MINGGU 16
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
14.04.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 -
1240 )
|
TAJUK
|
NOVEL MELUNAS
RINDU : Binaan Plot
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan maksud setiap binaan plot dan fungsinya.
2.
Menyatakan binaan plot bagi Novel Melunas Rindu yang
dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 2 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Secara berkumpulan, pelajar mencari binaan plot novel
yang dikaji.
2.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Frasa Nama
KOSA KATA :
eksposisi, perumitan, klimaks
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
rasional, kerjasama, berdikari
BBM : Buku
Teks Novel Melunas Rindu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Beberapa kumpulan berjaya
membentangkan hasil perbincangan mereka dan sesi soal jawab dengan guru
berjaya menambah pemahaman pelajar terhadap konsep binaan plot dalam novel.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
14.04.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PROSA
TRADISIONAL : Hikayat Siak
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
2.
Mengenal pasti tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
daripada prosa yang dikaji.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 2 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita secara ringkas sinopsis prosa.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang prosa yang
dikaji.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
bahasa klasik
KOSA KATA :
lahut, beryang-yang, hadamat
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Sejarah
NILAI :
kerjasama, tangggungjawab, patriotisme
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
|
REFLEKSI
|
Maklumat yang dikehndaki berjaya
dikumpul setelah sesi soal jawab diadakan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
15.04.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
CERPEN :
Pungut Alias Zahara Alias Yap Siew Hong
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menjawab sekurang-kurangnya 10 soalan secara spontan
dengan ayat sendiri.
2.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.1 :
Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang
dikaji.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa pinjaman
KOSA KATA :
melopong, loktang, sueh
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam
NILAI :
kasih sayang, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan.
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menjawab soalan mudah
secara spontan tetapi menghadapi masalah untuk menjawab soalan pemahaman yang
berbentuk KBKK.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
15.04.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
TATABAHASA :
Peribahasa
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan maksud peribahasa dan jenis-jenisnya berserta
beberapa contoh peribahasa.
2.
Menyelesaikan beberapa latihan peribahasa mengikut
format SPM yang sebenar.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar menyalin nota tentang maksud peribahasa, jenis
dan contoh bagi setiap jenis peribahasa.
2.
Pelajar membuat latihan.
3.
Perbincangan jawapan latihan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Peribahasa
KOSA KATA :
tamsil, kalimat, resmi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pengajian Am
NILAI : rasional, kerajinan, kerjasama
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin nota tetapi
memakan masa yang agak lama untuk menyiapkan latihan kerana pertama kali
didedahkan dengan latihan berkenaan. Banyak soalan telah diajukan dan guru
memberi penjelasan serta membimbing pelajar membuat latihan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
16.04.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
RUMUSAN : Punca-punca Pelajar Gagal
dalam Peperiksaan dan Kekangan untuk Mengatasinya
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam punca pelajar
gagal dalam peperiksaan.
3.
Mencari sekurang-kurangnya dua halangan untuk mengatasi
masalah berkenaan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar menyalin isi tersurat dan isi tersirat.
2.
Pelajar membuat rumusan mengikut format rumusan yang
betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
sistematik, berorientasi, jalan pintas
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Islam/Moral
NILAI :
kejujuran, kerajinan, kerjasama
BBM : Buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Majoriti pelajar dapat menyalin skema
yang diberi tetapi hanya segelintir yang berjaya menyiapkan rumusan mengikut
format yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
16.04.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis berdasarkan perkataan
yang diberi.
2.
Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa
mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang
diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang teknik
menjawab latihan tatabahasa.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
2.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Sintaksis
KOSA KATA :
mengapi-apikan, terkatung-katung, peneroka
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI :
kerajinan, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyelesaikan masalah
tatabahasa terutamanya setelah dijelaskan secara terperinci maksud perkataan
tertentu dan memberi contoh-contoh jenis ayat.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
16.04.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
TATABAHASA :
Peribahasa
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan maksud peribahasa dan jenis-jenisnya berserta
beberapa contoh peribahasa.
2.
Menyelesaikan beberapa latihan peribahasa mengikut
format SPM yang sebenar.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 (ii)
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar menyalin nota tentang maksud peribahasa, jenis
dan contoh bagi setiap jenis peribahasa.
2.
Pelajar membuat latihan.
3.
Perbincangan jawapan latihan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Peribahasa
KOSA KATA :
tamsil, kalimat, resmi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pengajian Am
NILAI : rasional, kerajinan, kerjasama
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyalin nota tetapi
memakan masa yang agak lama untuk menyiapkan latihan kerana pertama kali
didedahkan dengan latihan berkenaan. Banyak soalan telah diajukan dan guru
memberi penjelasan serta membimbing pelajar membuat latihan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
17.04.2014
|
TINGKATAN
|
4K1( 0705 –
0815 )
4S2 ( 1020 –
1130 )
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Faktor-faktor
Pelancong datang ke Malaysia
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima kelebihan Malaysia yang menjadi faktor
tarikan bagi para pelancong.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
penting isu yang dibincangkan.
3.
Pelajar menyalin contoh karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : kata
kerja
KOSA KATA :
khazanah, flora,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral/Islam
NILAI :
kerjasama, patriotisme, hemah tinggi
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Maklumat yang dikehendaki berjaya
dikumpul setelah sesi soal jawab dilaksanakan dan pelajar menyalin contoh
karangan yang lengkap.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18.04.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 –
1040 )
|
TAJUK
|
CUTI UMUM
SEMPENA
GOOD FRIDAY
|
No comments:
Post a Comment