MINGGU 6
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
|
TARIKH
|
02.02.2015
|
|
TINGKATAN
|
5K1 ( 0705 -
0815 )
5S2 ( 0815 - 0925 )
|
|
TAJUK
|
CERPEN :
Pahlawan Buntung
|
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.
Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya
empat persoalan.
3.
Mengemukakan punca kemenangan tentera Jepun dan kesan
peperangan terhadap kehidupan masyarakat.
|
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu
maklumat.
3.
Secara berpasangan, pelajar dikehendaki mengenal pasti
maklumat yang ingin dikumpul.
|
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Bahasa daerah
KOSA KATA :
berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Sejarah,
NILAI :
keberanian, patriotisme, kebebasan
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar tidak menghadapi masalah untuk
mencari maklumat yang dikehendaki.
|
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
|
TARIKH
|
02.02.2015
|
|
TINGKATAN
|
4K6
|
|
MASA
|
1130 - 1240
|
|
TAJUK
|
Konsep Asas
dalam Kajian Sastera
|
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan beberapa aspek yang dibincangkan dalam kajian
sastera.
2.
Menjelaskan maksud beberapa istilah dalam kajian sastera
beserta contohnya
|
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2 :
Aras 1 ( ii )
11.0
: 11.2 :
Aras 2 ( i )
|
|
AKTIVITI
|
1.
Guru menjelaskan istilah-istilah dalam kajian sastera
dan contohnya.
2.
Pelajar diminta menyalin nota.
|
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : kata
nama
KOSA KATA :
eksposisi, klimaks, saspens, monolog
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kesusasteraan
Melayu
NILAI :
kerajinan, ketekunan, rasional
BBM :
Papan tulis
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar
berjaya mencatat nota tentang konsep yang diterangkan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
|
TARIKH
|
03.02.2015
|
|
TINGKATAN
|
5K1
|
|
MASA
|
0705 - 0815
|
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : langkah-langkah pengurusan masa yang
berkesan dan kesan-kesannya dalam kehidupan seseorang pelajar.
|
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya lapan langkah mengurus
masa dengan berkesan dan empat kesannya terhadap seseorang pelajar.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
kancah, anasir, modal insan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : berdikari,
kerajinan, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar
berjaya menyatakan beberapa isi tersurat dengan tepat tetapi masih memerlukan
bimbingan untuk menyatakan isi tersirat.
|
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
|
TARIKH
|
03.02.2015
|
|
TINGKATAN
|
4S3
|
|
MASA
|
0945 - 1055
|
|
TAJUK
|
Konsep Asas
dalam Kajian Sastera
|
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan beberapa aspek yang dibincangkan dalam kajian
sastera.
2.
Menjelaskan maksud beberapa istilah dalam kajian sastera
beserta contohnya
|
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2 :
Aras 1 ( ii )
11.0
: 11.2 :
Aras 2 ( i )
|
|
AKTIVITI
|
1.
Guru menjelaskan istilah-istilah dalam kajian sastera
dan contohnya.
2.
Pelajar diminta menyalin nota.
|
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : kata
nama
KOSA KATA :
eksposisi, klimaks, saspens, monolog
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kesusasteraan
Melayu
NILAI :
kerajinan, ketekunan, rasional
BBM :
Papan tulis
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar
berjaya mencatat nota tentang konsep yang diterangkan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
|
TARIKH
|
04.02.2015
|
|
TINGKATAN
|
4K6 ( 0705 -
0815 )
4S3 ( 1130 – 1240 ) )
|
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Mencerakinkan tiga ayat majmuk menjadi enam ayat tunggal
tanpa mengubah maksud asalnya..
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Membina ayat yang gramatis berdasarkan peribahasa yang
diberi.
|
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Guru dan pelajar bersama-sama membincangkan masalah
tatabahasa yang dikemukakan.
3.
