MINGGU 7
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.02.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 -
0815 )
4K7 ( 1055 – 1205 )
|
TAJUK
|
CERPEN
: Ibu dan Ceper
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan sinopsis cerpen yang dikaji dengan
menggunakan ayat sendiri.
2.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
cerpen.
3.
Menjelaskan sekurang-kurangnya tiga punca sungai
tercemar.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0
: 10.4 :
Aras 2 ( iii )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat penting daripada cerpen.
3.
Secara berpasangan, pelajar mencari tema dan persoalan
serta nilai dan pengajaran daripada cerpen dan membentangkannya.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : diksi
KOSA KATA :
gemal, acilut, meragau
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Geografi
NILAI
: ketekunan, menghargai,
kebersihan fizikal dan mental
BBM
: Papan tulis
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan, mengumpulkan,
mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mencari maklumat yang
dikehendaki setelah pelajar mendapat bimbingan guru.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.02.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
CERPEN :
Pahlawan Buntung
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.
Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya
empat persoalan.
3.
Mengemukakan punca kemenangan tentera Jepun dan kesan
peperangan terhadap kehidupan masyarakat.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu
maklumat.
3.
Secara berpasangan, pelajar dikehendaki mengenal pasti
maklumat yang ingin dikumpul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Bahasa
daerah
KOSA KATA :
berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Sejarah,
NILAI :
keberanian, patriotisme, kebebasan
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar tidak menghadapi masalah untuk
mencari maklumat yang dikehendaki.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.02.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
CERPEN :
Pahlawan Buntung
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.
Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya
empat persoalan.
3.
Mengemukakan punca kemenangan tentera Jepun dan kesan
peperangan terhadap kehidupan masyarakat.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu
maklumat.
3.
Secara berpasangan, pelajar dikehendaki mengenal pasti
maklumat yang ingin dikumpul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Bahasa
daerah
KOSA KATA :
berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Sejarah,
NILAI :
keberanian, patriotisme, kebebasan
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar tidak membaca teks walaupun
sudah dipesan. Hanya dapat menjawab soalan dengan merujuk buku teks tetapi
agak sukar memberi pendapat apabila ditanya soalan berbentuk KBKK.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.02.2014
|
TINGKATAN
|
4K7
|
MASA
|
1020 – 1130
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : kebaikan makan
coklat dan cara-cara memajukan industri coklat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam kebaikan makan coklat
dan dua cara memajukan industri coklat.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
esofagus, aroma, penguraian
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
menghargai, kebebasan, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya pelajar tiada
masalah untuk mengenal pasti isi tersurat tetapi perlu dipermudahkan untuk
menyatakan isi tersirat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.02.2014
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0815 –
0925 )
5S1 ( 0945 – 1055 )
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa
mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Membina ayat daripada peribahasa yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Guru dan pelajar bersama-sama membincangkan masalah tatabahasa
yang dikemukakan.
3.
Pelajar menulis jawapan mengikut format yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
tangkai jering, menghalusi, merusuh
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
P&P bagi pelajar 5K9 tidak dapat
dilaksanakan kerana pelajar mengikuti program Ceramah Kecemerlangan Sejarah.
Jadi, pelajar 5S1 hanya ada masa lebih kurang 20 minit untuk membuat latihan.
Guru hanya sempat memberi panduan untuk menyelesaikan masalah menukar ayat. Latihan
selebihnya dijadikan sebagai kerja rumah.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.02.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
TATABAHASA : Membina ayat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan maksud ayat dan binaannya.
2.
Menjelaskan beberapa perkara yang perlu dipatuhi semasa
membina ayat.
3.
Membina beberapa ayat dengan gramatis menggunakan
perkataan yang diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara
membina ayat.
2.
Pelajar diminta membuat catatan dalam buku.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
3.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
4.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
mendabik, mencantas, kering
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pengajian Am
NILAI :
ketekunan, kebebasan, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mencatat cara-cara
membina ayat dan menulis beberapa contoh ayat berdasarkan perkataan yang
diberikan secara spontan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13.02.2014
|
TINGKATAN
|
4K7 ( 0815 -
0925 )
4S2 ( 1020 -
1130 )
|
TAJUK
|
KARANGAN
RESPONS TERBUKA : Penutup
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
perenggan penutup seperti cadangan dan harapan daripada cadangan berkenaan.
2.
Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam
bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat yang berkaitan dengan perenggan penutup.
2.
Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu
contoh perenggan penutup kepada sesebuah karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ikhtisar, efektif
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengenal pasti
idea utama dan idea sokongan
|
REFLEKSI
|
Pelajar 4S2 boleh menggabungkan
maklumat menjadi sebuah perenggan penutup berpandu contoh yang diberi tetapi
bagi pelajar 4K7 memerlukan bimbingan yang lebih.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13.02.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
|
TAJUK
|
KARANGAN
RESPONS TERBUKA : Huraian idea
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima idea daripada setiap
soalan karangan.
2.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
perenggan huraian idea dan contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea
yang telah dinyatakan.
3.
Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam
bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.
2.
Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu
perenggan huraian idea.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
bermandi peluh, metropolitan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengenal pasti
idea utama dan idea sokongan
|
REFLEKSI
|
Pelajar 5S1 dapat mengumpul beberapa
maklumat penting bagi menghasilkan rangka huraian idea sebelum menyalin
contoh huraian isi yang lengkap. Manakala pelajar 5K9 hanya menyalin rangka
yang diberi dan contoh huraiannya.
|
No comments:
Post a Comment