MINGGU 14
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
31.03.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
AWAL TAHUN : BM1
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi
setiap karangan.
3.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak
tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang
relevan dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
akses, cakna
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : kasih
sayang,hormat-menghormati, rasional
BBM :
lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti
sebab dan akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta
yang diminta setelah dipermudahkan. Masih sukar mengaitkan isu semasa dengan
perkara yang dibincangkan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
31.03.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
AWAL TAHUN : BM1
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi
setiap karangan.
3.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak
tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang
relevan dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
kebejatan, relevan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kasih sayang, hormat-menghormati, rasional
BBM :
lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti
sebab dan akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan fakta-fakta
yang diminta. Masih memerlukan perbincangan untuk mengenal pasti ungkapan
menarik yang sesuai.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
31.03.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
NOVEL :
Biodata Pengarang
Sinopsis Novel Melunas Rindu
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan biodata pengarang sama ada latar belakang,
pendidikan, karya dan anugerah yang diperoleh.
2.
Menceritakan sinopsis novel yang dikaji dengan
menggunakan ayat sendiri.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 (ii)
7.0
: 7.3 : Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang biodata
penulis dan isi penting pada novel yang dikaji.
2.
Sesi bercerita.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ketekunan, melongo
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
Patriotisme, kasih sayang, kesyukuran
BBM :
Buku Teks Novel Melunas Rindu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Majoriti pelajar tidak membaca novel.
Hanya berjaya menjawab soalan spontan dengan merujuk buku teks.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
01.04.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
AWAL TAHUN : BM1
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi
setiap karangan.
3.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak
tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang
relevan dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
kebejatan, relevan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kasih sayang, hormat-menghormati, rasional
BBM :
lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti
sebab dan akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar agak lemah. Agak sukar
menyatakan pendapat tentang isu yang dibincangkan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
01.04.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
TATABAHASA : Mengenal pasti kesalahan ejaan dan
imbuhan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan beberapa tips untuk mengenal pasti kesalahan
ejaan dan imbuhan yang terdapat pada ayat.
2.
Mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan dalam
beberapa ayat yang diberi.
3.
Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan dalam ayat yang
diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara
mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan dan membetulkannya..
2.
Pelajar membuat latihan.
3.
Perbincangan jawapan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
iktisad, persepsi
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Pengajian Am
NILAI
: ketekunan, kebebasan,
rasional
BBM
: lembaran edaran
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mencatat cara-cara mengenal
pasti kesalahan ejaan dan imbuhan. Perbincangan tentang latihan berjaya
dilaksanakan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02.04.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
AWAL TAHUN : KERTAS 2 : TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada rangkai
kata yang diberi.
2.
Mencerakinkan ayat supaya menjadi enam ayat tunggal
tanpa mengubah maksud asal ayat.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru dan pelajar bersama-sama membincangkan masalah
tatabahasa yang dikemukakan.
2.
Pelajar mencatat jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
3.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
4.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
negara bangsa, warisan bangsa
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar dipastikan menyalin
contoh jawapan yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02.04.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 –
1055
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Menukar ayat bersusunan biasa kepada ayat songsang tanpa
mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan peribahasa yang betul bagi setiap maksud
peribahasa yang diberi
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Guru dan pelajar bersama-sama membincangkan masalah
tatabahasa yang dikemukakan.
3.
Pelajar menulis jawapan mengikut format yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
mendahului, koridor, sintetik
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM : Soalan
dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyiapkan latihan
yang diberikan dalam tempoh yang diberi tetapi masih memerlukan bimbingan
untuk menyelesaikan sesetengah masalah tatabahasa.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
02.04.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
TATABAHASA : Mengenal pasti kesalahan ejaan dan
imbuhan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan beberapa tips untuk mengenal pasti kesalahan
ejaan dan imbuhan yang terdapat pada ayat.
2.
Mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan dalam
beberapa ayat yang diberi.
3.
Membetulkan kesalahan ejaan dan imbuhan dalam ayat yang
diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2 : Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan kepada pelajar tentang cara-cara
mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan dan membetulkannya..
2.
Pelajar membuat latihan.
3.
Perbincangan jawapan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
iktisad, persepsi
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Pengajian Am
NILAI
: ketekunan, kebebasan,
rasional
BBM
: lembaran edaran
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mencatat cara-cara mengenal
pasti kesalahan ejaan dan imbuhan. Perbincangan tentang latihan berjaya
dilaksanakan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
03.04.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
KARANGAN
RESPONS TERBUKA : Penutup
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
perenggan penutup seperti cadangan dan harapan daripada cadangan berkenaan.
2.
Menggabungkan maklumat-maklumat yang diperoleh dalam
bentuk perenggan dan ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat yang berkaitan dengan perenggan penutup.
2.
Pelajar diminta menghasilkan sekurang-kurangnya satu
contoh perenggan penutup kepada sesebuah karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ikhtisar, efektif
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengenal pasti
idea utama dan idea sokongan
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menggabungkan maklumat
menjadi sebuah perenggan penutup berpandu contoh yang diberi tetapi masih
memerlukan bimbingan untuk mencari maklumat yang perlu ada pada perenggan
berkenaan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
03.04.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1020 - 1130
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Punca Pelajar Ponteng Sekolah
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang
maklumat berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga punca pelajar ponteng sekolah.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat
yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang
makulumat-maklumat yang sepatutnya ada dalam perenggan pengenalan, huraian
isi dan penutup.
3.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
inisiatif, efektif
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan
setelah sesi bersoal jawab dengan pelajar. Didapati pelajar masih cetek
pengetahuan mereka tentang isu yang dibincangkan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
04.04.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 –
1040 )
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Tanggungjawab
Ibu Bapa Membantu Kecemerlangan Anak-anak Dalam Pelajaran
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima peranan ibu bapa untuk memastikan
anak-anak mereka mencapai kecemerlangan dalam pelajarn.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang
telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : kata
kerja
KOSA KATA :
luhur, kemungkaran, madani
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Pendidikan Moral/Islam
NILAI
: kerjasama, kasih sayang,
rasional, hemah tinggi
BBM
: Papan tulis, kad manila
ABM
: Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar 5S1 berjaya membentangkan
hasil perbincangan. Pelajar lain berjaya menyalin rangka karangan setelah
guru mengulas satu persatu hasil perbincangan. Pelajar 5K9 hanya diminta
membuat karangan berdasarkan rangka yang diberi oleh guru.
|
No comments:
Post a Comment