RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Thursday, August 11, 2011

MINGGU 32 ( 08.08.2011-12.08.2011 )

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

08.08.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 1055 – 1205 )

TAJUK 

PUISI TRADISIONAL : Gurindam Tonggak 12

Seloka Si Luncai 

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan kedua-dua puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI 

  1. Pelajar menyanyikan puisi berpandukan klip video yang ditunjukkan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, tema dan persoalan puisi yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : ketelusan, durja, kepalang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi

NILAI : kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menyelesaikan masalah

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI 

Pelajar berjaya diperdengarkan dengan cara melafazkan puisi dengan betul dan berjaya mengumpul beberapa maklumat kerana puisi yang dikaji agak mudah.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.08.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

Pengajaran dan pembelajaran tidak dilaksanakan kerana semua pelajar menghadiri perhimpunan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.08.2011

TINGKATAN

5K4

MASA 

1020 - 1130 

TAJUK 

SAJAK : Di Bawah Langit yang Sama

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti gaya bahasa puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 3 (ii)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI 

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Secara berpasangan, pelajar berbincang tentang maksud sajak dan unsur gaya bahasa yang digunakan.
  3. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : gerimis, visa, lebur

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Goegrafi, Sejarah

NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Membuat inferens

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI 

Puisi berjaya dideklamasikan dan perbentangan berjaya dilakukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

09.08.2011

TINGKATAN

5K5

MASA 

1130 - 1240

TAJUK 

PUISI TRADISIONAL : Gurindam Tonggak 12

Seloka Si Luncai 

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Melafazkan kedua-dua puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap puisi yang dikaji.
  3. Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii ) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar menyanyikan puisi berpandukan klip video yang ditunjukkan.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maksud, tema dan persoalan puisi yang dikaji.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : ketelusan, durja, kepalang

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, ekonomi

NILAI : kesederhanaan, hemah tinggi, kasih sayang

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menyelesaikan masalah

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI 

Pelajar berjaya diperdengarkan dengan cara melafazkan puisi dengan betul dan berjaya mengumpul beberapa maklumat yang dikehendaki dengan bimbingan guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.08.2011

TINGKATAN

4S3

MASA 

0945 - 1055 

TAJUK 

SAJAK : Mahsuri

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud rangkap demi rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i )

10.0 : 10.4 : Aras 2 ( iii ) 

AKTIVITI 

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak yang dikaji.
  2. Aktiviti sumbang saran.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata kerja

KOSA KATA : melengkung, disimbah

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Sejarah

NILAI : keadilan, keberanian, hemah tinggi

BBM : Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI 

Pelajar berjaya mendeklamasikan sajak dan berjaya menjawab beberapa soalan mudah yang dibincangkan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

10.08.2011

TINGKATAN

5S1

MASA 

1130 - 1240 

TAJUK 

SAJAK : Di Bawah Langit yang Sama

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti gaya bahasa puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.6 : Aras 3 ( ii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI 

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Secara berpasangan, pelajar berbincang tentang maksud sajak dan unsur gaya bahasa yang digunakan.
  3. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : gerimis, visa, lebur

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Goegrafi, Sejarah

NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Membuat inferens

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI 

Puisi berjaya dideklamasikan dan perbentangan berjaya dilakukan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.08.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

TAJUK 

SAJAK : Arkitek Kota

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti bentuk yang dapat dikesan daripada sajak yang dikaji.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI 

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : fiil, mengampungkan, kemungkinan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Geografi

NILAI : rasional, kerjasama, keadilan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menyelesaikan masalah

Meramalkan

REFLEKSI 

Pelajar berjaya mendeklamasikan sajak dan mengenal pasti beberapa maklumat yang dikehendaki. Latihan pemahaman berjaya dibincangkan contoh jawapannya.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

11.08.2011

TINGKATAN

5K5

MASA 

1130 - 1240 

TAJUK 

SAJAK : Di Bawah Langit yang Sama

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti gaya bahasa puisi yang dikaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.6 : Aras 3 ( ii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI 

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Secara berpasangan, pelajar berbincang tentang maksud sajak dan unsur gaya bahasa yang digunakan.
  3. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : gerimis, visa, lebur

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Goegrafi, Sejarah

NILAI : hormat-menghormati, kerjasama, kebebasan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Membuat inferens

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI 

Puisi berjaya dideklamasikan dan perbentangan berjaya dilakukan setelah dibimbing oleh guru.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.08.2011

TINGKATAN

5K5

MASA 

0705 - 0815 

TAJUK 

SAJAK : Arkitek Kota 

OBJEKTIF 

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Mendeklamasikan sajak dengan gaya dan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan maksud setiap rangkap sajak yang dikaji dengan menggunakan ayat sendiri.
  3. Mengenal pasti bentuk yang dapat dikesan daripada sajak yang dikaji.
  4. Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN 

10.0 : 10.5 : Aras 1 ( i)

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI 

  1. Pelajar mendeklamasikan sajak.
  2. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada sajak yang dikaji.
  3. Pelajar membuat latihan pemahaman.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA 

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : fiil, mengampungkan, kemungkinan

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku 

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Geografi

NILAI : rasional, kerjasama, keadilan

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menyelesaikan masalah

Meramalkan

REFLEKSI 

Pelajar berjaya mendeklamasikan sajak dan mengenal pasti beberapa maklumat yang dikehendaki dengan bimbingan guru. Latihan pemahaman berjaya dibincangkan contoh jawapannya.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

12.07.2011

TINGKATAN

4S3

MASA 

0940 - 1040 

TAJUK

KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kesan kemiskinan terhadap kehidupan remaja.

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membaca petikan yang diberi dengan teliti.
  2. Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kesan kemiskinan terhadap kehidupan remaja seperti yang tercatat dalam petikan yang dibaca.
  3. Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)

7.0 : 7.1 : Aras 1 (i)

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang petikan yang dibaca.
  2. Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincang tentang maklumat yang sesuai untuk setiap perenggan.
  3. Pelajar membentangan hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA 

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : sintaksis

KOSA KATA : menara gading, lusuh, menelaah

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM 

ILMU : Ekonomi, Geografi

NILAI : kesederhanaan, kerajinan, kerjasama

BBM : Buku kerja AXIS

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH 

Menjana idea

REFLEKSI 

Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah perbentangan dilaksanakan dan jawapan telah dimurnikan oleh guru.

No comments:

Post a Comment