RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Saturday, April 12, 2014

MINGGU 15

MINGGU 15
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
07.04.2014
TINGKATAN
4S2  ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 - 1240 )
TAJUK
NOVEL MELUNAS RINDU  :  Tema
                                                     Persoalan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.          Mengenal pasti tema novel yang dikaji dan menjelaskannya.
2.          Menjelaskan sekurang-kurangnya enam persoalan novel.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4 : Aras 1 (iii)
  7.0  :   7.3  : Aras 1 (iii)
AKTIVITI
1.        Secara berpasangan, pelajar diminta untuk mencari beberapa maklumat.
2.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.          Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :    kata adjektif
KOSA KATA      :   membahang, bazar, optimis
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU    :   Pendidikan Moral
NILAI   :    Patriotisme, kasih sayang, hemah tinggi
BBM     :   lembaran edaran
ABM     :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menganalisis
REFLEKSI
Banyak maklumat berjaya dikumpul dan dicatat oleh pelajar setelah sesi perbentangan dilakukan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
07.04.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
SAJAK  :  Kecek (v)
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menjelaskan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dalam bentuk pantun.
3.        Mengenal pasti tema sajak dan menjelaskan sekurang-kurangnya empat persoalannya.
4.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.        Pelajar mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Pelajar menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dalam bentuk pantun.
3.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  diksi
KOSA KATA       :  kecek, sedozen, rahang
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam
NILAI  :   berdikari, tangggungjawab, berdikari
BBM    :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM    :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar dapat mengumpul maklumat yang diminta setelah melakukan perbincangan dalam kumpulan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
08.04.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0705 - 0815
TAJUK
PROSA TRADISIONAL : Hikayat Siak
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.    Membaca petikan prosa klasik dengan teliti.
2.    Menjawab empat  soalan pemahaman secara spontan dan kemudian menulis jawapan berkenaan dalam ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( ii )
10.0  :  10.6  :  Aras 2 ( iii )
AKTIVITI
1.    Pelajar membaca petikan dengan teliti.
2.    Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat pada petikan yang dibaca.
3.    Pelajar membuat latihan pemahaman
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  bahasa klasik
KOSA KATA      :  lahut, beryang-yang, hadamat
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Sejarah
NILAI  :   kerjasama, tangggungjawab, patriotisme
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
REFLEKSI
Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan dengan merujuk kepada buku teks walaupun memerlukan masa untuk mencari jawapan dan terpaksa dibimbing untuk menulis jawapan dengan betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
08.04.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : harapan peminat terhadap kemajuan bola sepak negara dan rintangan-rintangan untuk meningkatkan mutu sukan bola sepak
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam impian peminat terhadap kemajuan sukan bola sepak negara.
3.        Menyatakan sekurang-kurangnya dua rintangan usaha untuk meningkatkan mutu sukan  bola sepak negara.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti isi tersurat dan isi tersirat.
2.        Perbentangan hasil perbincangan.
3.        Pelajar mencatat maklumat yang dikumpul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   intensif, arena
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pendidikan Islam/Moral
NILAI  :  kegigihan, kerjasama, patriotisme
BBM   :   Buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dan isi tersirat dan dipastikan menulis rumusan mengikut format yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
09.04.2014
TINGKATAN
5K9 ( 0815 – 0925 )
5S1 ( 0945 – 1055 )
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : manfaat aktiviti sukarela dalam kalangan masyarakat dan punca-punca masyarakat tidak mahu terlibat dengan aktiviti berkenaan.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam manfaat melibatkan diri dengan aktiviti sukarela dan dua punca masyarakat tidak mahu terlibat dengan aktiviti berkenaan.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti isi tersurat dan isi tersirat.
2.        Perbentangan hasil perbincangan.
3.        Pelajar mencatat maklumat yang dikumpul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   material,  
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pendidikan Islam/Moral
NILAI  :  kejujuran, kesederhanaan, kerjasama
BBM   :   Buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar 5S1 berjaya mengumpul isi tersurat dan isi tersirat dan dipastikan menulis rumusan mengikut format yang betul. Pelajar 5K9 hanya membuat latihan pemahaman petikan rumusan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
09.04.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : harapan peminat terhadap kemajuan bola sepak negara dan rintangan-rintangan untuk meningkatkan mutu sukan bola sepak
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam impian peminat terhadap kemajuan sukan bola sepak negara.
3.        Menyatakan sekurang-kurangnya dua rintangan usaha untuk meningkatkan mutu sukan  bola sepak negara.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar mengenal pasti isi tersurat dan isi tersirat.
2.        Perbentangan hasil perbincangan.
3.        Pelajar mencatat maklumat yang dikumpul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   intensif, arena
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pendidikan Islam/Moral
NILAI  :  kegigihan, kerjasama, patriotisme
BBM   :   Buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar boleh menyatakan kesemua isi tersurat dan isi tersirat. Pelajar dipastikan membuat rumusan dengan format yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
10.04.2014
TINGKATAN
4K1( 0705 – 0815 )
4S2 ( 1020 – 1130 )
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  DEMENSI KOMSAS : Cerpen bertemakan peribahasa ‘Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan’
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.      Menulis sinopsis cerita yang bertepatan dengan peribahasa yang diberi.
3.      Menyatakan beberapa teknik yang sesuai semasa menulis cerpen.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.      Pelajar dibahagikan kepada enam kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk menulis sinopsis cerita masing-masing.
3.      Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.      Guru memberi ulasan tentang sinopsis yang dibaca oleh pelajar agar menepati kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   plot, monolog,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral/Islam
NILAI  :   kerjasama, kasih sayang, rasional, kegigihan
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Beberapa kumpulan berjaya membentangkan sinopsis mereka. Sebarang kelemahan turut dibaiki.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
11.04.2014
TINGKATAN
5S1 (  0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Punca Pencemaran Sungai
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti gambar rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga punca sungai tercemar.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang gambar rajah yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
3.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.        Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
 1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
 2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   alternatif, efektif,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Geografi,
NILAI  :   hemah tinggi, kerjasama, hormat-menghormati
BBM   :    Papan tulis, kad manila
ABM   :    Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan berjaya dihasilkan sesi perbentangan dan setiap kekurangan telah dibaiki. Pelajar 5K9 hanya menyalin contoh karangan lengkap setelah guru bersoal jawab secara spontan dengan pelajar tentang topik karangan.

No comments:

Post a Comment