MINGGU 5
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
26.01.2015
|
TINGKATAN
|
5K1 ( 0705 -
0815 )
5S2 ( 0815 - 0925 )
|
TAJUK
|
PROSA
TRADISIONAL : Hikayat Langlang Buana
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
2.
Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat
sendiri.
3.
Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan
daripada prosa.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat penting daripada prosa.
3.
Pelajar membuat latihan pemahaman prosa klasik mengikut
format SPM sebenar.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa Klasik
KOSA KATA :
biti-biti perwara, berlangir, mencita
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
keberanian, kasih sayang, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan beberapa
maklumat yang berkaitan dengan jalan cerita prosa yang dikaji tetapi
memerlukan bimbingan untuk menjawab soalan berbentuk KBAT secara spontan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
26.01.2015
|
TINGKATAN
|
4K6
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
Konsep Asas dalam Kajian Sastera
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan beberapa aspek yang dibincangkan dalam kajian
sastera.
2.
Menjelaskan maksud beberapa istilah dalam kajian sastera
beserta contohnya
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0
: 7.2 :
Aras 1 ( ii )
11.0
: 11.2 :
Aras 2 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Guru menjelaskan istilah-istilah dalam kajian sastera
dan contohnya.
2.
Pelajar diminta menyalin nota.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : kata
nama
KOSA KATA :
sinopsis, tema, persoalan
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Kesusasteraan Melayu
NILAI
: kerajinan, ketekunan,
rasional
BBM
: Papan tulis
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan, mengumpulkan,
mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mencatat konsep yang
diterangkan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
27.01.2015
|
TINGKATAN
|
5K1
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa
mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada simpulan
bahasa yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan kepada latihan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
menghalusi, menjejaki,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : kebersihan
fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar tiada masalah untuk
menyelesaikan masalah tatabahasa kerana telah dijelaskan satu persatu
caranya. Pelajar agak bermasalah untuk menukar ayat cakap ajuk kepada cakap
pindah atau cakap pindah kepada cakap ajuk. Pelajar dibimbing secara
individu.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
27.01.2015
|
TINGKATAN
|
4S3
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
Konsep Asas
dalam Kajian Sastera
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan beberapa aspek yang dibincangkan dalam kajian
sastera.
2.
Menjelaskan maksud beberapa istilah dalam kajian sastera
beserta contohnya
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2 :
Aras 1 ( ii )
11.0
: 11.2 :
Aras 2 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Guru menjelaskan istilah-istilah dalam kajian sastera
dan contohnya.
2.
Pelajar diminta menyalin nota.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : kata
nama
KOSA KATA :
sinopsis, tema, persoalan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kesusasteraan
Melayu
NILAI :
kerajinan, ketekunan, rasional
BBM :
Papan tulis
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar
berjaya mencatat konsep yang diterangkan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
28.01.2015
|
TINGKATAN
|
4K6 ( 0705 -
0815 )
4S3 ( 1130 – 1240 ) )
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN
PEMAHAMAN : punca-punca remaja lari dari rumah dan cara-cara membina hubungan
kekeluargaan yang baik.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam punca remaja
melarikan diri dari rumah dan dua cara membina hubungan kekeluargaan yang
baik.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
2.
Membuat rumusan mengikut format yang betul.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
bertungkus lumus, gantang, jati diri.
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kasih
sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar menulis rumusan dengan format
yang betul dan menyalin contoh menjawab soalan pemahaman yang sepatutnya.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
28.01.2015
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa
mengubah maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada simpulan
bahasa yang diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan kepada latihan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
menghalusi, menjejaki,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : kebersihan
fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menjawab soalan dalam
tempoh yang diberikan. Didapati segelintir pelajar masih memerlukan bimbingan
untuk menyelesaikan masalah menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah dan
cakap pindah kepada cakap ajuk.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.01.2015
|
TINGKATAN
|
4K6
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
KARANGAN :
Pengenalan kepada karangan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons
terbuka.
2.
Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
3.
Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang
untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.7 : Aras 1 (v)
8.0 :
8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penerangan kepada pelajar.
2.
Pelajar membuat catatan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Morfologi
KOSA KATA :
relevan, bervariasi, pengolahan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
kemasyarakatan
NILAI :
ketekunan, kerjasama
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun atur
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar berjaya menyalin nota
yang diberikan dan menyalin contoh karangan respons terbuka yang cemerlang.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
29.01.2015
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Ciri-ciri Remaja Berwawasan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang
rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga ciri remaja yang mepunyai visi dan
misi yang jelas dalam kehidupan mereka.
3.
Menyatakan beberapa maklumat penting pada setiap
perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang
diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
penting bagi setiap idea.
3.
Pelajar mencatat isi-isi penting sebagai panduan
menghuraikan karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
inovatif, modal insan, kreativiti
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : kerajinan,
keberanian, kebebasan
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan
setelah sesi soal jawab dengan pelajar.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.01.2015
|
TINGKATAN
|
4S3
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
KARANGAN : Pengenalan kepada karangan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons
terbuka.
2.
Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
3.
Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang
untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0
: 2.7 : Aras 1 (v)
8.0
: 8.2 : Aras 1 (ii)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penerangan kepada pelajar.
2.
Pelajar membuat catatan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Morfologi
KOSA KATA :
relevan, bervariasi, pengolahan
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: kemasyarakatan
NILAI
: ketekunan, kerjasama
BBM
: Buku Nota
ABM
: Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun atur
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar berjaya menyalin nota
yang diberikan dan menyalin contoh karangan respons terbuka yang cemerlang.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
30.01.2015
|
TINGKATAN
|
5K1
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri
Remaja Berwawasan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga
ciri remaja yang mepunyai visi dan misi yang jelas dalam kehidupan mereka.
3.
Menyatakan beberapa maklumat penting pada setiap perenggan pengenalan,
huraian isi dan penutup.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 : 2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang
diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat
penting bagi setiap idea.
3.
Pelajar mencatat isi-isi penting sebagai panduan
menghuraikan karangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
inovatif, modal insan, kreativiti
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Moral
NILAI : kerajinan,
keberanian, kebebasan
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah
sesi soal jawab dengan pelajar.
|
No comments:
Post a Comment