RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Friday, August 19, 2011

MINGGU 33 ( 15 – 19 OGOS 2011

HARI : ISNIN

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

15.08.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 1055 – 1205 )

TAJUK

CERPEN - Hutan Rimba

  • Tanggar Amanat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan isi-isi penting cerpen yang dikaji.
  2. Mengenal pasti punca, kesan dan langkah menangani pencemaran alam sekitar.
  3. Menjelaskan nilai dan pengajaran daripada cerpen yang dilkaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar dipecahkan kepada beberapa kumpulan dan diberi tugasan yang berbeza.
  2. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan berdasarkan tugasan masing-masing.
  3. Guru menambahbaikan perbentangan pelajar.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : terbersit, kepayas, abdomen, magma

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi, Ekonomi

NILAI : kasih sayang, rasional, kesyukuran

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjanakan idea

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan. Pelajar 5K4 memerlukan banyak bimbingan sebelum membuat perbentangan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : SELASA

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.08.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0705 - 0815

TAJUK

UJIAN BULANAN 2

BAHASA MELAYU

( TATABAHASA )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.08.2011

TINGKATAN

5K4

MASA

1020 - 1130

TAJUK

UJIAN BULANAN 2

BAHASA MELAYU

( TATABAHASA DAN PEMAHAMAN NOVEL )


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

16.08.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

1130 - 1240

TAJUK

UJIAN BULANAN 2

BAHASA MELAYU

( TATABAHASA DAN PEMAHAMAN NOVEL )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : RABU

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.08.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0945 - 1055

TAJUK

PROSA TRADISIONAL : Hikayat Khoja Maimun

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menjawab beberapa soalan mudah secara spontan tentang prosa tradisional yang dikaji.
  2. Menjelaskan tema dan persoalan prosa yang dikaji.
  3. Menyatakan akibat sekiranya seseorang isteri berlaku curang terhadap suaminya.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.
  2. Aktiviti sumbang saran.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata arkaik

KOSA KATA : sanbal, aib, masyghul, rampak

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pendidikan Islam/Moral

NILAI : hormat-menghormati, kasih sayang, kejujuran

BBM : Antologi Harga Remaja

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Pelajar berjaya menjawab beberapa soalan mudah dengan merujuk buku teks.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

17.08.2011

TINGKATAN

5S1

MASA

1130 - 1240

TAJUK

UJIAN BULANAN 2

BAHASA MELAYU

( Tatabahasa dan Pemahaman Novel )

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : KHAMIS

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.08.2011

TINGKATAN

5S1 ( 0705 - 0815 )

5K4 ( 0945 - 1055 )

TAJUK

DRAMA : Dato' Onn

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan isi-isi penting drama yang dikaji.
  2. Mengenal pasti nilai dan pengajaran daripada drama yang dikaji.
  3. Menyenaraikan perwatakan watak utama drama iaitu Dato'Onn.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari maklumat berdasarkan tugasan masing-masing.
  2. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
  3. Guru menambahbaik hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : Petisyen

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, kerjasama, keberanian

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar 5K4 terpaksa dibimbing terlebih dahulu sebelum perbentangan dilakukan.


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

18.08.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

1130 - 1240

TAJUK

CERPEN - Hutan Rimba

  • Tanggar Amanat

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan isi-isi penting cerpen yang dikaji.
  2. Mengenal pasti punca, kesan dan langkah menangani pencemaran alam sekitar.
  3. Menjelaskan nilai dan pengajaran daripada cerpen yang dilkaji.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.4 : Aras 1 ( iii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Pelajar dipecahkan kepada beberapa kumpulan dan diberi tugasan yang berbeza.
  2. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan berdasarkan tugasan masing-masing.
  3. Guru menambahbaikan perbentangan pelajar.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : terbersit, kepayas, abdomen, magma

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Geografi, Ekonomi

NILAI : kasih sayang, rasional, kesyukuran

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menjanakan idea

Menyusun mengikut keutamaan

REFLEKSI

Pelajar berjaya membentangkan hasil perbincangan. Walau bagaimanapun, pelajar masih memerlukan banyak bimbingan sebelum perbentangan dilaksanakan.

RANCANGAN PELAJARAN HARIAN

HARI : JUMAAT

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.08.2011

TINGKATAN

5K5

MASA

0705 - 0815

TAJUK

DRAMA : Dato' Onn

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Menyatakan isi-isi penting drama yang dikaji.
  2. Mengenal pasti nilai dan pengajaran daripada drama yang dikaji.
  3. Menyenaraikan perwatakan watak utama drama iaitu Dato'Onn.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

10.0 : 10.6 : Aras 2 ( ii )

1.0 : 1.2 : Aras 1 ( ii )

AKTIVITI

  1. Dalam bentuk kumpulan, pelajar mencari maklumat berdasarkan tugasan masing-masing.
  2. Wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
  3. Guru menambahbaik hasil perbincangan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : kata adjektif

KOSA KATA : petisyen,

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Sejarah

NILAI : patriotisme, kerjasama, keberanian

BBM : Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyusun mengikut keutamaan

Mengenal pasti sebab akibat

REFLEKSI

 


 

MATA PELAJARAN

BAHASA MELAYU

TARIKH

19.07.2011

TINGKATAN

4S3

MASA

0940 - 1040

TAJUK

Perbincangan Skema Jawapan Ujian Bulanan 2

OBJEKTIF

Pada akhir pelajaran, murid dapat :

  1. Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
  2. Menukar ayat biasa kepada ayat songsang tanpa mengubah struktur ayat asal.
  3. Mengenal pasti kesalahan ejaan dan imbuhan yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
  4. Memisahkan dua ayat majmuk menjadi enam ayat tunggal tanpa mengubah maksud asalnya.
  5. Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberi.

FOKUS UTAMA

FOKUS SAMPINGAN

7.0 : 7.2 : Aras 2 ( ii )

2.0 : 2.7 : Aras 1 (v)

AKTIVITI

  1. Pelajar diminta seorang demi seorang untuk menyatakan jawapan setiap soalan ujian.
  2. Sekiranya terdapat kesilapan, guru akan membetulkan jawapan.

KEMAHIRAN BAHASA

  1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
  2. Kemahiran membaca dan menulis.

SISTEM BAHASA

TATABAHASA : Sintaksis

KOSA KATA : siang, luntur

SEBUTAN DAN INTONASI : Baku

PENGISIAN KURIKULUM

ILMU : Pengajian Am

NILAI : Rasional, kerajinan

BBM : Kertas Soalan Ujian

ABM : Soalan dan penyoalan

KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH

Menyelesaikan masalah

REFLEKSI

Pelajar berjaya menyalin jawapan yang betul.

No comments:

Post a Comment