MINGGU 44
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
27.10.2014
|
TINGKATAN
|
4S2 ( 0705 –
0815 )
4K1 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
ULANGKAJI : Pemahaman KOMSAS
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan drama, cerpen, prosa klasik dan puisi yang diberi.
2.
Membaca soalan-soalan yang diberikan dan menyatakan
kehendak soalan.
3.
Menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 : 10.4 :
Aras 1 (iii)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar berbincang tentang
jawapan bagi setiap soalan yang diajukan.
3.
Setiap kumpulan membentangkan jawapan masing-masing.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
kejang, jerkah, jeriji, jubungan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kesusasteraan Melayu
NILAI :
patriotisme, hemah tinggi, bijaksana
BBM :
lembaran edaran, buku kerja
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Membuat
keputusan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Setiap kumpulan berjaya membentangkan
jawapan masing-masing dan kumpulan lain turut menambahkan jawapan lain yang
sesuai.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
27.10.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
ULANGKAJI :
DRAMA TING 5
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca beberapa petikan daripada drama Antologi Dirgahayu
Bahasaku.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman drama dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan drama.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata nama
KOSA KATA :
pungut, mukjizat, musafir
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Ekonomi
NILAI : hormat-menghormati,
hemah tinggi, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Latihan sudah pun diberi sebagai kerja
rumah. Perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan dan pelajar dapat
membetulkan kesalahan masing-masing.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
28.10.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0705- 0815
|
TAJUK
|
ULANGKAJI :
DRAMA TING 5
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca beberapa petikan daripada drama Antologi
Dirgahayu Bahasaku.
2.
Mengenal pasti kehendak tugasan.
3.
Menjawab soalan pemahaman drama dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan.
2.
Pelajar membuat latihan pemahaman pengukuhan drama.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata nama
KOSA KATA :
pungut, mukjizat, musafir
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Geografi, Ekonomi
NILAI : hormat-menghormati,
hemah tinggi, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Latihan sudah pun diberi sebagai kerja
rumah. Perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan dan pelajar dapat
membetulkan kesalahan masing-masing.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
28.10.2014
|
TINGKATAN
|
4K1
|
MASA
|
0815 - 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Kebaikan Laman Sosial
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang
maklumat berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kebaikan laman sosial.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat
yang diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat
penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan
penutup serta mengolahnya dalam satu perenggan yang lengkap.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
alternatif, laman sosial
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : ICT
NILAI : ketekunan,
bijaksanaan,
BBM : Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Setiap kumpulan berjaya membentangkan
huraian karangan masing-masing. Penambahbaikan dapat dilakukan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.10.2014
|
TINGKATAN
|
4K1 ( 0815 –
0925 )
5S1 ( 0945 –
1055 )
4S2 ( 1130 –
1240 )
|
TAJUK
|
MAJLIS PENYAMPAIAN SIJIL DAN
HADIAH
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.10.2014
|
TINGKATAN
|
4S2
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Kebaikan Laman Sosial
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang
maklumat berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kebaikan laman sosial.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat
yang diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat
penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan
penutup serta mengolahnya dalam satu perenggan yang lengkap.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
alternatif, laman sosial
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : ICT
NILAI : ketekunan,
bijaksanaan,
BBM : Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Setiap kumpulan berjaya membentangkan
huraian karangan masing-masing. Penambahbaikan dapat dilakukan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.10.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
ULANGKAJI : RUMUSAN
DAN PEMAHAMAN PETIKAN UMUM
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mencatat
sekurang-kurangnya sepuluh langkah melestarikan teknologi hijau dan
empat kekangan untuk melaksanakannya.
3.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan menjawab beberapa soalan
mudah daripada petikan.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan
menulis jawapan pemahaman dengan cara yang betul.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kata
KOSA KATA :
dana, inovasi, populasi, mengimplementasikan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI : kerjasama,
prihatin, tanggungjawab
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar ditunjukkan semula cara
membuat rumusan dan pemahaman yang betul dan dikehendaki menyalin contoh
rumusan dan pemahaman yang betul.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
31.10.2014
|
TINGKATAN
|
5S1
|
MASA
|
0815 – 0925
|
TAJUK
|
ULANGKAJI : Novel Melunas Rindu
Novel Kabus di
Perbukitan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang kedua-dua novel yang
pernah dikaji.
2.
Membaca beberapa contoh soalan pemahaman novel dan
menyatakan kehendak tugasan.
3.
Menyatakan beberapa contoh jawapan bagi setiap soalan
yang diajukan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
1.0
: 1.2 :
Aras 1 ( ii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang soalan
pemahaman.
|
KEMAHIRAN
BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : Kata
Nama
KOSA KATA
: konflik, saspens
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral/Pendidikan Islam, Sejarah, Ekonomi
NILAI :
berdikari, hormat-menghormati, kasih sayang
BBM :
Buku Teks Melunas Rindu dan Kabus di Perbukitan
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah.
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Contoh jawapan bagi setiap soalan berjaya
dinyatakan oleh pelajar secara spontan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
31.10.2014
|
TINGKATAN
|
5K9
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
P & P TIDAK DAPAT
DILAKSANAKAN KERANA PELAJAR PERLU MENYUSUN MEJA DAN KERUSI SEBAGAI PERSEDIAAN
MENDUDUKI PEPERIKSAAN SPM
|
No comments:
Post a Comment