RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tuesday, April 8, 2014

MINGGU 14

MINGGU 14
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
31.03.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
0705 - 0815
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AWAL TAHUN  :  BM1
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :    akses, cakna
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang,hormat-menghormati, rasional
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta yang diminta setelah dipermudahkan. Masih sukar mengaitkan isu semasa dengan perkara yang dibincangkan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
31.03.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AWAL TAHUN  :  BM1
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :    kebejatan, relevan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang, hormat-menghormati, rasional
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta yang diminta. Masih memerlukan perbincangan untuk mengenal pasti ungkapan menarik yang sesuai.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
31.03.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
1130 - 1240
TAJUK
NOVEL   :  Biodata Pengarang
                   Sinopsis Novel Melunas Rindu
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Menyatakan biodata pengarang sama ada latar belakang, pendidikan, karya dan anugerah yang diperoleh.
2.      Menceritakan sinopsis novel yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1 : Aras 1 (ii)
  7.0  :   7.3  : Aras 1 (iii)
AKTIVITI
1.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang biodata penulis dan isi penting pada novel yang dikaji.
2.        Sesi bercerita.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :    sintaksis
KOSA KATA      :   ketekunan, melongo
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU    :   Kemasyarakatan
NILAI   :   Patriotisme, kasih sayang, kesyukuran
BBM   :   Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Majoriti pelajar tidak membaca novel. Hanya berjaya menjawab soalan spontan dengan merujuk buku teks.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
01.04.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0705 - 0815
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AWAL TAHUN  :  BM1
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :    kebejatan, relevan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang, hormat-menghormati, rasional
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
Pelajar agak lemah. Agak sukar menyatakan pendapat tentang isu yang dibincangkan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
01.04.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
TATABAHASA  : Mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan beberapa tips untuk mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan yang terdapat pada ayat.
2.        Mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan dalam beberapa ayat yang diberi.
3.        Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan dalam ayat yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7 :  Aras 1 (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan dan membetulkannya..
2.        Pelajar membuat latihan.
3.        Perbincangan jawapan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Sintaksis
KOSA KATA      :   iktisad, persepsi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pengajian Am
NILAI  :  ketekunan, kebebasan, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencatat cara-cara mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan. Perbincangan tentang latihan berjaya dilaksanakan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.04.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0815 – 0925
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AWAL TAHUN : KERTAS 2 : TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada rangkai kata yang diberi.
2.        Mencerakinkan ayat supaya menjadi enam ayat tunggal tanpa mengubah maksud asal ayat.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru dan pelajar bersama-sama membincangkan masalah tatabahasa yang dikemukakan.
2.        Pelajar mencatat jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
3.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
4.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   negara bangsa, warisan bangsa
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  hemah tinggi, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Semua pelajar dipastikan menyalin contoh jawapan yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.04.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0945 – 1055 
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Menukar ayat bersusunan biasa kepada ayat songsang tanpa mengubah maksud asalnya.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Menyatakan peribahasa yang betul bagi setiap maksud peribahasa yang diberi
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.          Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.          Guru dan pelajar bersama-sama membincangkan masalah tatabahasa yang dikemukakan.
3.          Pelajar menulis jawapan mengikut format yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   mendahului, koridor, sintetik
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  hemah tinggi, kerjasama, rasional
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyiapkan latihan yang diberikan dalam tempoh yang diberi tetapi masih memerlukan bimbingan untuk menyelesaikan sesetengah masalah tatabahasa.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.04.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
0815 - 0925
TAJUK
TATABAHASA  : Mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan beberapa tips untuk mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan yang terdapat pada ayat.
2.        Mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan dalam beberapa ayat yang diberi.
3.        Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan dalam ayat yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7 :  Aras 1 (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan dan membetulkannya..
2.        Pelajar membuat latihan.
3.        Perbincangan jawapan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Sintaksis
KOSA KATA      :   iktisad, persepsi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pengajian Am
NILAI  :  ketekunan, kebebasan, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencatat cara-cara mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan. Perbincangan tentang latihan berjaya dilaksanakan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
03.04.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0705 - 0815
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Penutup
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.          Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan penutup seperti cadangan dan harapan daripada cadangan berkenaan.
2.          Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan perenggan penutup.
2.        Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu contoh perenggan penutup kepada sesebuah karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.          Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   sintaksis
KOSA KATA      :   ikhtisar, efektif
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Geografi
NILAI  :  menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengenal pasti idea utama dan idea sokongan
REFLEKSI
Pelajar boleh menggabungkan maklumat menjadi sebuah perenggan penutup berpandu contoh yang diberi tetapi masih memerlukan bimbingan untuk mencari maklumat yang perlu ada pada perenggan berkenaan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
03.04.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1020 - 1130
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Punca Pelajar Ponteng Sekolah
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang maklumat berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga punca pelajar ponteng sekolah.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang makulumat-maklumat yang sepatutnya ada dalam perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
3.        Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   inisiatif, efektif
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi bersoal jawab dengan pelajar. Didapati pelajar masih cetek pengetahuan mereka tentang isu yang dibincangkan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
04.04.2014
TINGKATAN
5S1 (  0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  Tanggungjawab Ibu Bapa Membantu Kecemerlangan Anak-anak Dalam Pelajaran
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.      Menyatakan sekurang-kurangnya  lima peranan ibu bapa untuk memastikan anak-anak mereka mencapai kecemerlangan dalam pelajarn.
3.      Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.      Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
3.      Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   luhur, kemungkaran, madani
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral/Islam
NILAI  :   kerjasama, kasih sayang, rasional, hemah tinggi
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar 5S1 berjaya membentangkan hasil perbincangan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah guru mengulas satu persatu hasil perbincangan. Pelajar 5K9 hanya diminta membuat karangan berdasarkan rangka yang diberi oleh guru.

No comments:

Post a Comment