RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Sunday, February 23, 2014

MINGGU 8

MINGGU 8
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.02.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 - 0815 )
4K7 ( 1055 – 1205 )
TAJUK
DRAMA  :  Gelanggang Tuk Wali
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.        Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan.
3.        Menyatakan beberapa pendapat tentang soalan yang diajukan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( v )   
AKTIVITI
1.    Sesi bersoal jawab tentang isi drama yang dikaji.
2.    Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan pendapat tentang soalan yang diajukan.
3.    Sesi pembentangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  bahasa daerah
KOSA KATA      :   singse, sigai, umpil
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Seni
NILAI  :  kesyukuran, ketekunan, menghargai
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Pelajar 4S2 berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka dan guru telah mengulas setiap pendapat pelajar. 4K7 pula diminta membaca petikan drama dengan intonasi yang sesuai.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
17.02.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
DRAMA  :  Tiang Cengal Dinding Sayung
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.
2.        Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama.
3.        Memberikan pendapat tentang soalan yang dikemukakan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.          Pelajar bercerita.
2.          Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan pendapat mereka berdasarkan soalan yang dikemukakan.
3.          Sesi perbentangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  diksi
KOSA KATA      :  perdu, mencatur,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   berdikari, kasih sayang, rasional
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Perbentangan berjaya dihasilkan. Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang diperlukan hasil perbentangan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.02.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0815 – 0925
TAJUK
DRAMA  :  Tiang Cengal Dinding Sayung
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.
2.        Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
2.        Pelajar mengisi tempat kosong sinopsis drama berpandukan buku teks.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  diksi
KOSA KATA      :  perdu, mencatur,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   berdikari, kasih sayang, rasional
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar hanya boleh menyelesaikan latihan dengan merujuk buku teks.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.02.2014
TINGKATAN
4K7
MASA
1020 – 1130
TAJUK
TATABAHASA  : Membina ayat
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan maksud ayat dan binaannya.
2.        Menjelaskan beberapa perkara yang perlu dipatuhi semasa membina ayat.
3.        Membina beberapa ayat dengan gramatis menggunakan perkataan yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7 :  Aras 1 (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara membina ayat.
2.        Pelajar diminta membuat catatan dalam buku.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Sintaksis
KOSA KATA      :   mendabik, mencantas, kering
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pengajian Am
NILAI  :  ketekunan, kebebasan, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencatat cara-cara membina ayat dan menulis beberapa contoh ayat berdasarkan perkataan yang diberikan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19.02.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0815 – 0925
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mengenal pasti beberapa perkataan yang disalah eja dan menulis ejaan yang betul.
2.        Mencari beberapa perkataan yang imbuhannya salah dan membetulkannya.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.        Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA       :   pertelagahan, memperkasakan, komplikasi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran kertas
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan dan didapati lebih separuh daripada pelajar dapat menulis jawapan yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19.02.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0945 – 1055 
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : sikap negatif masyarakat berhubung isu disiplin dan kesannya terhadap pelajar.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam sikap negatif masyarakat berhubung dengan isu disiplin dan dua kesannya terhadap pelajar.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.          Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.          Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.          Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   simpulan bahasa.
KOSA KATA      :   kambing hitam, lepas tangan, tuding jari.
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :  menghargai, kebebasan, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya pelajar tiada masalah untuk mengenal pasti isi tersurat dan tersirat.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19.02.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
RUMUSAN  : sebab-sebab jasa guru perlu dikenang dan cabaran yang dihadapi oleh pendidik
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam sebab jasa guru perlu dikenang dan dua cabaran yang dihadapi oleh pendidik.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menjawab soalan pemahaman secara spontan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   saban, alpa, mengambil pusing
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Secara keseluruhannya pelajar tiada masalah untuk mengenal pasti isi tersurat tetapi perlu dipermudahkan untuk menyatakan isi tersirat.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.02.2014
TINGKATAN
4K7 ( 0815 - 0925 )
4S2 ( 1020 - 1130 )
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : faedah-faedah menyertai aktiviti badan beruniform di sekolah.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti ilustrusi kartun yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga faedah pelajar mengikuti program unit beruniform.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan huraian isi dan menggabungkan maklumat tersebut dalam satu perenggan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar meneliti ilustrasi kartun yang diberi.
2.      Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting bagi menjelaskan sesuatu isi/idea yang dinyatakan.
3.      Pelajar menyalin rangka huraian isi yang dihasilkan dan dikehendaki menggabungkannya dalam satu perenggan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   akhirulkalam,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :   Papan tulis,
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Secara keseluruhannya, guru terpaksa bertanya banyak soalan mudah untuk menghasilkan rangka huraian isi dan membaca contoh huraian isi yang lengkap agar pelajar dapat menghuraikan satu isi berpandukan rangka yang telah dihasilkan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.02.2014
TINGKATAN
5S1 (  0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.          Membaca soalan karangan untuk menentukan topik dan kehendak tugasan.
2.          Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan penutup seperti rumusan isi, cadangan dan harapan daripada cadangan berkenaan.
3.          Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan perenggan penutup.
2.        Pelajar dipecahkan kepada beberapa kumpulan untuk membincangkan rangka penutup bagi setiap soalan yang diberikan.
3.        Pelajar membentangkan hasil pebincangan mereka.
4.        Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu contoh perenggan penutup kepada sesebuah karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   sintaksis
KOSA KATA      :   tuntasnya,  realisasi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Islam/Moral
NILAI  :  kebebasan, keberanian, kasih sayang, kerjasama
BBM   :   Buku Nota/lembaran kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengenal pasti idea utama dan idea sokongan
REFLEKSI
Pelajar 5S1 berjaya membentangkan hasil perbincangan mereka. Pelajar 5K9 hanya menyalin contoh rangka dan penutup karangan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SABTU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.02.2014
TINGKATAN
5K9 ( 0705 – 0810 )
4K7 ( 0955 – 1055 )
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mengenal pasti ejaan yang betul bagi setiap perkataan yang diberikan.
2.        Membina ayat daripada perkataan yang telah dibetulkan ejaannya.
3.        Mencari ayat yang gramatis daripada ayat-ayat yang diberi.
 FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan yang diberi dengan menyalin semula perkataan dan ayat yang betul.
3.        Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   sayogia, baucar, mencucurkan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dapat menyiapkan latihan dalam masa yang ditetapkan dan didapati lebih separuh daripada pelajar dapat menulis jawapan yang betul.


No comments:

Post a Comment