MINGGU 3
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.01.2015
|
TINGKATAN
|
5K1 ( 0705 -
0815 )
5S2 ( 0815 - 0925 )
|
TAJUK
|
PUISI
TRADISIONAL : Pantun Enam Kerat
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.
2.
Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan
ayat sendiri.
3.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni yang
terdapat dalam puisi yang dikaji.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat yang berkaitan dengan puisi.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Klasik
KOSA KATA :
kemirau, kotai
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI :
kasih sayang, keberanian, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyatakan
sebab dan akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Pantun agak
mudah difahami. Pelajar dapat menyatakan maklumat yang dikehendaki secara
spontan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.01.2015
|
TINGKATAN
|
4K6
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
P & P TIDAK DILAKSANAKAN KERANA
SEMUA PELAJAR TINGKATAN EMPAT MENGIKUTI PROGRAM SUAI KENAL
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13.01.2015
|
TINGKATAN
|
5K1
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Memisahkan ayat majmuk menjadi ayat tunggal yang
gramatis tanpa mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
becak, pasung
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM : lembaran
edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menjawab soalan dalam
tempoh yang diberikan. Didapati segelintir pelajar masih memerlukan bimbingan
untuk menyelesaikan masalah tatabahasa.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13.01.2015
|
TINGKATAN
|
4S3
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
P & P TIDAK DILAKSANAKAN KERANA
SEMUA PELAJAR TINGKATAN EMPAT MENGIKUTI PROGRAM SUAI KENAL
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
14.01.2015
|
TINGKATAN
|
4K6 ( 0705 -
0815 )
4S3 ( 1130 – 1240 ) )
|
TAJUK
|
P & P TIDAK DILAKSANAKAN KERANA
SEMUA PELAJAR TINGKATAN EMPAT MENGIKUTI PROGRAM SUAI KENAL
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
14.01.2015
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Memisahkan ayat majmuk menjadi ayat tunggal yang
gramatis tanpa mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang
diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
becak, pasung
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI :
kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menjawab soalan dalam
tempoh yang diberikan. Perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
15.01.2015
|
TINGKATAN
|
4K6
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
Pengenalan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari dalam
mata pelajaran Bahasa Melayu.
2.
Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan
melancarkan proses P&P dilaksanakan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membuat catatan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Jenis-jenis ayat ( ayat perintah )
KOSA KATA :
kriteria
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
tanggungjawab, menghargai
BBM :
Papan tulis
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatatkan
perkara-perkara yang mereka lakukan sebelum proses P&P Bahasa Melayu
dimulakan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
15.01.2015
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Faedah Menyertai Aktiviti Sukan Lasak kepada Seseorang.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang
gambar rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kebaikan/manfaat sekiranya seseorang
mengikuti aktiviti sukan lasak.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang ilustrasi
kartun yang diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat
penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan
penutup.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
stamina, mental
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : PJK
NILAI : kerjasama,
keyakinan diri, kesihatan mental dan fizikal
BBM : Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Sukan lasak agak baru bagi pelajar.
Banyak penambaikan terpaksa dilakukan untuk membantu pelajar membuat
karangan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
16.01.2015
|
TINGKATAN
|
4S3
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
Pengenalan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari dalam mata pelajaran
Bahasa Melayu.
2.
Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan melancarkan proses
P&P dilaksanakan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membuat catatan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Jenis-jenis ayat ( ayat perintah )
KOSA KATA :
kriteria
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
tanggungjawab, menghargai
BBM :
Papan tulis
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan, mengumpulkan,
mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar dipastikan mencatatkan perkara-perkara yang
mereka lakukan sebelum proses P&P Bahasa Melayu dimulakan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
16.01.2015
|
TINGKATAN
|
5K1
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Faedah
Menyertai Aktiviti Sukan Lasak kepada Seseorang.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah
berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga
kebaikan/manfaat sekiranya seseorang mengikuti aktiviti sukan lasak.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian
isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang ilustrasi kartun yang diberi.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting yang patut
ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
stamina, mental
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : PJK
NILAI : kerjasama,
keyakinan diri, kesihatan mental dan fizikal
BBM : Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Aktiviti sukan lasak agak baru bagi pelajar. Pelajar
agak sukar menghurai idea yang diberi. Banyak penambahbaikan terpaksa
dilakukan untuk membantu pelajar membuat karangan.
|
No comments:
Post a Comment