MINGGU 45
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
03.11.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 –
0815 )
4K1 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
ULANGKAJI : Novel Melunas Rindu
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang novel yang pernah
dikaji.
2.
Membaca beberapa contoh soalan pemahaman novel dan
menyatakan kehendak tugasan.
3.
Menyatakan beberapa contoh jawapan bagi setiap soalan
yang diajukan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar diminta berbincang
tentang jawapan bagi setiap soalan yang diajukan.
3.
Setiap kumpulan membentangkan jawapan masing-masing.
|
KEMAHIRAN
BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Kata
Nama
KOSA KATA
: konflik, saspens
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Sejarah, Ekonomi
NILAI :
berdikari, hormat-menghormati, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Melunas Rindu
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Setiap kumpulan berjaya membentang
jawapan kumpulan masing-masing dan rakan-rakan yang lain turut menambah
cadangan jawapan lain yang sesuai.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
03.11.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
PELAJAR TINGKATAN LIMA
MENDUDUKI PEPERIKSAAN
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
04.11.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
PELAJAR TINGKATAN LIMA
MENDUDUKI PEPERIKSAAN
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
04.11.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
RUMUSAN : Musibah-musibah Yang
Berpunca daripada Kemusnahan Hutan dan Langkah-langkah pemuliharaan hutan.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat
sekurang-kurangnya sepuluh musibah yang berpunca daripada kemusnahan
hutan dan empat langkah pemuliharaan hutan.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar menulis rumusan dengan
format yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata Nama
KOSA KATA :
gondol, keladak, tekukur
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI : kerjasama,
prihatin, tanggungjawab
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Setiap kumpulan berjaya menyiapkan
rumusan mengikut format yang betul dan perbincangan jawapan yang betul
berjaya dilakukan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
05.11.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
Program NILAM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang
nipis.
2.
Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.
Pelajar menulis ulasan buku.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Cerita, Buku Nilam
ABM :
Pusat Sumber
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
kesimpulan
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar yang membawa buku NILAM
berjaya menulis ulasan yang diminta.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
05.11.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0945 – 1055
|
TAJUK
|
PELAJAR TINGKATAN LIMA
MENDUDUKI PEPERIKSAAN
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
05.11.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
1130 – 1240
|
TAJUK
|
RUMUSAN : Musibah-musibah Yang
Berpunca daripada Kemusnahan Hutan dan Langkah-langkah pemuliharaan hutan.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat
sekurang-kurangnya sepuluh musibah yang berpunca daripada kemusnahan
hutan dan empat langkah pemuliharaan hutan.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar menulis rumusan dengan
format yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata Nama
KOSA KATA :
gondol, keladak, tekukur
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI : kerjasama,
prihatin, tanggungjawab
BBM : lembaran
edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Setiap kumpulan berjaya menyiapkan
rumusan mengikut format yang betul dan perbincangan jawapan yang betul
berjaya dilakukan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
06.11.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
Program NILAM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca sekurang-kurangnya sebuah buku cerita yang
nipis.
2.
Menulis ulasan tentang buku cerita yang telah dibaca.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca buku cerita secara senyap.
2.
Pelajar menulis ulasan buku.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
ulasan, sinopsis
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
menghargai, kasih sayang, kerjasama
BBM :
Buku Cerita, Buku Nilam
ABM :
Pusat Sumber
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
kesimpulan
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar yang membawa buku NILAM
berjaya menulis ulasan yang diminta.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
06.11.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
PELAJAR TINGKATAN LIMA
MENDUDUKI PEPERIKSAAN
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
07.11.2014
|
TINGKATAN
|
5S1 ( 0815 –
0925 )
5K9 ( 0940 –
1040 )
|
TAJUK
|
PELAJAR TINGKATAN LIMA
MENDUDUKI PEPERIKSAAN
SIJIL PELAJARAN MALAYSIA
|
No comments:
Post a Comment