RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, August 5, 2011

MINGGU 31 ( 01 – 05 OGOS 2011

HARI : ISNIN

TARIKH : 01.08.2011

CUTI PERISTIWA

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.08.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

SYAIR : Syair Siti Sianah

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap syair dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai dan pengajaran daripada syair.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : bahasa arkaik

KOSA KATA : cemara, sempolah,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam

NILAI : kesederhanaan, kesyukuran

BBM : Buku kerja AXIS, Buku Teks Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menghubungkaitkan

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan beberapa isi penting.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

02.08.2011

TINGKATAN

5K4 ( 1020 – 1130 )

5K5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Opu Daeng Menambun

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Secara berkumpulan, pelajar dikehendaki mencari isi penting setiap bab prosa yang dikaji.
  2. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata arkaik

KOSA KATA : bokor, ditonggongkan, penjajap

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat ramalan

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar boleh menyatakan isi penting yang amat ringkas dalam ayat yang tidak lengkap. Tema dan persoalan dikenal pasti setelah guru memberi beberapa contoh fakta penting.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.08.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Kepentingan penjanaan sumber tenaga nuklear dan kekangan untuk merealisasikannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam kepentingan pembinaan logi tenaga nuklear kepada negara.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kekangan untuk merealisasikan pembinaan logi berkenaan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : biobahan, uranium, torium

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sains

NILAI : Rasional, kerjasama, keberanian

BBM : Buku kerja AXIS Ting.4

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengenal pasti isi tersurat tetapi masih memerlukan bimbingan guru untuk mencari isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

03.08.2011

TINGKATAN

5S1

MASA

1130 - 1240

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Opu Daeng Menambun

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.1 : Aras 1 ( ii)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar dikehendaki mencari isi penting setiap bab.
  2. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata arkaik

KOSA KATA : bokor, ditonggongkan, penjajap

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : Patriotik, keberanian, kasih sayang

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Membuat ramalan

Mengenal pasti sebab akibat.

REFLEKSI

Setiap kumpulan berjaya membentangkan hasil perbincangan dengan menggunakan ayat mereka sendiri.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

04.08.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

5K5 ( 1130 – 1240 )

TAJUK

CERPEN : Penanggungan

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya lima nilai murni dan pengajaran daripada cerpen yang dikaji.
  3. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar bercerita.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada cerpen yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : geladak, celepa

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Ekonomi, Geografi

NILAI : rasional, berdikari. kerjasama

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Majoriti pelajar berjaya menyatakan beberapa perkara penting daripada cerpen tetapi pelajar 5K4 dan 5K5 masih memerlukan bimbingan semasa menjawab latihan pemahaman.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.08.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

RUMUSAN DAN PEMAHAMAN RUMUSAN : Manfaat industri kreatif kepada negara dan akibat mengabaikannya.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
  2. Menyenaraikan sekurang-kurangnya enam kepentingan industri kreatif kepada negara.
  3. Menyatakan sekurang-kurangnya dua kesan sekiranya mengabaikan industri berkenaan.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.5 : Aras 1 (v)

8.0 : 8.2 : Aras 1 (ii)

AKTIVITI

  1. Pelajar menyenaraikan tentang isi tersurat dan isi tersirat daripada petikan.
  2. Membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : harta fizikal, harta intelek

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : Rasional, kerjasama, menghargai

BBM : Buku kerja AXIS Ting.5

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Merumuskan, meringkaskan

REFLEKSI

Pelajar berjaya mengenal pasti isi tersurat setelah guru membaca satu persatu ayat pada petikan tetapi masih memerlukan bimbingan guru untuk mencari isi tersirat.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

05.08.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0940 - 1040

TAJUK

KARANGAN RESPONS TERBUKA : Peranan pelajar menangani masalah "mat rempit".

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca soalan dengan teliti dan menentukan jenis karanganserta kehendak tugasan.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya lima peranan pelajar dalam usaha menangani masalah "mat rempit" .
  3. Mencari maklumat-maklumat penting yang perlu ada dalam perenggan pengenalan, idea/isi dan penutup.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang soalan karangan yang diberi.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : kejiwaan, inisiatif

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi, Pendidikan Moral

NILAI : kesederhanaan, kerajinan, kerjasama

BBM : Buku kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjana idea

REFLEKSI

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah perbincangan dalam kumpulan dilaksanakan dan dimurnikan lagi oleh guru.


 

No comments:

Post a Comment