MINGGU 8
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.02.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 -
0815 )
4K7 ( 1055 – 1205 )
|
TAJUK
|
DRAMA :
Gelanggang Tuk Wali
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
2.
Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan.
3.
Menyatakan beberapa pendapat tentang soalan yang
diajukan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( v )
|
AKTIVITI
|
1.
Sesi bersoal jawab tentang isi drama yang dikaji.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan pendapat
tentang soalan yang diajukan.
3.
Sesi pembentangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
bahasa daerah
KOSA KATA :
singse, sigai, umpil
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Seni
NILAI :
kesyukuran, ketekunan, menghargai
BBM :
Papan tulis
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar 4S2 berjaya membentangkan
hasil perbincangan mereka dan guru telah mengulas setiap pendapat pelajar.
4K7 pula diminta membaca petikan drama dengan intonasi yang sesuai.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.02.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
DRAMA :
Tiang Cengal Dinding Sayung
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.
2.
Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran
daripada drama.
3.
Memberikan pendapat tentang soalan yang dikemukakan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan pendapat
mereka berdasarkan soalan yang dikemukakan.
3.
Sesi perbentangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
diksi
KOSA KATA :
perdu, mencatur,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
berdikari, kasih sayang, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dihasilkan.
Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang diperlukan hasil perbentangan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18.02.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
DRAMA :
Tiang Cengal Dinding Sayung
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.
2.
Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat
sendiri.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat penting daripada prosa.
2.
Pelajar mengisi tempat kosong sinopsis drama berpandukan
buku teks.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
diksi
KOSA KATA :
perdu, mencatur,
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
berdikari, kasih sayang, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya boleh menyelesaikan
latihan dengan merujuk buku teks.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18.02.2014
|
TINGKATAN
|
4K7
|
MASA
|
1020 – 1130
|
TAJUK
|
TATABAHASA : Membina ayat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan maksud ayat dan binaannya.
2.
Menjelaskan beberapa perkara yang perlu dipatuhi semasa
membina ayat.
3.
Membina beberapa ayat dengan gramatis menggunakan
perkataan yang diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara
membina ayat.
2.
Pelajar diminta membuat catatan dalam buku.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
mendabik, mencantas, kering
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Pengajian Am
NILAI
: ketekunan, kebebasan,
rasional
BBM
: lembaran edaran
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mencatat cara-cara
membina ayat dan menulis beberapa contoh ayat berdasarkan perkataan yang
diberikan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19.02.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mengenal pasti beberapa perkataan yang disalah eja dan
menulis ejaan yang betul.
2.
Mencari beberapa perkataan yang imbuhannya salah dan
membetulkannya.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA : pertelagahan,
memperkasakan, komplikasi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : lembaran
kertas
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam
masa yang ditetapkan dan didapati lebih separuh daripada pelajar dapat
menulis jawapan yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19.02.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 –
1055
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : sikap negatif
masyarakat berhubung isu disiplin dan kesannya terhadap pelajar.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam sikap negatif
masyarakat berhubung dengan isu disiplin dan dua kesannya terhadap pelajar.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
simpulan bahasa.
KOSA KATA :
kambing hitam, lepas tangan, tuding jari.
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
menghargai, kebebasan, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya pelajar tiada
masalah untuk mengenal pasti isi tersurat dan tersirat.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19.02.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
RUMUSAN : sebab-sebab jasa guru perlu dikenang dan
cabaran yang dihadapi oleh pendidik
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam sebab jasa guru
perlu dikenang dan dua cabaran yang dihadapi oleh pendidik.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman secara spontan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kejujuran,
hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya pelajar tiada
masalah untuk mengenal pasti isi tersurat tetapi perlu dipermudahkan untuk
menyatakan isi tersirat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.02.2014
|
TINGKATAN
|
4K7 ( 0815 -
0925 )
4S2 ( 1020 -
1130 )
|
TAJUK
|
KARANGAN
BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : faedah-faedah menyertai aktiviti badan
beruniform di sekolah.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan
tentang rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga faedah pelajar mengikuti program unit
beruniform.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
huraian isi dan menggabungkan maklumat tersebut dalam satu perenggan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
penting bagi menjelaskan sesuatu isi/idea yang dinyatakan.
3.
Pelajar menyalin rangka huraian isi yang dihasilkan dan
dikehendaki menggabungkannya dalam satu perenggan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
akhirulkalam,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM :
Papan tulis,
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, guru terpaksa
bertanya banyak soalan mudah untuk menghasilkan rangka huraian isi dan
membaca contoh huraian isi yang lengkap agar pelajar dapat menghuraikan satu
isi berpandukan rangka yang telah dihasilkan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.02.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 –
1040 )
|
TAJUK
|
KARANGAN
RESPONS TERBUKA : Penutup
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk menentukan topik dan
kehendak tugasan.
2.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
perenggan penutup seperti rumusan isi, cadangan dan harapan daripada cadangan
berkenaan.
3.
Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam
bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat yang berkaitan dengan perenggan penutup.
2.
Pelajar dipecahkan kepada beberapa kumpulan untuk
membincangkan rangka penutup bagi setiap soalan yang diberikan.
3.
Pelajar membentangkan hasil pebincangan mereka.
4.
Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu
contoh perenggan penutup kepada sesebuah karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
tuntasnya, realisasi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Islam/Moral
NILAI :
kebebasan, keberanian, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Nota/lembaran kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengenal pasti
idea utama dan idea sokongan
|
REFLEKSI
|
Pelajar 5S1 berjaya membentangkan
hasil perbincangan mereka. Pelajar 5K9 hanya menyalin contoh rangka dan
penutup karangan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SABTU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.02.2014
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0705 –
0810 )
4K7 ( 0955 –
1055 )
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Mengenal pasti ejaan yang betul bagi setiap perkataan
yang diberikan.
2.
Membina ayat daripada perkataan yang telah dibetulkan
ejaannya.
3.
Mencari ayat yang gramatis daripada ayat-ayat yang diberi.
|
FOKUS
UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 : Aras 1
(v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan yang diberi dengan menyalin
semula perkataan dan ayat yang betul.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
sayogia, baucar, mencucurkan
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Kemasyarakatan
NILAI
: kebersihan fizikal dan
mental, kerjasama, rasional
BBM
: lembaran edaran
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam
masa yang ditetapkan dan didapati lebih separuh daripada pelajar dapat
menulis jawapan yang betul.
|
No comments:
Post a Comment