RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Sunday, August 31, 2014

MINGGU 32
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.08.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : faktor daya tarikan makanan segera dan kesan negatif makanan tersebut.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya sepuluh faktor daya tarikan makanan segera dan empat kesan negatif makanan tersebut.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   kalori, tepu, empayar
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Sains
NILAI  :  prihatin, kerjasama, tanggungjawab
BBM   :   buku kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
P & P tidak dapat dijalankan kerana guru bertugas untuk Majlis Jamuan Ramah Tamah Aidilfitri anjuran PPD Serian. Dijadikan latihan semasa ketiadaan guru.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
18.08.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : kebaikan teknologi hijau dan sikap negatif masyarakat terhadap teknologi hijau
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya sepuluh kebaikan teknologi hijau dan empat sikap negatif masyarakat terhadap teknologi hijau
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat dan isi tersirat.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   solar, hibrid, mini hidro, biojisim
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Geografi
NILAI  :  prihatin, kerjasama, tanggungjawab
BBM   :   lembaran kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
P & P tidak dapat dilaksanakan kerana guru bertugas untuk Majlis Ramah Tamah Aidilfitri anjuran PPD Serian. Dijadikan latihan semasa ketiadaan guru.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19.08.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0705- 0815
TAJUK
PUISI TRADISIONAL  : Seloka Si Luncai                                       
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.    Melafazkan puisi yang dikaji dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.    Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
3.    Mengenal pasti unsur gaya bahasa
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.    Pelajar menyanyikan puisi berpandukan klip video yang ditunjukkan.
2.    Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, tema dan persoalan puisi yang dikaji.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  ketelusan, durja, kepalang
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi
NILAI  :   kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :  soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar diajar terlebih dahulu sebelum mencari maklumat yang dikehendaki. Boleh mencari maklumat walaupun memakan masa.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19.08.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
CERPEN  : Melissa
DRAMA  :  Cempaka Berdarah
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen dan drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.        Mengenal pasti punca, kesan dan langkah menangani rusuhan kaum.
3.        Menyatakan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( v )   
AKTIVITI
1.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat tentang puisi yang dikaji.
2.        Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.        Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Sintaksis
KOSA KATA      :  bonsai, sunah, , gimik, lonjong, kompromi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Sejarah
NILAI  :   kebebasan, kasih sayang, patriotisme
BBM   :   Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Perbincangan dan perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar yang lain didapati boleh menambah maklumat berkaitan dengan baik.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.8.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah Menangani Wabak Denggi
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga langkah untuk membanteras wabak denggi.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
3.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.        Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
 1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
 2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   wabak, pragmatik, kolektif
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Geografi, Sains
NILAI  :   kasih sayang, kerjasama, rasional
BBM   :    Papan tulis, kad manila
ABM   :    Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah perbentangan dilaksanakan. Didapati pelajar kurang pengetahuan tentang isu yang dibincangkan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.08.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0945 - 1055
TAJUK
PUISI TRADISIONAL : Seloka Si Luncai
DRAMA : Dato’ Onn
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
3.        Menyatakan isi-isi penting drama yang dikaji.
4.        Menyenaraikan perwatakan watak utama drama iaitu Dato’Onn.
5.        Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan puisi yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat tentang puisi yang dikaji.
2.        Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.        Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  ketelusan, durja, kepalang, Petisyen
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi, Sejarah
NILAI  :   kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :  soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Perbincangan dan perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar yang lain didapati boleh menambah maklumat berkaitan dengan baik.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.08.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
CERPEN  : Melissa
DRAMA  :  Cempaka Berdarah
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen dan drama yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.        Mengenal pasti punca, kesan dan langkah menangani rusuhan kaum.
3.        Menyatakan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada drama yang dikaji.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( v )   
AKTIVITI
1.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat tentang puisi yang dikaji.
2.        Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.        Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Sintaksis
KOSA KATA      :  bonsai, sunah, , gimik, lonjong, kompromi
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Sejarah
NILAI  :   kebebasan, kasih sayang, patriotisme
BBM   :   Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
Merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Perbincangan dan perbentangan berjaya dilaksanakan. Guru menambah baik maklumat yang dibentangkan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.08.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
0815 - 0925
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Langkah Menangani Wabak Denggi
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga langkah untuk membanteras wabak denggi.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.          Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
2.          Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
3.          Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.          Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
 1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
 2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :   wabak, pragmatik, kolektif
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Geografi, Sains
NILAI  :   kasih sayang, kerjasama, rasional
BBM   :    Papan tulis, kad manila
ABM   :    Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah perbentangan dilaksanakan. Guru turut menambak baik maklumat yang dibentangkan terutama mengolah huraian dengan baik.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.08.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
1130 - 1240
TAJUK
DRAMA  :  Dato’ Onn
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Menyatakan isi-isi penting drama yang dikaji.
2.      Menyenaraikan perwatakan watak utama drama iaitu Dato’Onn.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.6  :  Aras 2 ( ii )
1.0    :  1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.      Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan.
2.      Setiap kumpulan dikehendaki menjawab soalan secara spontan ( kuiz )
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  Petisyen
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Sejarah
NILAI  :   patriotisme, kerjasama, keberanian
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun mengikut keutamaan
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Aktiviti kuiz berjaya dilaksanakan. Walau bagaimanapun, soalan-soalan yang disediakan tidak dapat diajukan semuanya kerana kesuntukan masa kerana pelajar memerlukan masa yang agak lama untuk menjawab soalan yang diajukan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.08.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 – 0925
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  Punca dan Kesan Obesiti
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.      Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga punca masalah obesiti dan tiga kesannya kepada pengidap obesiti.
3.      Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.      Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
3.      Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :    obesiti, maslahat,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   patriotisme, ketaatan, kasih sayang
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Guru turut menambah baik maklumat yang dibentangkan untuk menghasilkan rangka karangan yang lengkap.


MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.08.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
0940 - 1040
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : kebaikan teknologi hijau dan sikap negatif masyarakat terhadap teknologi hijau
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya sepuluh kebaikan teknologi hijau dan empat sikap negatif masyarakat terhadap teknologi hijau
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincang dan menulis maklumat yang dikehendaki.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   solar, hibrid, mini hidro, biojisim
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Geografi
NILAI  :  prihatin, kerjasama, tanggungjawab
BBM   :   lembaran kerja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
REFLEKSI
Pelajar berjaya menulis dan menghantar jawapan yang dikehendaki. Walau bagaimanapun, hanya sebahagian sahaja jawapan yang betul.

No comments:

Post a Comment