RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tuesday, February 17, 2015

MINGGU 3
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12.01.2015
TINGKATAN
5K1 ( 0705 - 0815 )
5S2  ( 0815 - 0925 )
TAJUK
PUISI TRADISIONAL  :  Pantun Enam Kerat
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Melafazkan pantun dengan nada dan intonasi yang betul.
2.        Memberi maksud setiap rangkap pantun dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya empat nilai murni  yang  terdapat dalam puisi yang dikaji.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa Klasik
KOSA KATA      :  kemirau, kotai 
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, keberanian, rasional
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyatakan sebab dan akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Pantun agak mudah difahami. Pelajar dapat menyatakan maklumat yang dikehendaki secara spontan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
12.01.2015
TINGKATAN
4K6
MASA
1130 - 1240
TAJUK
P & P TIDAK DILAKSANAKAN KERANA SEMUA PELAJAR TINGKATAN EMPAT MENGIKUTI PROGRAM SUAI KENAL
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
13.01.2015
TINGKATAN
5K1
MASA
0705 - 0815
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Memisahkan ayat majmuk menjadi ayat tunggal yang gramatis tanpa mengubah maksud asalnya.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.     Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.     Pelajar membuat latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   becak, pasung
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menjawab soalan dalam tempoh yang diberikan. Didapati segelintir pelajar masih memerlukan bimbingan untuk menyelesaikan masalah tatabahasa.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
13.01.2015
TINGKATAN
4S3
MASA
0945 - 1055
TAJUK
P & P TIDAK DILAKSANAKAN KERANA SEMUA PELAJAR TINGKATAN EMPAT MENGIKUTI PROGRAM SUAI KENAL
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
14.01.2015
TINGKATAN
4K6 ( 0705 - 0815 )
4S3  ( 1130 – 1240 ) )
TAJUK
P & P TIDAK DILAKSANAKAN KERANA SEMUA PELAJAR TINGKATAN EMPAT MENGIKUTI PROGRAM SUAI KENAL

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
14.01.2015
TINGKATAN
5S2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Memisahkan ayat majmuk menjadi ayat tunggal yang gramatis tanpa mengubah maksud asalnya.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang diberikan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   becak, pasung
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menjawab soalan dalam tempoh yang diberikan. Perbincangan jawapan berjaya dilaksanakan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
15.01.2015
TINGKATAN
4K6
MASA
0705 - 0815
TAJUK
Pengenalan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.
2.        Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan melancarkan proses P&P dilaksanakan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membuat catatan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Jenis-jenis ayat ( ayat perintah )
KOSA KATA      :  kriteria
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   tanggungjawab, menghargai
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatatkan perkara-perkara yang mereka lakukan sebelum proses P&P Bahasa Melayu dimulakan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
15.01.2015
TINGKATAN
5S2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Faedah Menyertai Aktiviti Sukan Lasak kepada Seseorang.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga kebaikan/manfaat sekiranya seseorang mengikuti aktiviti sukan lasak.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang ilustrasi kartun yang diberi.
2.        Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
3.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.        Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
 1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
 2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   stamina, mental
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    PJK
NILAI  :   kerjasama, keyakinan diri, kesihatan mental dan fizikal
BBM   :    Papan tulis, kad manila
ABM   :    Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Sukan lasak agak baru bagi pelajar. Banyak penambaikan terpaksa dilakukan untuk membantu pelajar membuat karangan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
16.01.2015
TINGKATAN
4S3
MASA
0705 - 0815
TAJUK
Pengenalan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.            Menjelaskan beberapa perkara yang bakal dipelajari dalam mata pelajaran Bahasa Melayu.
2.            Menyatakan beberapa keperluan yang perlu disediakan melancarkan proses P&P dilaksanakan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.            Pelajar membuat catatan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.            Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.            Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Jenis-jenis ayat ( ayat perintah )
KOSA KATA      :  kriteria
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   tanggungjawab, menghargai
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar dipastikan mencatatkan perkara-perkara yang mereka lakukan sebelum proses P&P Bahasa Melayu dimulakan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
16.01.2015
TINGKATAN
5K1
MASA
0940 - 1040
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Faedah Menyertai Aktiviti Sukan Lasak kepada Seseorang.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.            Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang gambar rajah berkenaan.
2.            Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga kebaikan/manfaat sekiranya seseorang mengikuti aktiviti sukan lasak.
3.            Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.            Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang ilustrasi kartun yang diberi.
2.            Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan maklumat penting yang patut ada dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
3.            Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.            Pelajar menyalin rangka karangan yang dihasilkan.
KEMAHIRAN BAHASA
 1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
 2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   stamina, mental
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    PJK
NILAI  :   kerjasama, keyakinan diri, kesihatan mental dan fizikal
BBM   :    Papan tulis, kad manila
ABM   :    Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Aktiviti sukan lasak agak baru bagi pelajar. Pelajar agak sukar menghurai idea yang diberi. Banyak penambahbaikan terpaksa dilakukan untuk membantu pelajar membuat karangan.


No comments:

Post a Comment