RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, February 14, 2014

MINGGU 7

MINGGU 7
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10.02.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 - 0815 )
4K7 ( 1055 – 1205 )
TAJUK
CERPEN  : Ibu dan Ceper
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan sinopsis cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.        Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan cerpen.
3.        Menjelaskan sekurang-kurangnya tiga punca sungai tercemar.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 2 ( iii )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.    Pelajar bercerita.
2.    Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen.
3.    Secara berpasangan, pelajar mencari tema dan persoalan serta nilai dan pengajaran daripada cerpen dan membentangkannya.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  diksi
KOSA KATA      :   gemal, acilut, meragau
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Geografi
NILAI  :  ketekunan, menghargai, kebersihan fizikal dan mental
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencari maklumat yang dikehendaki setelah pelajar mendapat bimbingan guru.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10.02.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
CERPEN  :  Pahlawan Buntung
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.        Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan.
3.        Mengemukakan punca kemenangan tentera Jepun dan kesan peperangan terhadap kehidupan masyarakat.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.
3.        Secara berpasangan, pelajar dikehendaki mengenal pasti maklumat yang ingin dikumpul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa daerah
KOSA KATA      :  berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Sejarah,
NILAI  :   keberanian, patriotisme, kebebasan
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Pelajar tidak menghadapi masalah untuk mencari maklumat yang dikehendaki.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
11.02.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0815 – 0925
TAJUK
CERPEN  :  Pahlawan Buntung
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.        Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan.
3.        Mengemukakan punca kemenangan tentera Jepun dan kesan peperangan terhadap kehidupan masyarakat.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.          Pelajar bercerita.
2.          Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.
3.          Secara berpasangan, pelajar dikehendaki mengenal pasti maklumat yang ingin dikumpul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa daerah
KOSA KATA      :  berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Sejarah,
NILAI  :   keberanian, patriotisme, kebebasan
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Pelajar tidak membaca teks walaupun sudah dipesan. Hanya dapat menjawab soalan dengan merujuk buku teks tetapi agak sukar memberi pendapat apabila ditanya soalan berbentuk KBKK.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
11.02.2014
TINGKATAN
4K7
MASA
1020 – 1130
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : kebaikan makan coklat dan cara-cara memajukan industri coklat
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam kebaikan makan coklat dan dua cara memajukan industri coklat.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.          Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.          Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.          Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   esofagus, aroma, penguraian
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :  menghargai, kebebasan, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya pelajar tiada masalah untuk mengenal pasti isi tersurat tetapi perlu dipermudahkan untuk menyatakan isi tersirat.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12.02.2014
TINGKATAN
5K9 ( 0815 – 0925 )
5S1 ( 0945 – 1055  )
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Membina ayat daripada peribahasa yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.     Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.     Guru dan pelajar bersama-sama membincangkan masalah tatabahasa yang dikemukakan.
3.     Pelajar menulis jawapan mengikut format yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   tangkai jering, menghalusi, merusuh
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  hemah tinggi, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
P&P bagi pelajar 5K9 tidak dapat dilaksanakan kerana pelajar mengikuti program Ceramah Kecemerlangan Sejarah. Jadi, pelajar 5S1 hanya ada masa lebih kurang 20 minit untuk membuat latihan. Guru hanya sempat memberi panduan untuk menyelesaikan masalah menukar ayat. Latihan selebihnya dijadikan sebagai kerja rumah.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12.02.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
TATABAHASA  : Membina ayat
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan maksud ayat dan binaannya.
2.        Menjelaskan beberapa perkara yang perlu dipatuhi semasa membina ayat.
3.        Membina beberapa ayat dengan gramatis menggunakan perkataan yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7 :  Aras 1 (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara membina ayat.
2.        Pelajar diminta membuat catatan dalam buku.
KEMAHIRAN BAHASA
3.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
4.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Sintaksis
KOSA KATA      :   mendabik, mencantas, kering
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pengajian Am
NILAI  :  ketekunan, kebebasan, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencatat cara-cara membina ayat dan menulis beberapa contoh ayat berdasarkan perkataan yang diberikan secara spontan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
13.02.2014
TINGKATAN
4K7 ( 0815 - 0925 )
4S2 ( 1020 - 1130 )
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.          Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan penutup seperti cadangan dan harapan daripada cadangan berkenaan.
2.          Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan perenggan penutup.
2.        Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu contoh perenggan penutup kepada sesebuah karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   sintaksis
KOSA KATA      :   ikhtisar, efektif
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Geografi
NILAI  :  menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengenal pasti idea utama dan idea sokongan
REFLEKSI
Pelajar 4S2 boleh menggabungkan maklumat menjadi sebuah perenggan penutup berpandu contoh yang diberi tetapi bagi pelajar 4K7 memerlukan bimbingan yang lebih.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
13.02.2014
TINGKATAN
5S1  ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Huraian idea
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Menyenaraikan sekurang-kurangnya lima idea daripada setiap soalan karangan.
2.      Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan huraian idea dan contoh-contoh yang sesuai daripada setiap idea yang telah dinyatakan.
3.      Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4 : Aras 1 (ii)
7.0  :  7.1 : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan kehendak tugasan karangan.
2.      Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu perenggan huraian idea.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   sintaksis
KOSA KATA      :   bermandi peluh, metropolitan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Geografi
NILAI  :  menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengenal pasti idea utama dan idea sokongan
REFLEKSI
Pelajar 5S1 dapat mengumpul beberapa maklumat penting bagi menghasilkan rangka huraian idea sebelum menyalin contoh huraian isi yang lengkap. Manakala pelajar 5K9 hanya menyalin rangka yang diberi dan contoh huraiannya.

No comments:

Post a Comment