Pelajar menulis jawapan mengikut format yang betul.
|
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
asyik maksyuk, amal ibadat
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
|
REFLEKSI
|
Pertama kali pelajar didedahkan dengan
soalan tatabahasa mengikut format SPM yang sebenar. Guru mendedahkan cara
menjawab soalan-soalan berkenaan dengan betul. Pelajar dipastikan menyalin
contoh soalan berserta jawapannya sekali.
|
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
|
TARIKH
|
04.02.2015
|
|
TINGKATAN
|
5S2
|
|
MASA
|
0945 - 1055
|
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : langkah-langkah pengurusan masa yang
berkesan dan kesan-kesannya dalam kehidupan seseorang pelajar.
|
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya lapan langkah mengurus
masa dengan berkesan dan empat kesannya terhadap seseorang pelajar.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
kancah, anasir, modal insan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : berdikari,
kerajinan, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM : Soalan
dan penyoalan
|
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar
berjaya mengumpul isi tersurat dan tersirat setelah sesi soal jawab dengan
pelajar dilakukan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
|
TARIKH
|
05.02.2015
|
|
TINGKATAN
|
4K6
|
|
MASA
|
0705 - 0815
|
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN
: Kesan Bencana Alam kepada Manusia
|
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Meneliti maklumat yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah
berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga kesan negatif kejadian bencana alam
terhadap manusia
3.
Menghasilkan sebuah karangan yang lengkap.
|
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat
yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang
berkaitan dengan kehendak soalan.
3.
Pelajar membuat latihan karangan.
|
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
musibah, wacana
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU
: Geografi
NILAI : kerjasama,
ketekunan, rasonal
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar boleh menyatakan isi/fakta
tetapi menghadapi kesulitan untuk mengembangkan idea. Guru memberi beberapa
contoh cara menghurai secara lisan.
|
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
|
TARIKH
|
05.02.2015
|
|
TINGKATAN
|
5S2
|
|
MASA
|
0945 - 1055
|
|
TAJUK
|
KARANGAN
RESPONS TERBUKA : DEMENSI KOMSAS : Cerpen berjudul ‘Keindahan Alam, Inspirasi Hidupku’
|
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menulis sinopsis cerita yang bertepatan dengan judul yang
diberi.
3.
Menyatakan beberapa teknik yang sesuai semasa menulis
cerpen.
|
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada enam kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk menulis sinopsis cerita masing-masing.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Guru memberi ulasan tentang sinopsis yang dibaca oleh
pelajar agar menepati kehendak tugasan.
|
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
plot,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI :
kerjasama, kasih sayang, rasional, kegigihan
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM : Soalan
dan Penyoalan
|
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
|
REFLEKSI
|
Beberapa kumpulan berjaya
membentangkan sinopsis mereka. Guru mengulas setiap perbentangan dan membaiki
sebarang kekurangan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
|
TARIKH
|
06.02.2015
|
|
TINGKATAN
|
4S3
|
|
MASA
|
0705 - 0815
|
|
TAJUK
|
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kesan Bencana
Alam kepada Manusia
|
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Meneliti maklumat yang diberi dan memberi
ulasan tentang rajah berkenaan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya tiga
kesan negatif kejadian bencana alam terhadap manusia
3.
Menghasilkan sebuah karangan yang lengkap.
|
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat yang diberi.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang berkaitan dengan
kehendak soalan.
3.
Pelajar membuat latihan karangan.
|
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
musibah, wacana
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI : kerjasama,
ketekunan, rasonal
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menghasilkan sekurang-kurangnya tiga
perenggan karangan dan didapati pelajar lemah memasukkan contoh yang sesuai
dan ada yang ayatnya perlu dibaiki. Kesilapan pelajar dibetulkan serta merta.
|
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
|
TARIKH
|
06.02.2015
|
|
TINGKATAN
|
5K1
|
|
MASA
|
0940 - 1040
|
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : DEMENSI
KOMSAS : Cerpen berjudul ‘Keindahan
Alam, Inspirasi Hidupku’
|
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1. Membaca soalan dengan teliti
untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2. Menulis sinopsis cerita yang
bertepatan dengan judul yang diberi.
3. Menyatakan beberapa teknik yang
sesuai semasa menulis cerpen.
|
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak
tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada enam kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk
menulis sinopsis cerita masing-masing.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.
Guru memberi ulasan tentang sinopsis yang dibaca oleh pelajar agar
menepati kehendak tugasan.
|
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
plot,
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Geografi
NILAI :
kerjasama, kasih sayang, rasional, kegigihan
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
|
REFLEKSI
|
Beberapa kumpulan berjaya
membentangkan sinopsis mereka. Guru mengulas setiap perbentangan dan membaiki
sebarang kekurangan.
|
No comments:
Post a Comment