7.0  :  7.1 : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.
2.      Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian idea.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   sintaksis
KOSA KATA      :   bermandi peluh, metropolitan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Geografi
NILAI  :  menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengenal pasti idea utama dan idea sokongan
REFLEKSI
Pelajar perlu menjawab pelbagai soalan untuk mengumpul beberapa maklumat penting bagi menghasilkan rangka huraian idea sebelum menyalinnya. Pelajar dipastikan menyalin contoh menghuraikan isi berpandukan rangka yang telah dihasilkan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
07.02.2014
TINGKATAN
5S1  ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan.
2.      Mengenal pasti topik dan fokus karangan.
3.      Mengenal pasti bukti dan ungkapan menarik yang berkaitan dengan topik karangan.
4.      Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4 : Aras 1 (ii)
7.0  :  7.1 : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Guru meminta pelajar membaca soalan karangan yang diberi.
2.      Guru bersoal jawab dengan tentang maklumat yang perlu ada untuk menghasilkan pengenalan karangan.
3.      Pelajar membuat pengenalan karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Jenis-jenis ayat
KOSA KATA      :   topik, kebejatan, dasawarsa
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pengajian Am, Sains
NILAI  :   rasional, kerajinan, kasih sayang
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencatat maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan karangan dan berjaya menyalin contoh perenggan pengenalan.


MINGGU 5
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
27.01.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 - 0815 )
4K7 ( 1055 – 1205 )
TAJUK
PROSA TRADISIONAL : Pelayaran Yang Penuh dengan Peristiwa
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
2.        Menjawab beberapa soalan mudah berpandukan buku teks.
3.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada prosa yang dikaji.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 2 ( iii )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman prosa klasik mengikut format SPM sebenar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa Klasik
KOSA KATA      :  jubung, terpisat-pisat, geliung
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Geografi
NILAI  :   keberanian, kasih sayang, menghargai
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar hanya dapat menjawab soalan mudah setelah merujuk buku teks. Pelajar didedahkan dengan soalan pemahaman prosa klasik dan cara mencari jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan. Pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan pemahaman prosa klasik yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
27.01.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PROSA TRADISIONAL  :  Hikayat Langlang Buana
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
2.        Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.          Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman prosa klasik mengikut format SPM sebenar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa Klasik
KOSA KATA      :  biti-biti perwara, berlangir, mencita
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   keberanian, kasih sayang, rasional
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengulas tentang prosa yang dikaji walaupun maklumatnya tidak lengkap. Pelajar didedahkan dengan soalan pemahaman prosa klasik dan cara mencari jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan. Pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan pemahaman prosa klasik yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
28.01.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0815 – 0925
TAJUK
PROSA TRADISIONAL  :  Hikayat Langlang Buana
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
2.        Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.          Pelajar bercerita.
2.          Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
3.          Pelajar membuat latihan pemahaman prosa klasik mengikut format SPM sebenar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa Klasik
KOSA KATA      :  biti-biti perwara, berlangir, mencita
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   keberanian, kasih sayang, rasional
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar hanya dapat menjawab soalan mudah setelah merujuk buku teks. Pelajar didedahkan dengan soalan pemahaman prosa klasik dan cara mencari jawapan bagi setiap soalan yang dikemukakan. Pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan pemahaman prosa klasik yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
28.01.2014
TINGKATAN
4K7
MASA
1020 – 1130
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Mengenal pasti pola ayat bagi beberapa ayat yang diberikan.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.     Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.     Guru dan pelajar bersama-sama membincangkan masalah tatabahasa yang dikemukakan.
