MINGGU 4
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19.01.2015
|
TINGKATAN
|
5K1 ( 0705 -
0815 )
5S2 ( 0815 - 0925 )
|
TAJUK
|
PUISI
MODEN : Sajak Dirgahayu Bahasaku
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang
betul.
2.
Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan
ayat sendiri.
3.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat nilai murni dan
pengajaran daripada sajak yang dikaji.
4.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 2 ( iii )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang
betul.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat
yang berkaitan dengan puisi.
3.
Membuat latihan pemahaman dengan betul dan ayat yang
lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata adjektif
KOSA KATA :
dirgahayu, minda
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
patriotisme, kerjasama, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Meramalkan
|
REFLEKSI
|
Maklumat yang dikehendaki berjaya
dikumpul setelah diterangkan oleh guru dan berlakunya sesi soal jawab antara
guru dengan pelajar.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
19.01.2015
|
TINGKATAN
|
4K6
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
Pengenalan
kepada Rumusan dan Pemahaman
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyenaraikan cara-cara membuat rumusan yang betul
berdasarkan petikan yang diberi.
2.
Menjelaskan perkara yang perlu diberi perhatian semasa
menjawab soalan pemahaman petikan rumusan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Guru menjelaskan cara-cara membuat rumusan dan menjawab
soalan pemahaman yang betul.
2.
Pelajar diminta menyalin nota.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
kerenah, kekangan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pengajian Am
NILAI :
ketekunan kerjasama, kerajinan
BBM :
Papan tulis, lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar telah mencatat maklumat yang
dikehendaki oleh guru
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.01.2015
|
TINGKATAN
|
5K1
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : punca
anak-anak mengabaikan ibu bapa yang lanjut usia dan kesannya kepada golongan
tersebut.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya sepuluh punca
anak-anak mengabaikan ibu bapa yang lanjut usia dan empat kesannya kepada
golongan tersebut.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
sosioekonomi, melonggokkan, semarak
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kejujuran,
hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya menyatakan isi
tersurat dan terpaksa mengadakan sesi soal jawab untuk mencari isi tersirat.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
20.01.2015
|
TINGKATAN
|
4S3
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
Pengenalan
kepada Rumusan dan Pemahaman
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyenaraikan cara-cara membuat rumusan yang betul
berdasarkan petikan yang diberi.
2.
Menjelaskan perkara yang perlu diberi perhatian semasa
menjawab soalan pemahaman petikan rumusan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( v )
9.0
: 9.1 :
Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Guru menjelaskan cara-cara membuat rumusan dan menjawab
soalan pemahaman yang betul.
2.
Pelajar diminta menyalin nota.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
kerenah, kekangan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pengajian Am
NILAI :
ketekunan kerjasama, kerajinan
BBM :
Papan tulis, lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan,
mengumpulkan, mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar telah
mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.01.2015
|
TINGKATAN
|
4K6 ( 0705 -
0815 )
4S3 ( 1130 – 1240 ) )
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : punca-punca
remaja lari dari rumah dan cara-cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sepuluh punca remaja melarikan diri dari
rumah berdasarkan petikan yang diberi.
3.
Menyatakan empat cara membina hubungan kekeluargaan yang
baik.
4.
Menyenaraikan jawapan yang sesuai bagi soalan yang
diberi.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata kerja
KOSA KATA :
bertungkus lumus, gantang, jati diri.
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kasih
sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar didedahkan dengan cara membuat
rumusan dengan format yang betul setelah maklumat penting berjaya dikumpul.
Semua pelajar dipastikan menyalin maklumat berkenaan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
21.01.2015
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : punca anak-anak mengabaikan ibu bapa yang
lanjut usia dan kesannya kepada golongan tersebut.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi
ulasan tentang petikan yang diberi.
2.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya sepuluh punca
anak-anak mengabaikan ibu bapa yang lanjut usia dan empat kesannya kepada
golongan tersebut.
3.
Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang
petikan yang diberi.
2.
Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.
Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat
yang lengkap.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Kata adjektif
KOSA KATA :
sosioekonomi, melonggokkan, semarak
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : kejujuran,
hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar berjaya mengenal pasti isi
tersurat dan terpaksa bersoal jawab untuk mencari isi tersirat.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.01.2015
|
TINGKATAN
|
4K6
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
KARANGAN : Pengenalan kepada
karangan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan
berdasarkan bahan rangsangan.
3.
Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang
berkaitan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
gramatis, penskoran, idea, relevan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Seni
NILAI :
rasional, tanggungjawab
BBM :
Buku Nota
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan, mengumpulkan,
mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Semua pelajar mencatatkan nota tentang
karangan berdasarkan bahan rangsangan dan menyalin contoh karangan Bahagian A.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
22.01.2015
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Aktiviti-aktiviti
untuk memupuk minat murid-murid terhadap karya sastera.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran,
murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima aktiviti yang sesuai dilaksanakan
untuk memupuk minat membaca karya sastera dalam kalangan pelajar.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang
telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran
mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
pengolahan, ironi,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kesusasteraan
Melayu
NILAI :
kerjasama, kerajinan, rasional
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Guru
mengulas setiap hasil perbentangan pelajar dan membuat penambahbaikan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.01.2015
|
TINGKATAN
|
4S3
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
KARANGAN : Pengenalan kepada
karangan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1.
Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.
Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan
berdasarkan bahan rangsangan.
3.
Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 :
7.1 : Aras 1 ( i )
8.0 :
8.1 : Aras 1 ( i )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang
berkaitan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
gramatis, penskoran, idea, relevan
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Seni
NILAI :
rasional, tanggungjawab
BBM :
Buku Nota
ABM : Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
mengelaskan, mengumpulkan,
mengkategorikan
|
REFLEKSI
|
Pelajar mencatat nota tentang karangan
berdasarkan bahan rangsangan dan contoh karangan Bahagian A.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
23.01.2015
|
TINGKATAN
|
5K1
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Aktiviti-aktiviti
untuk memupuk minat murid-murid terhadap karya sastera.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1. Membaca soalan dengan teliti
untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2. Menyatakan
sekurang-kurangnya lima aktiviti yang
sesuai dilaksanakan untuk memupuk minat membaca karya sastera dalam kalangan
pelajar.
3. Menyatakan maklumat penting
dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak
tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak
tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki
untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran
mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA : kata kerja
KOSA KATA :
pengolahan, ironi,
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Kesusasteraan
Melayu
NILAI :
kerjasama, kerajinan, rasional
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Guru mengulas setiap
hasil perbentangan pelajar dan membuat penambahbaikan.
|
No comments:
Post a Comment