RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN

Tuesday, February 17, 2015

MINGGU 4
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : ISNIN
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19.01.2015
TINGKATAN
5K1 ( 0705 - 0815 )
5S2  ( 0815 - 0925 )
TAJUK
PUISI MODEN  :  Sajak Dirgahayu Bahasaku
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Mendeklamasikan sajak dengan nada dan intonasi yang betul.
2.        Memberi maksud setiap rangkap sajak dengan menggunakan ayat sendiri.
3.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat nilai murni dan pengajaran daripada sajak yang dikaji.
4.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.4  :  Aras 2 ( iii )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar melafazkan puisi dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan dengan puisi.
3.        Membuat latihan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :  kata adjektif
KOSA KATA      :  dirgahayu, minda
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pendidikan Moral
NILAI  :   patriotisme, kerjasama, rasional
BBM   :   Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Meramalkan
REFLEKSI
Maklumat yang dikehendaki berjaya dikumpul setelah diterangkan oleh guru dan berlakunya sesi soal jawab antara guru dengan pelajar.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
19.01.2015
TINGKATAN
4K6
MASA
1130 - 1240
TAJUK
Pengenalan kepada Rumusan dan Pemahaman
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.          Menyenaraikan cara-cara membuat rumusan yang betul berdasarkan petikan yang diberi.
2.          Menjelaskan perkara yang perlu diberi perhatian semasa menjawab soalan pemahaman petikan rumusan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.          Guru menjelaskan cara-cara membuat rumusan dan menjawab soalan pemahaman yang betul.
2.          Pelajar diminta menyalin nota.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :   sintaksis
KOSA KATA      :   kerenah, kekangan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pengajian Am
NILAI  :   ketekunan kerjasama, kerajinan
BBM   :   Papan tulis, lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar telah mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : SELASA
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.01.2015
TINGKATAN
5K1
MASA
0705 - 0815
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN  : punca anak-anak mengabaikan ibu bapa yang lanjut usia dan kesannya kepada golongan tersebut.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya sepuluh punca anak-anak mengabaikan ibu bapa yang lanjut usia dan empat kesannya kepada golongan tersebut.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   sosioekonomi, melonggokkan, semarak
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya menyatakan isi tersurat dan terpaksa mengadakan sesi soal jawab untuk mencari isi tersirat.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
20.01.2015
TINGKATAN
4S3
MASA
0945 - 1055
TAJUK
Pengenalan kepada Rumusan dan Pemahaman
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Menyenaraikan cara-cara membuat rumusan yang betul berdasarkan petikan yang diberi.
2.        Menjelaskan perkara yang perlu diberi perhatian semasa menjawab soalan pemahaman petikan rumusan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
10.0  :  10.1  :  Aras 1 ( v )
 9.0   :   9.1   :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Guru menjelaskan cara-cara membuat rumusan dan menjawab soalan pemahaman yang betul.
2.        Pelajar diminta menyalin nota.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA  :   sintaksis
KOSA KATA      :   kerenah, kekangan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU   :  Pengajian Am
NILAI  :   ketekunan kerjasama, kerajinan
BBM   :   Papan tulis, lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar telah mencatat maklumat yang dikehendaki oleh guru
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : RABU
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.01.2015
TINGKATAN
4K6 ( 0705 - 0815 )
4S3  ( 1130 – 1240 ) )
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN : punca-punca remaja lari dari rumah dan cara-cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sepuluh punca remaja melarikan diri dari rumah berdasarkan petikan yang diberi.
3.        Menyatakan empat cara membina hubungan kekeluargaan yang baik.
4.        Menyenaraikan jawapan yang sesuai bagi soalan yang diberi.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.          Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.          Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.          Pelajar menjawab soalan pemahaman.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata kerja
KOSA KATA      :   bertungkus lumus, gantang, jati diri.
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kasih sayang, hemah tinggi, menghargai
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar didedahkan dengan cara membuat rumusan dengan format yang betul setelah maklumat penting berjaya dikumpul. Semua pelajar dipastikan menyalin maklumat berkenaan.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
21.01.2015
TINGKATAN
5S2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
RUMUSAN DAN PEMAHAMAN  : punca anak-anak mengabaikan ibu bapa yang lanjut usia dan kesannya kepada golongan tersebut.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca petikan dengan teliti dan kemudiannya memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Mengenal pasti sekurang-kurangnya sepuluh punca anak-anak mengabaikan ibu bapa yang lanjut usia dan empat kesannya kepada golongan tersebut.
3.        Menjawab tiga soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca petikan dan memberi ulasan tentang petikan yang diberi.
2.        Pelajar mencatat isi tersurat dan isi tersirat.
3.        Pelajar menjawab soalan pemahaman dengan betul dan ayat yang lengkap.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Kata adjektif
KOSA KATA      :   sosioekonomi, melonggokkan, semarak
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Pendidikan Moral
NILAI  :   kejujuran, hemah tinggi, hormat-menghormati
BBM   :   lembaran edaran
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
merumuskan, meringkaskan
Menyelesaikan masalah
REFLEKSI
Pelajar berjaya mengenal pasti isi tersurat dan terpaksa bersoal jawab untuk mencari isi tersirat.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : KHAMIS
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.01.2015
TINGKATAN
4K6
MASA
0705 - 0815
TAJUK
KARANGAN : Pengenalan kepada karangan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan berdasarkan bahan rangsangan.
3.        Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   gramatis, penskoran, idea, relevan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pendidikan Seni
NILAI  :  rasional, tanggungjawab
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Semua pelajar mencatatkan nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan dan menyalin contoh karangan Bahagian A.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
22.01.2015
TINGKATAN
5S2
MASA
0945 - 1055
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  Aktiviti-aktiviti untuk memupuk minat murid-murid terhadap karya sastera.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.        Menyatakan sekurang-kurangnya  lima aktiviti yang sesuai dilaksanakan untuk memupuk minat membaca karya sastera dalam kalangan pelajar.
3.        Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.        Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.        Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
3.        Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :    pengolahan, ironi,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kerjasama, kerajinan, rasional
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Guru mengulas setiap hasil perbentangan pelajar dan membuat penambahbaikan.
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI  : JUMAAT
MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23.01.2015
TINGKATAN
4S3
MASA
0705 - 0815
TAJUK
KARANGAN : Pengenalan kepada karangan
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.        Memberi ulasan tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.        Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga cara menghasilkan sebuah karangan berdasarkan bahan rangsangan.
3.        Menjelaskan empat kriteria untuk menghasilkan karangan yang cemerlang.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
7.0  :  7.1  :  Aras 1 ( i )
8.0  :  8.1  :  Aras 1 ( i )
AKTIVITI
1.        Pelajar menyalin nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan.
2.        Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat yang berkaitan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.        Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.        Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   Sintaksis
KOSA KATA      :   gramatis, penskoran, idea, relevan
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :  Pendidikan Seni
NILAI  :  rasional, tanggungjawab
BBM   :   Buku Nota
ABM   :   Soalan dan penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
mengelaskan, mengumpulkan, mengkategorikan
REFLEKSI
Pelajar mencatat nota tentang karangan berdasarkan bahan rangsangan dan contoh karangan Bahagian A.

