MINGGU 1
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02.01.2014
|
TINGKATAN
|
4K7 ( 0815 -
0925 )
4S2 ( 1020 –
1130 )
|
TAJUK
|
P & P TIDAK DILAKSANAKAN
KERANA SEMUA PELAJAR TINGKATAN EMPAT MENGIKUTI PROGRAM SUAI KENAL
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
03.01.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 –
0925 )
5K9 ( 0940 –
1040 )
|
TAJUK
|
Pengenalan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari dalam mata pelajaran
Bahasa Melayu.
2.
Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan melancarkan proses
P&P dilaksanakan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membuat catatan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Jenis-jenis ayat ( ayat perintah )
KOSA KATA :
kriteria
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
tanggungjawab, menghargai
BBM :
Papan tulis
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan, mengumpulkan,
mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatatkan
perkara-perkara yang mereka lakukan sebelum proses P&P Bahasa Melayu
dimulakan. P & P bagi kelas 5K9 tidak dapat dilaksanakan kerana guru
tingkatan terpaksa bersama-sama pelajar tingkatan empat.
|
MINGGU 2
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
06.01.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 -
0815 )
5S1 ( 0815
0925 )
|
TAJUK
|
P & P TIDAK DILAKSANAKAN
KERANA URUSAN PENGAGIHAN BUKU TEKS KEPADA PELAJAR TINGKATAN EMPAT
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
06.01.2014
|
TINGKATAN
|
4K7
|
MASA
|
1055 - 1205
|
TAJUK
|
Pengenalan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari dalam mata pelajaran
Bahasa Melayu.
2.
Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan melancarkan proses
P&P dilaksanakan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membuat catatan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Jenis-jenis ayat ( ayat perintah )
KOSA KATA :
kriteria
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
tanggungjawab, menghargai
BBM :
Papan tulis
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan, mengumpulkan,
mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatatkan
perkara-perkara yang mereka lakukan sebelum proses P&P Bahasa Melayu
dimulakan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
07.01.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
TAJUK
|
Pengenalan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat
:
1.
Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari dalam mata pelajaran
Bahasa Melayu.
2.
Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan melancarkan proses
P&P dilaksanakan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membuat catatan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Jenis-jenis ayat ( ayat perintah )
KOSA KATA :
kriteria
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
tanggungjawab, menghargai
BBM :
Papan tulis
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan, mengumpulkan,
mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatatkan perkara-perkara
yang mereka lakukan sebelum proses P&P Bahasa Melayu dimulakan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
07.01.2014
|
TINGKATAN
|
4K7
|
MASA
|
1055 - 1205
|
TAJUK
|
Pengenalan
kepada Rumusan dan Pemahaman
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyenaraikan cara-cara membuat rumusan yang betul
berdasarkan petikan yang diberi.
2.
Menjelaskan perkara yang perlu diberi perhatian semasa
menjawab soalan pemahaman petikan rumusan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Guru menjelaskan cara-cara membuat rumusan dan menjawab
soalan pemahaman yang betul.
2.
Pelajar diminta menyalin nota.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
kerenah, kekangan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pengajian Am
NILAI :
ketekunan kerjasama, kerajinan
BBM :
Papan tulis, lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar telah
mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
08.01.2014
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0815 –
0925 )
5S1 ( 0945 – 1055 )
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : Langkah-langkah
pengurusan masa yang berkesan dan kesan-kesannya dalam kehidupan seseorang
pelajar
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam langkah
pengurusan masa yang berkesan dan dua kesannya dalam kehidupan seseorang
pelajar.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
anasir, modal insan,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kejujuran,
hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya rata-rata
pelajar 5K9 lupa cara membuat rumusan yang betul dan guru terpaksa
menjelaskan format penulisan rumusan secara terperinci. Pelajar 5S1 berjaya
menyiapkan rumusan dan latihan pemahaman rumusan mengikut tempoh yang
diberikan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
08.01.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
Pengenalan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari dalam mata pelajaran
Bahasa Melayu.
2.
Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan melancarkan proses
P&P dilaksanakan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membuat catatan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Jenis-jenis ayat ( ayat perintah )
KOSA KATA :
kriteria
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
tanggungjawab, menghargai
BBM :
Papan tulis
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan, mengumpulkan,
mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatatkan
perkara-perkara yang mereka lakukan sebelum proses P&P Bahasa Melayu
dimulakan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.01.2014
|
TINGKATAN
|
4K7 ( 0815 -
0925 )
4S2 ( 1020 -
1130 )
|
TAJUK
|
KARANGAN : Pengenalan kepada
karangan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan
berdasarkan bahan rangsangan.
3.
Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang
berkaitan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
gramatis, penskoran, idea, relevan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Seni
NILAI :
rasional, tanggungjawab
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan, mengumpulkan,
mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar mencatatkan nota tentang
karangan berdasarkan bahan rangsangan dan menyalin contoh karangan Bahagian A.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.01.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
|
TAJUK
|
KARANGAN : Pengenalan kepada
karangan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan
berdasarkan bahan rangsangan.
3.
Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang
berkaitan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
gramatis, penskoran, idea, relevan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Seni
NILAI :
rasional, tanggungjawab
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan, mengumpulkan,
mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar mencatat nota tentang karangan
berdasarkan bahan rangsangan dan contoh karangan Bahagian A.
|
No comments:
Post a Comment