RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tuesday, February 17, 2015

MINGGU 6
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.02.2015
TINGKATAN
5K1 ( 0705 - 0815 )
5S2  ( 0815 - 0925 )
TAJUK
CERPEN  :  Pahlawan Buntung
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menceritakan secara ringkas tentang cerpen yang dikaji.
2.        Menjelas tema cerpen dan menyatakan sekurang-kurangnya empat persoalan.
3.        Mengemukakan punca kemenangan tentera Jepun dan kesan peperangan terhadap kehidupan masyarakat.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( iii )
10.0  :  10.4  :  Aras 1 ( iv )
AKTIVITI
1.        Pelajar bercerita.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang sesuatu maklumat.
3.        Secara berpasangan, pelajar dikehendaki mengenal pasti maklumat yang ingin dikumpul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  Bahasa daerah
KOSA KATA      :  berjabu-jabu, memercup, tersiuk-siuk
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :   Sejarah,
NILAI  :   keberanian, patriotisme, kebebasan
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
REFLEKSI
Pelajar tidak menghadapi masalah untuk mencari maklumat yang dikehendaki.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
02.02.2015
TINGKATAN
4K6
MASA
1130 - 1240
TAJUK
Konsep Asas dalam Kajian Sastera
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan beberapa aspek yang dibincangkan dalam kajian sastera.
2.        Menjelaskan maksud beberapa istilah dalam kajian sastera beserta contohnya
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.2  :  Aras 1 ( ii )
 11.0   :   11.2   :  Aras 2 ( i )
AKTIVITI
1.        Guru menjelaskan istilah-istilah dalam kajian sastera dan contohnya.
2.        Pelajar diminta menyalin nota.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :   kata nama
KOSA KATA      :   eksposisi, klimaks, saspens, monolog
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kerajinan, ketekunan, rasional
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencatat nota tentang konsep yang diterangkan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
03.02.2015
TINGKATAN
5K1
MASA
0705 - 0815
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN  : langkah-langkah pengurusan masa yang berkesan dan kesan-kesannya dalam kehidupan seseorang pelajar.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya lapan langkah mengurus masa dengan berkesan dan empat kesannya terhadap seseorang pelajar.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   kancah, anasir, modal insan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   berdikari, kerajinan, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyatakan beberapa isi tersurat dengan tepat tetapi masih memerlukan bimbingan untuk menyatakan isi tersirat.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
03.02.2015
TINGKATAN
4S3
MASA
0945 - 1055
TAJUK
Konsep Asas dalam Kajian Sastera
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyatakan beberapa aspek yang dibincangkan dalam kajian sastera.
2.        Menjelaskan maksud beberapa istilah dalam kajian sastera beserta contohnya
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.2  :  Aras 1 ( ii )
 11.0   :   11.2   :  Aras 2 ( i )
AKTIVITI
1.          Guru menjelaskan istilah-istilah dalam kajian sastera dan contohnya.
2.          Pelajar diminta menyalin nota.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :   kata nama
KOSA KATA      :   eksposisi, klimaks, saspens, monolog
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kerajinan, ketekunan, rasional
BBM   :   Papan tulis
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar berjaya mencatat nota tentang konsep yang diterangkan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
04.02.2015
TINGKATAN
4K6 ( 0705 - 0815 )
4S3  ( 1130 – 1240 ) )
TAJUK
TATABAHASA
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada perkataan yang diberi.
2.        Mencerakinkan tiga ayat majmuk menjadi enam ayat tunggal tanpa mengubah maksud asalnya..
3.        Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.        Membina ayat yang gramatis berdasarkan peribahasa yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0 : 7.2 :  Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7 :  Aras 1  (v)
AKTIVITI
1.        Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat latihan.
2.        Guru dan pelajar bersama-sama membincangkan masalah tatabahasa yang dikemukakan.
3.        Pelajar menulis jawapan mengikut format yang betul.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   asyik maksyuk, amal ibadat
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Kemasyarakatan
NILAI  :  hemah tinggi, kerjasama, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pertama kali pelajar didedahkan dengan soalan tatabahasa mengikut format SPM yang sebenar. Guru mendedahkan cara menjawab soalan-soalan berkenaan dengan betul. Pelajar dipastikan menyalin contoh soalan berserta jawapannya sekali.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
04.02.2015
TINGKATAN
