RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Sunday, November 9, 2014

MINGGU 43
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.10.2014
TINGKATAN
4S2 ( 0705 – 0815 )
4K1 ( 1130 – 1240 )
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN : BM2 : Pemahaman KOMSAS
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan drama, prosa klasik dan sajak  yang diberi.
2.        Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan kehendak soalan.
3.        Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0 : 10.4 : Aras 1 (iii)
  8.0 :  8.2  : Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat tertentu.
3.        Pelajar mencatat jawapan yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   sejagat, wali, peradaban
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   patriotisme, hemah tinggi, bijaksana
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Membuat keputusan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatat jawapan yang betul.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.10.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0815 – 0925
TAJUK
ULANGKAJI : CERPEN TING 4
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca dan memahami beberapa petikan cerpen daripada Antologi Harga Remaja.
2.        Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.        Menjawab soalan pemahaman cerpen dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan cerpen yang diberi.
2.        Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan cerpen.
3.        Perbincangan jawapan bagi latihan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata nama
KOSA KATA      :  gadung, tohor, tegal, rapuh, ekizofrenia
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi
NILAI  :   amanah, ketekunan, patriotik, tanggungjawab
BBM   :   Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Latihan telah dijadikan sebagai kerja rumah. Perbincangan berjaya dilaksanakan dan pelajar berpeluang membetulkan jika terdapat kesilapan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.10.2014
TINGKATANa
5K9
MASA
0705- 0815
TAJUK
ULANGKAJI : CERPEN TING 4
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca dan memahami beberapa petikan cerpen daripada Antologi Harga Remaja.
2.        Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.        Menjawab soalan pemahaman cerpen dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan cerpen yang diberi.
2.        Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan cerpen.
3.        Perbincangan jawapan bagi latihan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata nama
KOSA KATA      :  gadung, tohor, tegal, rapuh, ekizofrenia
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi
NILAI  :   amanah, ketekunan, patriotik, tanggungjawab
BBM   :   Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar hanya diminta menjawab dua daripada empat cerpen yang diajukan. Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk mengesan jawapan yang betul dan pelajar diminta menulis jawapan dalam ayat yang lengkap.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.10.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN : BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  sekurang-kurangnya sepuluh langkah melestarikan teknologi hijau dan empat kekangan untuk melaksanakannya.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan mudah daripada petikan.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kata
KOSA KATA      :   dana, inovasi, populasi, mengimplementasikan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Geografi
NILAI  :  kerjasama, prihatin, tanggungjawab
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatat jawapan yang telah dinyatakan dan dipantau cara menulis rumusan yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.10.2014
TINGKATAN
4K1
MASA
0815 - 0925
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN  :  BM1
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :    permit, memartabatkan, teknologi siber
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang, kerjasama, bijaksana
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
Pelajar agak sukar untuk menyatakan fakta-fakta yang diminta. Masih sukar mengaitkan isu semasa dengan perkara yang dibincangkan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.10.2014
TINGKATAN
5S1
MASA
0945 - 1055
TAJUK
ULANGKAJI : CERPEN TING 5
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca dan memahami beberapa petikan cerpen daripada Antologi Dirgahayu Bahasaku.
2.        Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.        Menjawab soalan pemahaman cerpen dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan cerpen yang diberi.
2.        Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan cerpen.
3.        Perbincangan jawapan bagi latihan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata nama
KOSA KATA      :  melongo, terkesima, berbondong-bondong
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi
NILAI  :   amanah, kasih sayang, tanggungjawab
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Latihan telah dijadikan sebagai kerja rumah. Perbincangan berjaya dilaksanakan dan pelajar berpeluang membetulkan jika terdapat kesilapan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.10.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
1130 - 1240
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN : BM2 : RUMUSAN DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mencatat  sekurang-kurangnya sepuluh langkah melestarikan teknologi hijau dan empat kekangan untuk melaksanakannya.
3.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan mudah daripada petikan.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kata
KOSA KATA      :   dana, inovasi, populasi, mengimplementasikan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Geografi
NILAI  :  kerjasama, prihatin, tanggungjawab
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatat jawapan yang telah dinyatakan dan dipantau cara menulis rumusan yang betul.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23.10.2014
TINGKATAN
4S2
MASA
0815 – 0925
TAJUK
PERBINCANGAN SKEMA JAWAPAN PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN  :  BM1
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan karangan untuk mengenal pasti jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya lima isi/idea/fakta bagi setiap karangan.
3.        Memberi beberapa maklumat penting yang perlu ada dalam setiap perenggan pengenalan, isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.          Pelajar membaca soalan karangan dan menyatakan kehendak tugasan.
2.          Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang isi-isi yang relevan dengan kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :    permit, memartabatkan, teknologi siber
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kemasyarakatan
NILAI  :   kasih sayang, kerjasama, bijaksana
BBM   :   lembaran Kertas Soalan Peperiksaan
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menjana idea
Mengenal pasti sebab dan akibat
REFLEKSI
Pelajar agak sukar untuk menyatakan fakta-fakta yang diminta. Masih sukar mengaitkan isu semasa dengan perkara yang dibincangkan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23.10.2014
TINGKATAN
5K9
MASA
1130 - 1240
TAJUK
ULANGKAJI : CERPEN TING 5
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca dan memahami beberapa petikan cerpen daripada Antologi Dirgahayu Bahasaku.
2.        Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.        Menjawab soalan pemahaman cerpen dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan cerpen yang diberi.
2.        Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan cerpen.
3.        Perbincangan jawapan bagi latihan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata nama
KOSA KATA      :  melongo, terkesima, berbondong-bondong
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi
NILAI  :   amanah, kasih sayang, tanggungjawab
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar hanya diminta menjawab dua daripada empat cerpen yang diajukan. Guru bersoal jawab dengan pelajar untuk mengesan jawapan yang betul dan pelajar diminta menulis jawapan dalam ayat yang lengkap.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
24.10.2014
TINGKATAN
5S1 ( 0815 – 0925 )
5K9 ( 0940 – 1040 )
TAJUK
ULANGKAJI : DRAMA TING 4
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca beberapa petikan daripada drama Antologi Harga Remaja.
2.      Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.      Menjawab soalan pemahaman drama dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iii )
 1.0   :   1.2   :  Aras 1 ( ii )
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca petikan.
2.      Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan drama.
KEMAHIRAN BAHASA
1.      Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.      Kemahiran membaca.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata nama
KOSA KATA      :  sunat, berkias, perli, etika, tamadun
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Sejarah
NILAI  :   hormat-menghormati, patriotik, hemah tinggi
BBM   :   Buku Teks Antologi Harga Remaja
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
REFLEKSI
Perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan dan pelajar dapat membetulkan kesalahan masing-masing.


No comments:

Post a Comment