MINGGU 15
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
07.04.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 -
1240 )
|
TAJUK
|
NOVEL MELUNAS
RINDU : Tema
Persoalan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mengenal pasti tema novel yang dikaji dan
menjelaskannya.
2.
Menjelaskan sekurang-kurangnya enam persoalan novel.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 (iii)
7.0
: 7.3 : Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Secara berpasangan, pelajar diminta untuk mencari
beberapa maklumat.
2.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
membahang, bazar, optimis
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
Patriotisme, kasih sayang, hemah tinggi
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menganalisis
|
REFLEKSI
|
Banyak
maklumat berjaya dikumpul dan dicatat oleh pelajar setelah sesi perbentangan
dilakukan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
07.04.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
SAJAK :
Kecek (v)
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menjelaskan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji
dalam bentuk pantun.
3.
Mengenal pasti tema sajak dan menjelaskan
sekurang-kurangnya empat persoalannya.
4.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi
yang betul.
2.
Pelajar menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang
dikaji dalam bentuk pantun.
3.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat
penting daripada prosa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
diksi
KOSA KATA :
kecek, sedozen, rahang
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral/Pendidikan Islam
NILAI :
berdikari, tangggungjawab, berdikari
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM : Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar dapat mengumpul maklumat yang
diminta setelah melakukan perbincangan dalam kumpulan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
08.04.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
PROSA
TRADISIONAL : Hikayat Siak
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan prosa klasik dengan teliti.
2.
Menjawab empat soalan pemahaman secara spontan dan kemudian
menulis jawapan berkenaan dalam ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( ii )
10.0 :
10.6 : Aras 2 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dengan teliti.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat pada
petikan yang dibaca.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
bahasa klasik
KOSA KATA :
lahut, beryang-yang, hadamat
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Sejarah
NILAI :
kerjasama, tangggungjawab, patriotisme
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menjawab beberapa
soalan dengan merujuk kepada buku teks walaupun memerlukan masa untuk mencari
jawapan dan terpaksa dibimbing untuk menulis jawapan dengan betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
08.04.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : harapan
peminat terhadap kemajuan bola sepak negara dan rintangan-rintangan untuk meningkatkan
mutu sukan bola sepak
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam impian peminat
terhadap kemajuan sukan bola sepak negara.
3.
Menyatakan sekurang-kurangnya dua rintangan usaha untuk
meningkatkan mutu sukan bola sepak
negara.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti isi
tersurat dan isi tersirat.
2.
Perbentangan hasil perbincangan.
3.
Pelajar mencatat maklumat yang dikumpul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
intensif, arena
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Islam/Moral
NILAI : kegigihan,
kerjasama, patriotisme
BBM : Buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat
dan isi tersirat dan dipastikan menulis rumusan mengikut format yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.04.2014
|
TINGKATAN
|
5K9 ( 0815 –
0925 )
5S1 ( 0945 –
1055 )
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : manfaat
aktiviti sukarela dalam kalangan masyarakat dan punca-punca masyarakat tidak
mahu terlibat dengan aktiviti berkenaan.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam manfaat melibatkan
diri dengan aktiviti sukarela dan dua punca masyarakat tidak mahu terlibat
dengan aktiviti berkenaan.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti isi
tersurat dan isi tersirat.
2.
Perbentangan hasil perbincangan.
3.
Pelajar mencatat maklumat yang dikumpul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
material,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Islam/Moral
NILAI :
kejujuran, kesederhanaan, kerjasama
BBM : Buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar 5S1 berjaya mengumpul isi
tersurat dan isi tersirat dan dipastikan menulis rumusan mengikut format yang
betul. Pelajar 5K9 hanya membuat latihan pemahaman petikan rumusan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.04.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : harapan
peminat terhadap kemajuan bola sepak negara dan rintangan-rintangan untuk meningkatkan
mutu sukan bola sepak
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam impian peminat
terhadap kemajuan sukan bola sepak negara.
3.
Menyatakan sekurang-kurangnya dua rintangan usaha untuk
meningkatkan mutu sukan bola sepak
negara.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti isi
tersurat dan isi tersirat.
2.
Perbentangan hasil perbincangan.
3.
Pelajar mencatat maklumat yang dikumpul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
intensif, arena
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Islam/Moral
NILAI : kegigihan,
kerjasama, patriotisme
BBM : Buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan kesemua isi
tersurat dan isi tersirat. Pelajar dipastikan membuat rumusan dengan format
yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.04.2014
|
TINGKATAN
|
4K1( 0705 –
0815 )
4S2 ( 1020 –
1130 )
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : DEMENSI
KOMSAS : Cerpen bertemakan peribahasa ‘Di mana ada kemahuan, di situ ada
jalan’
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menulis sinopsis cerita yang bertepatan dengan
peribahasa yang diberi.
3.
Menyatakan beberapa teknik yang sesuai semasa menulis
cerpen.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada enam kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk menulis sinopsis cerita masing-masing.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Guru memberi ulasan tentang sinopsis yang dibaca oleh
pelajar agar menepati kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
plot, monolog,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral/Islam
NILAI :
kerjasama, kasih sayang, rasional, kegigihan
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Beberapa kumpulan berjaya
membentangkan sinopsis mereka. Sebarang kelemahan turut dibaiki.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.04.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 –
1040 )
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Punca Pencemaran Sungai
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan
tentang gambar rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga punca sungai tercemar.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang gambar rajah
yang diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat
penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan
penutup.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
alternatif, efektif,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi,
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM : Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan sesi
perbentangan dan setiap kekurangan telah dibaiki. Pelajar 5K9 hanya menyalin
contoh karangan lengkap setelah guru bersoal jawab secara spontan dengan
pelajar tentang topik karangan.
|
No comments:
Post a Comment