3.     Pelajar menulis jawapan mengikut format yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   modal insan, sahsiah
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  hemah tinggi, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pertama kali pelajar didedahkan dengan soalan tatabahasa mengikut format SPM yang sebenar. Guru mendedahkan cara menjawab soalan-soalan berkenaan dengan betul. Pelajar dipastikan menyalin contoh soalan berserta jawapannya sekali.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
29.01.2014
TINGKATAN
5K9 ( 0815 – 0925 )
5S1 ( 0945 – 1055  )
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        bina ayat tanya dengan menggunakan kata tanya yang betul bersesuaian dengan ayat penyata yang diberi.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang betul.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   serabut, telunjuk, taksir
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan ffizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar 5S1berjaya menjawab soalan dalam tempoh yang diberikan. Didapati segelintir pelajar masih memerlukan bimbingan untuk menyelesaikan masalah tatabahasa. Manakala pelajar 5K9 perlu dibimbing satu persatu untuk menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberikan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
29.01.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Mengenal pasti pola ayat bagi beberapa ayat yang diberikan.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Guru dan pelajar bersama-sama membincangkan masalah tatabahasa yang dikemukakan.
3.        Pelajar menulis jawapan mengikut format yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   modal insan, sahsiah
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :  hemah tinggi, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pertama kali pelajar didedahkan dengan soalan tatabahasa mengikut format SPM yang sebenar. Guru mendedahkan cara menjawab soalan-soalan berkenaan dengan betul. Pelajar dipastikan menyalin contoh soalan berserta jawapannya sekali.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS & JUMAAT
TARIKH : 30 & 31 JANUARI 2014
CUTI PERISTIWA & CUTI UMUM
SEMPENA
TAHUN BARU CINA

MINGGU 4
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.01.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 - 0815 )
4K7 ( 1055 – 1205 )
TAJUK
PUISI MODEN : Sajak Harga Remaja
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.     Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.     Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
3.     Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 2 ( iii )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.    Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.    Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud sajak.
3.    Guru menerangkan kepada pelajar cara-cara mengenal pasti nilai murni daripada sajak yang dikaji.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata kerja
KOSA KATA      :  cuka kesangsian, madu ajaran
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, menghargai
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar didedahkan cara yang mudah untuk mengenal pasti beberapa maklumat penting semasa mengkaji KOMSAS. Maklumat berjaya dikumpul setelah sesi soal jawab dilakukan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.01.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PUISI MODEN  :  Sajak Dirgahayu Bahasaku
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang betul.
2.        Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 2 ( iii )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.
3.        Membuat latihan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  dirgahayu, minda
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   patriotisme, kerjasama, rasional
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Meramalkan
REFLEKSI
Maklumat yang dikehendaki berjaya dikumpul setelah diterangkan oleh guru dan berlakunya sesi soal jawab antara guru dengan pelajar.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.01.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0815 – 0925
TAJUK
PUISI MODEN  :  Sajak Dirgahayu Bahasaku
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang betul.
2.        Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 2 ( iii )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.          Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.          Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  dirgahayu, minda
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   patriotisme, kerjasama, rasional
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Meramalkan
REFLEKSI
Pelajar hanya berjaya menyatakan maklumat yang diperlukan setelah dijelaskan oleh guru berkali-kali cara untuk mengumpul maklumat berkenaan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.01.2014
TINGKATAN
4K7
MASA
1020 – 1130
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : punca-punca remaja lari dari rumah dan cara-cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam punca remaja melarikan diri dari rumah dan dua cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   bertungkus lumus, gantang, jati diri.
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar didedahkan dengan cara membuat rumusan dengan format yang betul setelah maklumat penting berjaya dikumpul. Semua pelajar dipastikan menyalin maklumat berkenaan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.01.2014
TINGKATAN
5K9 ( 0815 – 0925 )
5S1 ( 0945 – 1055  )
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah pengurusan masa yang berkesan dan kesan-kesannya dalam kehidupan seseorang pelajar
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam langkah pengurusan masa yang berkesan dan dua kesannya dalam kehidupan seseorang pelajar.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   anasir, modal insan,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Memandangkan pada latihan yang lepas majoriti pelajar 5S1 dan 5K9 membuat rumusan tidak mengikut format yang betul, P & P kali ini pelajar dipastikan membuat latihan dengan betul dan tepat sebelum P & P tamat.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.01.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : punca-punca remaja lari dari rumah dan cara-cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam punca remaja melarikan diri dari rumah dan dua cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   bertungkus lumus, gantang, jati diri.