MATA PELAJARAN
BAHASA MELAYU
TARIKH
23.01.2015
TINGKATAN
5K1
MASA
0940 - 1040
TAJUK
KARANGAN RESPONS TERBUKA  :  Aktiviti-aktiviti untuk memupuk minat murid-murid terhadap karya sastera.
OBJEKTIF
Pada akhir pelajaran, murid dapat :
1.       Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2.       Menyatakan sekurang-kurangnya  lima aktiviti yang sesuai dilaksanakan untuk memupuk minat membaca karya sastera dalam kalangan pelajar.
3.       Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
2.0  :  2.4  : Aras 1 (ii)
7.0 :   7.1  : Aras 1 (i)
AKTIVITI
1.       Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak tugasan.
2.       Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
3.       Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
KEMAHIRAN BAHASA
1.    Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.    Kemahiran membaca dan menulis.
SISTEM BAHASA
TATABAHASA   :   kata kerja
KOSA KATA      :    pengolahan, ironi,
SEBUTAN DAN INTONASI  : Baku
PENGISIAN KURIKULUM
ILMU  :   Kesusasteraan Melayu
NILAI  :   kerjasama, kerajinan, rasional
BBM   :   Papan tulis, kad manila
ABM   :   Soalan dan Penyoalan
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
REFLEKSI
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Guru mengulas setiap hasil perbentangan pelajar dan membuat penambahbaikan.


No comments:

Post a Comment