MINGGU 43
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.10.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 –
0815 )
4K1 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN : BM2 : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran,
murid dapat :
1.
Membaca petikan drama, prosa klasik dan sajak yang diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
tertentu.
3.
Pelajar mencatat jawapan yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
sejagat, wali, peradaban
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
patriotisme, hemah tinggi, bijaksana
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatat jawapan
yang betul.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.10.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
ULANGKAJI : CERPEN TING 4
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca dan memahami beberapa petikan cerpen daripada
Antologi Harga Remaja.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman cerpen dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan cerpen yang diberi.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan cerpen.
3.
Perbincangan jawapan bagi latihan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata nama
KOSA KATA :
gadung, tohor, tegal, rapuh, ekizofrenia
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi
NILAI : amanah,
ketekunan, patriotik, tanggungjawab
BBM :
Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Latihan telah dijadikan sebagai kerja
rumah. Perbincangan berjaya dilaksanakan dan pelajar berpeluang membetulkan
jika terdapat kesilapan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.10.2014
|
TINGKATANa
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
ULANGKAJI : CERPEN
TING 4
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca dan memahami beberapa petikan cerpen daripada
Antologi Harga Remaja.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman cerpen dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan cerpen yang diberi.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan cerpen.
3.
Perbincangan jawapan bagi latihan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata nama
KOSA KATA :
gadung, tohor, tegal, rapuh, ekizofrenia
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi
NILAI : amanah,
ketekunan, patriotik, tanggungjawab
BBM :
Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya diminta menjawab dua
daripada empat cerpen yang diajukan. Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk
mengesan jawapan yang betul dan pelajar diminta menulis jawapan dalam ayat
yang lengkap.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.10.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN : BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat
sekurang-kurangnya sepuluh langkah melestarikan teknologi hijau dan
empat kekangan untuk melaksanakannya.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan
menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kata
KOSA KATA :
dana, inovasi, populasi, mengimplementasikan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI : kerjasama,
prihatin, tanggungjawab
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatat jawapan
yang telah dinyatakan dan dipantau cara menulis rumusan yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.10.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN : BM1
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran,
murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi
setiap karangan.
3.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak
tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang
relevan dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
permit, memartabatkan,
teknologi siber
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kasih sayang, kerjasama, bijaksana
BBM :
lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti
sebab dan akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar agak sukar untuk menyatakan
fakta-fakta yang diminta. Masih sukar mengaitkan isu semasa dengan perkara
yang dibincangkan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.10.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
ULANGKAJI : CERPEN
TING 5
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca dan memahami beberapa petikan cerpen daripada
Antologi Dirgahayu Bahasaku.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman cerpen dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan cerpen yang diberi.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan cerpen.
3.
Perbincangan jawapan bagi latihan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata nama
KOSA KATA :
melongo, terkesima, berbondong-bondong
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi
NILAI : amanah,
kasih sayang, tanggungjawab
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Latihan telah dijadikan sebagai kerja
rumah. Perbincangan berjaya dilaksanakan dan pelajar berpeluang membetulkan
jika terdapat kesilapan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.10.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN : BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat
sekurang-kurangnya sepuluh langkah melestarikan teknologi hijau dan
empat kekangan untuk melaksanakannya.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan
menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kata
KOSA KATA :
dana, inovasi, populasi, mengimplementasikan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI : kerjasama,
prihatin, tanggungjawab
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatat jawapan
yang telah dinyatakan dan dipantau cara menulis rumusan yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.10.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN
AKHIR TAHUN : BM1
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan
dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi
setiap karangan.
3.
Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam
setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak
tugasan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang
relevan dengan kehendak tugasan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
permit, memartabatkan,
teknologi siber
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kasih sayang, kerjasama, bijaksana
BBM :
lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menjana idea
Mengenal pasti
sebab dan akibat
|
REFLEKSI
|
Pelajar agak sukar untuk menyatakan
fakta-fakta yang diminta. Masih sukar mengaitkan isu semasa dengan perkara
yang dibincangkan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.10.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
ULANGKAJI : CERPEN
TING 5
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca dan memahami beberapa petikan cerpen daripada
Antologi Dirgahayu Bahasaku.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman cerpen dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan cerpen yang diberi.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan cerpen.
3.
Perbincangan jawapan bagi latihan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata nama
KOSA KATA :
melongo, terkesima, berbondong-bondong
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi
NILAI : amanah,
kasih sayang, tanggungjawab
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pelajar hanya diminta menjawab dua
daripada empat cerpen yang diajukan. Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk mengesan
jawapan yang betul dan pelajar diminta menulis jawapan dalam ayat yang
lengkap.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
24.10.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 –
0925 )
5K9 ( 0940 –
1040 )
|
TAJUK
|
ULANGKAJI :
DRAMA TING 4
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca beberapa petikan daripada drama Antologi Harga
Remaja.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman drama dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan drama.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata nama
KOSA KATA :
sunat, berkias, perli, etika, tamadun
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Sejarah
NILAI : hormat-menghormati,
patriotik, hemah tinggi
BBM :
Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbincangan jawapan berjaya
dilaksanakan dan pelajar dapat membetulkan kesalahan masing-masing.
|
No comments:
Post a Comment