5S2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN  : langkah-langkah pengurusan masa yang berkesan dan kesan-kesannya dalam kehidupan seseorang pelajar.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya lapan langkah mengurus masa dengan berkesan dan empat kesannya terhadap seseorang pelajar.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   kancah, anasir, modal insan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   berdikari, kerajinan, rasional
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengumpul isi tersurat dan tersirat setelah sesi soal jawab dengan pelajar dilakukan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
05.02.2015
TINGKATAN
4K6
MASA
0705 - 0815
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kesan Bencana Alam kepada Manusia
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Meneliti maklumat  yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga kesan negatif kejadian bencana alam terhadap manusia
3.        Menghasilkan sebuah karangan yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat yang diberi.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang berkaitan dengan kehendak soalan.
3.        Pelajar membuat latihan karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   musibah, wacana
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Geografi          
NILAI  :   kerjasama, ketekunan, rasonal
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar boleh menyatakan isi/fakta tetapi menghadapi kesulitan untuk mengembangkan idea. Guru memberi beberapa contoh cara menghurai secara lisan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
05.02.2015
TINGKATAN
5S2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  DEMENSI KOMSAS : Cerpen berjudul  ‘Keindahan Alam, Inspirasi Hidupku’
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.      Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.      Menulis sinopsis cerita yang bertepatan dengan judul yang diberi.
3.      Menyatakan beberapa teknik yang sesuai semasa menulis cerpen.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.      Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.      Pelajar dibahagikan kepada enam kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk menulis sinopsis cerita masing-masing.
3.      Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.      Guru memberi ulasan tentang sinopsis yang dibaca oleh pelajar agar menepati kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   plot,  
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Geografi
NILAI  :   kerjasama, kasih sayang, rasional, kegigihan
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Beberapa kumpulan berjaya membentangkan sinopsis mereka. Guru mengulas setiap perbentangan dan membaiki sebarang kekurangan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
06.02.2015
TINGKATAN
4S3
MASA
0705 - 0815
TAJUK
KARANGAN BERDASARKAN BAHAN RANGSANGAN : Kesan Bencana Alam kepada Manusia
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.            Meneliti maklumat  yang diberi dan memberi ulasan tentang rajah berkenaan.
2.            Menyatakan sekurang-kurangnya  tiga kesan negatif kejadian bencana alam terhadap manusia
3.            Menghasilkan sebuah karangan yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.       Pelajar meneliti dan memberi ulasan tentang maklumat yang diberi.
2.       Guru bersoal jawab dengan pelajar maklumat-maklumat yang berkaitan dengan kehendak soalan.
3.       Pelajar membuat latihan karangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   musibah, wacana
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :    Geografi   
NILAI  :   kerjasama, ketekunan, rasonal
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Pelajar berjaya menghasilkan sekurang-kurangnya tiga perenggan karangan dan didapati pelajar lemah memasukkan contoh yang sesuai dan ada yang ayatnya perlu dibaiki. Kesilapan pelajar dibetulkan serta merta.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
06.02.2015
TINGKATAN
5K1
MASA
0940 - 1040
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  DEMENSI KOMSAS : Cerpen berjudul  ‘Keindahan Alam, Inspirasi Hidupku’
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.       Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.       Menulis sinopsis cerita yang bertepatan dengan judul yang diberi.
3.       Menyatakan beberapa teknik yang sesuai semasa menulis cerpen.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.       Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.       Pelajar dibahagikan kepada enam kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk menulis sinopsis cerita masing-masing.
3.       Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
4.       Guru memberi ulasan tentang sinopsis yang dibaca oleh pelajar agar menepati kehendak tugasan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.   Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.   Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata adjektif
KOSA KATA      :   plot, 
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Geografi
NILAI  :   kerjasama, kasih sayang, rasional, kegigihan
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Beberapa kumpulan berjaya membentangkan sinopsis mereka. Guru mengulas setiap perbentangan dan membaiki sebarang kekurangan.


No comments:

Post a Comment