RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tuesday, February 17, 2015

MINGGU 5
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
26.01.2015
TINGKATAN
5K1 ( 0705 - 0815 )
5S2  ( 0815 - 0925 )
TAJUK
PROSA TRADISIONAL  :  Hikayat Langlang Buana
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang prosa yang dikaji.
2.        Menjawab beberapa soalan mudah dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Menjelaskan tema dan sekurang-kurangnya empat persoalan daripada prosa.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.          Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada prosa.
3.        Pelajar membuat latihan pemahaman prosa klasik mengikut format SPM sebenar.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa Klasik
KOSA KATA      :  biti-biti perwara, berlangir, mencita
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   keberanian, kasih sayang, rasional
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun mengikut keutamaan
REFLEKSI
Pelajar boleh menyatakan beberapa maklumat yang berkaitan dengan jalan cerita prosa yang dikaji tetapi memerlukan bimbingan untuk menjawab soalan berbentuk KBAT secara spontan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
26.01.2015
TINGKATAN
4K6
MASA
1130 - 1240
TAJUK
Konsep Asas dalam Kajian Sastera
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan beberapa aspek yang dibincangkan dalam kajian sastera.
2.        Menjelaskan maksud beberapa istilah dalam kajian sastera beserta contohnya
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.2  :  Aras 1 ( ii )
 11.0   :   11.2   :  Aras 2 ( i )
AKTIVITI
1.        Guru menjelaskan istilah-istilah dalam kajian sastera dan contohnya.
2.        Pelajar diminta menyalin nota.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :   kata nama
KOSA KATA      :   sinopsis, tema, persoalan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kerajinan, ketekunan, rasional
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencatat konsep yang diterangkan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
27.01.2015
TINGKATAN
5K1
MASA
0705 - 0815
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada simpulan bahasa yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.        Perbincangan jawapan kepada latihan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   menghalusi, menjejaki,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar tiada masalah untuk menyelesaikan masalah tatabahasa kerana telah dijelaskan satu persatu caranya. Pelajar agak bermasalah untuk menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah atau cakap pindah kepada cakap ajuk. Pelajar dibimbing secara individu.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
27.01.2015
TINGKATAN
4S3
MASA
0945 - 1055
TAJUK
Konsep Asas dalam Kajian Sastera
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan beberapa aspek yang dibincangkan dalam kajian sastera.
2.        Menjelaskan maksud beberapa istilah dalam kajian sastera beserta contohnya
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.2  :  Aras 1 ( ii )
 11.0   :   11.2   :  Aras 2 ( i )
AKTIVITI
1.        Guru menjelaskan istilah-istilah dalam kajian sastera dan contohnya.
2.        Pelajar diminta menyalin nota.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :   kata nama
KOSA KATA      :   sinopsis, tema, persoalan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kerajinan, ketekunan, rasional
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencatat konsep yang diterangkan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
28.01.2015
TINGKATAN
4K6 ( 0705 - 0815 )
4S3  ( 1130 – 1240 ) )
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : punca-punca remaja lari dari rumah dan cara-cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya enam punca remaja melarikan diri dari rumah dan dua cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
2.        Membuat rumusan mengikut format yang betul.
3.        Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   bertungkus lumus, gantang, jati diri.
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar menulis rumusan dengan format yang betul dan menyalin contoh menjawab soalan pemahaman yang sepatutnya.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
28.01.2015
TINGKATAN
5S2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah tanpa mengubah maksud asalnya.
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada simpulan bahasa yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.        Perbincangan jawapan kepada latihan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   menghalusi, menjejaki,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  kebersihan fizikal dan mental, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menjawab soalan dalam tempoh yang diberikan. Didapati segelintir pelajar masih memerlukan bimbingan untuk menyelesaikan masalah menukar ayat cakap ajuk kepada cakap pindah dan cakap pindah kepada cakap ajuk.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
29.01.2015
TINGKATAN
4K6
MASA
0705 - 0815
TAJUK
KARANGAN : Pengenalan kepada karangan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka.
2.        Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
3.        Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.7 :  Aras 1 (v)
8.0  :  8.2 :  Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penerangan kepada pelajar.
2.        Pelajar membuat catatan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Morfologi
KOSA KATA       :   relevan, bervariasi, pengolahan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  kemasyarakatan
NILAI  :  ketekunan, kerjasama
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun atur
REFLEKSI
Semua pelajar berjaya menyalin nota yang diberikan dan menyalin contoh karangan respons terbuka yang cemerlang.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
29.01.2015
TINGKATAN
5S2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri Remaja Berwawasan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga ciri remaja yang mepunyai visi dan misi yang jelas dalam kehidupan mereka.
3.        Menyatakan beberapa maklumat penting pada setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting bagi setiap idea.
3.        Pelajar mencatat isi-isi penting sebagai panduan menghuraikan karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   inovatif, modal insan, kreativiti
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   kerajinan, keberanian, kebebasan
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dengan pelajar.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
30.01.2015
TINGKATAN
4S3
MASA
0705 - 0815
TAJUK
KARANGAN : Pengenalan kepada karangan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.            Menyatakan beberapa syarat menjawab karangan respons terbuka.
2.            Menjelaskan kelima-lima demensi karangan bahagian B.
3.            Menyenaraikan kriteria-kriteria penskoran cemerlang untuk menghasilkan karangan bahagian berkenaan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.7 :  Aras 1 (v)
8.0  :  8.2 :  Aras 1 (ii)
AKTIVITI
1.            Guru memberi penerangan kepada pelajar.
2.            Pelajar membuat catatan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.            Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.            Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Morfologi
KOSA KATA       :   relevan, bervariasi, pengolahan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  kemasyarakatan
NILAI  :  ketekunan, kerjasama
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyusun atur
REFLEKSI
Semua pelajar berjaya menyalin nota yang diberikan dan menyalin contoh karangan respons terbuka yang cemerlang.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
30.01.2015
TINGKATAN
5K1
MASA
0940 - 1040
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Ciri-ciri Remaja Berwawasan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.            Meneliti rajah yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.            Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga ciri remaja yang mepunyai visi dan misi yang jelas dalam kehidupan mereka.
3.            Menyatakan beberapa maklumat penting pada setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.            Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang rajah yang diberi.
2.            Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang maklumat penting bagi setiap idea.
3.            Pelajar mencatat isi-isi penting sebagai panduan menghuraikan karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   inovatif, modal insan, kreativiti
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Pendidikan Moral
NILAI  :   kerajinan, keberanian, kebebasan
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Rangka karangan berjaya dihasilkan setelah sesi soal jawab dengan pelajar.


No comments:

Post a Comment