MINGGU 32
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18.08.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 –
0815 )
4K1 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : faktor daya tarikan makanan segera dan kesan negatif
makanan tersebut.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya sepuluh faktor daya
tarikan makanan segera dan empat kesan negatif makanan tersebut.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0
: 7.1 :
Aras 1 ( i )
8.0
: 8.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
kalori, tepu, empayar
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Sains
NILAI
: prihatin, kerjasama,
tanggungjawab
BBM
: buku kerja
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan, meringkaskan
|
REFLEKSI
|
P & P tidak dapat dijalankan
kerana guru bertugas untuk Majlis Jamuan Ramah Tamah Aidilfitri anjuran PPD
Serian. Dijadikan latihan semasa ketiadaan guru.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
18.08.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : kebaikan teknologi hijau dan sikap negatif masyarakat
terhadap teknologi hijau
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya sepuluh kebaikan teknologi hijau dan empat sikap negatif
masyarakat terhadap teknologi hijau
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi tersurat
dan isi tersirat.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
solar, hibrid, mini hidro, biojisim
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI :
prihatin, kerjasama, tanggungjawab
BBM : lembaran
kerja
ABM : Soalan
dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
P & P tidak dapat dilaksanakan
kerana guru bertugas untuk Majlis Ramah Tamah Aidilfitri anjuran PPD Serian.
Dijadikan latihan semasa ketiadaan guru.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19.08.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
PUISI
TRADISIONAL : Seloka Si Luncai
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan puisi yang dikaji dengan gaya dan intonasi
yang betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
3.
Mengenal pasti unsur gaya bahasa
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar menyanyikan puisi berpandukan klip video yang
ditunjukkan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, tema
dan persoalan puisi yang dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
ketelusan, durja, kepalang
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi
NILAI :
kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar diajar terlebih dahulu sebelum
mencari maklumat yang dikehendaki. Boleh mencari maklumat walaupun memakan
masa.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19.08.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
CERPEN : Melissa
DRAMA :
Cempaka Berdarah
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen dan drama
yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.
Mengenal pasti punca, kesan dan langkah menangani
rusuhan kaum.
3.
Menyatakan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan
pengajaran daripada drama yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( v )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat
tentang puisi yang dikaji.
2.
Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.
Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
bonsai, sunah, , gimik, lonjong, kompromi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Sejarah
NILAI :
kebebasan, kasih sayang, patriotisme
BBM :
Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
Merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Perbincangan dan perbentangan berjaya
dilaksanakan. Pelajar yang lain didapati boleh menambah maklumat berkaitan
dengan baik.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.8.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Langkah Menangani Wabak Denggi
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang
gambar rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga langkah untuk membanteras wabak
denggi.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang
diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting
yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
wabak, pragmatik, kolektif
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Geografi, Sains
NILAI
: kasih sayang, kerjasama, rasional
BBM
: Papan tulis, kad manila
ABM
: Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan
setelah perbentangan dilaksanakan. Didapati pelajar kurang pengetahuan
tentang isu yang dibincangkan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.08.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
PUISI
TRADISIONAL : Seloka Si Luncai
DRAMA : Dato’
Onn
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
3.
Menyatakan isi-isi penting drama yang dikaji.
4.
Menyenaraikan perwatakan watak utama drama iaitu
Dato’Onn.
5.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
puisi yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat
tentang puisi yang dikaji.
2.
Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.
Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
ketelusan, durja, kepalang, Petisyen
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi, Sejarah
NILAI :
kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Perbincangan dan perbentangan berjaya
dilaksanakan. Pelajar yang lain didapati boleh menambah maklumat berkaitan
dengan baik.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.08.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
CERPEN : Melissa
DRAMA :
Cempaka Berdarah
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen dan drama
yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
2.
Mengenal pasti punca, kesan dan langkah menangani
rusuhan kaum.
3.
Menyatakan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan
pengajaran daripada drama yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( v )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat
tentang puisi yang dikaji.
2.
Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.
Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Sintaksis
KOSA KATA :
bonsai, sunah, , gimik, lonjong, kompromi
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Sejarah
NILAI :
kebebasan, kasih sayang, patriotisme
BBM :
Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
Merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Perbincangan dan perbentangan berjaya
dilaksanakan. Guru menambah baik maklumat yang dibentangkan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.08.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Langkah Menangani Wabak Denggi
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang
gambar rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga langkah untuk membanteras wabak
denggi.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang
diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat
penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan
penutup.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
wabak, pragmatik, kolektif
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi,
Sains
NILAI : kasih
sayang, kerjasama, rasional
BBM : Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan
setelah perbentangan dilaksanakan. Guru turut menambak baik maklumat yang
dibentangkan terutama mengolah huraian dengan baik.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.08.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
DRAMA :
Dato’ Onn
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan isi-isi penting drama yang dikaji.
2.
Menyenaraikan perwatakan watak utama drama iaitu
Dato’Onn.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.6 : Aras 2 ( ii )
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan.
2.
Setiap kumpulan dikehendaki menjawab soalan secara
spontan ( kuiz )
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
Petisyen
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Sejarah
NILAI :
patriotisme, kerjasama, keberanian
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan
Mengenal pasti
sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Aktiviti kuiz berjaya dilaksanakan.
Walau bagaimanapun, soalan-soalan yang disediakan tidak dapat diajukan
semuanya kerana kesuntukan masa kerana pelajar memerlukan masa yang agak lama
untuk menjawab soalan yang diajukan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.08.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Punca
dan Kesan Obesiti
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga punca masalah obesiti dan tiga
kesannya kepada pengidap obesiti.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 :
7.1 : Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang
telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
obesiti, maslahat,
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Kesusasteraan Melayu
NILAI
: patriotisme, ketaatan, kasih
sayang
BBM
: Papan tulis, kad manila
ABM
: Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Guru
turut menambah baik maklumat yang dibentangkan untuk menghasilkan rangka karangan
yang lengkap.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.08.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : kebaikan
teknologi hijau dan sikap negatif masyarakat terhadap teknologi hijau
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya sepuluh kebaikan
teknologi hijau dan empat sikap negatif masyarakat terhadap teknologi hijau
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincang dan menulis
maklumat yang dikehendaki.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
solar, hibrid, mini hidro, biojisim
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI :
prihatin, kerjasama, tanggungjawab
BBM :
lembaran kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menulis dan menghantar
jawapan yang dikehendaki. Walau bagaimanapun, hanya sebahagian sahaja jawapan
yang betul.
|
No comments:
Post a Comment