MINGGU 33
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25.08.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 –
0815 )
4K1 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
CERPEN BIARKAN SAMUDERA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.
Mengenal pasti nilai dan pengajaran daripada cerpen yang
dikaji.
3.
Menyatakan langkah-langkah memastikan hidupan laut dapat
dikekalkan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0
: 10.1 : Aras 1 (ii)
10.0
: 10.4 : Aras 2 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar dibahagikan kepada empat kumpulan dan setiap
kumpulan diberi tugasan tertentu.
2.
Perbentangan hasil perbincangan.
3.
Guru memberi ulasan kepada setiap perbentangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
bonsai, alif
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Ekonomi, Geografi
NILAI
: rasional, kesyukuran,
kerjasama
BBM
: Buku Kerja AXIS
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Merumuskan, meringkaskan
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbincangan dan perbentangan berjaya
dilaksanakan. Pelajar yang lain didapati boleh menambah maklumat berkaitan
dengan baik.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25.08.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
SAJAK ARKITEK
KOTA
CERPEN TANGGAR
AMANAT
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak yang dikaji dengan gaya dan
intonasi yang betul.
2.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
3.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
yang dikaji.
4.
Menjawab beberapa soalan pemahaman secara spontan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membentangkan maklumat
tentang puisi yang dikaji.
2.
Pelajar bersoal jawab sesama sendiri.
3.
Guru mengulas hasil perbentangan pelajar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Kata
adjektif
KOSA KATA :
abdomen, magma, fiil, mengampungkan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Ekonomi,
Geografi
NILAI : rasional,
hemah tinggi, kasih sayang, rasional
BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Berlakunya
sesi soal jawab anatara pelajar. Guru turut menambah maklumat agar hasil
perbentangan lebih difahami.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
26.08.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
SAJAK :
Arkitek Kota
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji
dengan menggunakan ayat sendiri.
3.
Mengenal pasti bentuk yang dapat dikesan daripada sajak
yang dikaji.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i)
1.0 :
1.2 : Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang
dikaji.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
fiil, mengampungkan, kemungkinan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Geografi
NILAI :
rasional, kerjasama, keadilan
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
Meramalkan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mendeklamasikan sajak
dan menyalin maklumat yang berkaitan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
26.08.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Memisahkan ayat majmuk menjadi dua ayat tunggal tanpa
mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai
dengan situasi yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
gelandangan, cerakin, skrol, cendekiawan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI : kebersihan
fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi tetapi tidak sempat menyiapkan
latihan yang diberikan. Perbincangan dilakukan hari berikutnya.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
27.08.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan
Sastera Membentuk Keperibadian Mulia
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima nilai mulia yang mampu dibentuk
daripada pelbagai jenis karya sastera.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang
berkaitan.
3.
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal
jawab dilakukan.
4.
Menyalin contoh karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
maslahat, kebejatan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kesusasteraan
Melayu
NILAI : patriotisme,
ketaatan, kasih sayang
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan
setelah sesi soal jawab dilaksanakan. Pelajar turut diedarkan contoh karangan
lengkap tentang topik yang dibincangkan untuk disalin dan sebagai panduan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
27.08.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
LATIHAN ULANGKAJI
KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran,
murid dapat :
1.
Membaca petikan cerpen, prosa klasik dan sajak yang
diberikan.
2.
Membaca dan menyatakan kehendak setiap pecahan soalan.
3.
Menjawab latihan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca beberapa petikan KOMSAS.
2.
Membuat latihan pemahaman KOMSAS.
3.
Perbincangan jawapan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
ayat tanya
KOSA KATA :
cetera, capal, sigai
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral, Geografi
NILAI :
kasih sayang, rasional, kerajinan
BBM :
Edaran kertas
ABM :
soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menghubungkaitkan
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar tiada
masalah untuk menjawab soalan latihan kecuali soalan berbentuk KBKK dan
pengurusan masa.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
27.08.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Memisahkan ayat majmuk menjadi dua ayat tunggal tanpa
mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai
dengan situasi yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
gelandangan, cerakin, skrol, cendekiawan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : buku
kerja
ABM : Soalan
dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar boleh
menyelesaikan masalah tatabahasa yang diberi tetapi memerlukan masa yang agak
lama untuk membina ayat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
28.08.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Bahan
Sastera Membentuk Keperibadian Mulia
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima nilai mulia yang mampu dibentuk
daripada pelbagai jenis karya sastera.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat yang
berkaitan.
3.
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal
jawab dilakukan.
4.
Menyalin contoh karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
maslahat, kebejatan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kesusasteraan
Melayu
NILAI : patriotisme,
ketaatan, kasih sayang
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan
setelah sesi soal jawab dilaksanakan. Pelajar turut diedarkan contoh karangan
lengkap tentang topik yang dibincangkan untuk disalin dan sebagai panduan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
28.08.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2014
BAHASA MELAYU 2
1010 – 1240
( 2 JAM 30 MINIT )
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.08.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2014
SEJARAH 1
0720 – 0820
( 1 JAM )
SEJARAH 3
0840 – 1140
( 3 JAM )
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.08.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2014
SEJARAH 3
0840 – 1140
( 3 JAM )
|
No comments:
Post a Comment