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
P&P tidak dapat dilaksanakan kerana guru terpaksa mengedarkan bantuan RM100 kepada semua pelajar 4K7.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23.01.2014
TINGKATAN
4K7 ( 0815 - 0925 )
4S2 ( 1020 - 1130 )
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Pengenalan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan karangan untuk menentukan jenis karangan.
2.      Mengenal pasti topik dan fokus karangan.
3.      Mengenal pasti bukti dan ungkapan menarik yang berkaitan dengan topik karangan.
4.      Menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan pengenalan karangan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4 : Aras 1 (ii)
7.0  :  7.1 : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Guru meminta pelajar membaca soalan karangan yang diberi.
2.      Guru bersoal jawab dengan tentang maklumat yang perlu ada untuk menghasilkan pengenalan karangan.
3.      Pelajar membuat pengenalan karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Jenis-jenis ayat
KOSA KATA      :   topik, kebejatan, dasawarsa
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pengajian Am, Sains
NILAI  :   rasional, kerajinan, kasih sayang
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencatat maklumat yang perlu ada dalam perenggan pengenalan karangan dan berjaya menyalin contoh perenggan pengenalan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
24.01.2014
TINGKATAN
5S1  ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Buah-buahan Tempatan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga kelebihan buah-buahan tempatan.
3.        Menghasilkan sebuah karangan yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang berkaitan dengan kehendak soalan.
3.        Pelajar membuat latihan karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   nutrisi, menjana
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   kerajinan, keberanian, kebebasan
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Idea penting berjaya dikumpul tetapi majoriti pelajar termasuk pelajar 5S1 tidak dapat menyiapkan karangan dalam tempoh yang diberi dan karangan agak ‘berterabur’.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SABTU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
25.01.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 - 0815 )
4K7 ( 1055 – 1205 )
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : punca-punca remaja lari dari rumah dan cara-cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam punca remaja melarikan diri dari rumah dan dua cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   bertungkus lumus, gantang, jati diri.
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar didedahkan dengan cara membuat rumusan dengan format yang betul dan menjawab soalan pemahaman dengan betul serta ayat yang lengkap setelah maklumat penting berjaya dikumpul. Semua pelajar dipastikan menyalin maklumat berkenaan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
25.01.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kepentingan Buah-buahan Tempatan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga kelebihan buah-buahan tempatan.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.          Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
2.          Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang berkaitan dengan kehendak soalan.
3.          Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.     Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.     Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   nutrisi, menjana
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   kerajinan, keberanian, kebebasan
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Memandangkan karangan yang dihasilkan sebelum ini tidak memuaskan, guru terpaksa membimbing dan bersoal jawab dengan pelajar untuk menghasilkan rangka karangan bahagian pengenalan, satu huraian isi dan penutup. Pelajar boleh menjawab soalan secara umum tetapi pengetahuan tentang isu semasa berkaitan dengan tajuk masih kurang.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
25.01.2014
TINGKATAN
4K7
MASA
1055 – 1205
TAJUK
PEMAHAMAN : punca-punca remaja lari dari rumah dan cara-cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyatakan maksud rangkai kata.
3.        Mengenal pasti masalah lain yang timbul kesan daripada masalah remaja yang lari dari rumah.
4.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat sebab remaja lebih mempercayai rakan sebaya berbanding ibu bapa mereka.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.
3.        Pelajar menulis jawapan soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   bertungkus lumus, gantang, jati diri.
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar boleh menyatakan jawapan soalan pemahaman jika merujuk petikan tetapi terpaksa dibimbing untuk menyatakan jawapan bagi soalan berbentuk KBKK. Pelajar dipastikan menulis jawapan soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

No comments:

Post a Comment