MINGGU 37
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.09.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 –
0815 )
4K1 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
ULANGKAJI :
PUISI TRADISIONAL
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca dan memahami beberapa puisi tradisional daripada
Antologi Harga Remaja.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman puisi tradisional dengan betul
dan ayat yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi tradisional.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan puisi
tradisional.
3.
Perbincangan jawapan kepada latihan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Klasik
KOSA KATA :
khalifah, cogan, punggur, ditanakkan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Ekonomi
NILAI :
hemah tinggi, patriotisme, keberanian
BBM :
Buku Teks Antologi Harga Remaja dan Buku Kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, pelajar masih
kurang menguasai teknik menjawab soalan pemahaman KOMSAS. Guru terpaksa
membimbing pelajar skil untuk memperoleh jawapan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.09.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PERCUBAAN
SPM : BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan drama, prosa klasik dan sajak yang diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar mencatat jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
integrasi, santap, pendeta
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
patriotisme, kasih sayang, kegigihan
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar
dipastikan mencatat jawapan yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.09.2014
|
TINGKATANa
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PERCUBAAN
SPM : BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan drama, prosa klasik dan sajak yang diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar mencatat jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
integrasi, santap, pendeta
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
patriotisme, kasih sayang, kegigihan
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatat jawapan
yang betul. Guru terpaksa memantau bagi memastikan pelajar menulis jawapan
pemahaman KOMSAS dengan cara yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.09.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Cara-cara Menghargai Warga Tua
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang
maklumat berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga cara menghargai warga tua.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat
yang diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat
penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan
penutup serta mengolahnya dalam satu perenggan yang lengkap.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
melukut, membanting tulang, daif
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Islam/Pendidikan Moral, PSK
NILAI : prihatin,
kasih sayang, kerjasama, hormat-menghormati
BBM : Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Secara keseluruhannya, huraian idea
yang dibentangkan agak memuaskan setelah guru membimbing kumpulan demi
kumpulan untuk mencari maklumat yang dikehendaki. Penambahbaikan maklumat
berjaya dilakukan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
24.09.2014
|
TINGKATAN
|
4K1 ( 0815 –
0925 )
5S1 ( 0945 –
1055 )
4S2 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
P&P TIDAK DILAKSANAKAN KERANA GURU
MENGIRING PENGAWAS PUSAT SUMBER MENGADAKAN LAWATAN KE KUCHING. DESTINASI
LAWATAN IALAH RTM DAN KAMPUNG BUDAYA
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
24.09.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Cara-cara Menghargai Warga Tua
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang
maklumat berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga cara menghargai warga tua.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat
yang diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat
penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan
penutup serta mengolahnya dalam satu perenggan yang lengkap.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
melukut, membanting tulang, daif
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Islam/Pendidikan Moral, PSK
NILAI : prihatin,
kasih sayang, kerjasama, hormat-menghormati
BBM : Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya membentangkan contoh
huraian isi masing-masing. Penambahbaikan maklumat berjaya dilakukan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
24.09.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM : BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat sekurang-kurangnya
sepuluh kepentingan Rukun Negara dan empat akibat mengabaikannya.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan
menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
idealogi, tonggak, mekanisme, acuan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : PSK
NILAI : patriotisme,
berhemah tinggi, kerjasama
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatat jawapan
yang telah dinyatakan dan dipantau cara menulis rumusan yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25.09.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
PERCUBAAN SPM : BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM & TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat sekurang-kurangnya
sepuluh kepentingan Rukun Negara dan empat akibat mengabaikannya.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
5.
Menyelesaikan masalah tatabahasa.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan
menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
4.
Mencatat jawapan bagi masalah tatabahasa yang diajukan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
idealogi, tonggak, mekanisme, acuan
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : PSK
NILAI : patriotisme,
berhemah tinggi, kerjasama
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Majoriti pelajar dapat menyatakan isi
yang dikehendaki.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
25.09.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM : BM2 : TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Memisahkan ayat majmuk kepada ayat tunggal tanpa
mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan tiga peribahasa yang sesuai dengan situasi
yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang masalah
tatabahasa.
2.
Pelajar menyalin jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
simposium, kuarantin, organik
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : kasih
sayang, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatat jawapan
yang telah dibincangkan.
|
No comments:
Post a Comment