MINGGU 7
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : ISNIN
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.02.2015
|
TINGKATAN
|
5K1 ( 0705 -
0815 )
5S2 ( 0815 - 0925 )
|
TAJUK
|
DRAMA :
Tiang Cengal Dinding Sayung
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menceritakan secara ringkas tentang drama yang dikaji.
2.
Menjelaskan sekurang-kurangnya empat nilai murni dan
pengajaran daripada drama.
3.
Memberikan pendapat tentang soalan yang dikemukakan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 ( iii )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iv )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar bercerita.
2.
Dalam bentuk kumpulan, pelajar membincangkan pendapat
mereka berdasarkan soalan yang dikemukakan.
3.
Sesi perbentangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
diksi
KOSA KATA :
perdu, mencatur,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI :
berdikari, kasih sayang, rasional
BBM :
Buku Teks Antologi Dirgahayu Bahasaku
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyusun
mengikut keutamaan
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dihasilkan.
Pelajar berjaya mengumpul maklumat yang diperlukan hasil perbentangan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
09.02.2015
|
TINGKATAN
|
4K6
|
MASA
|
1130 - 1240
|
TAJUK
|
NOVEL :
Biodata Pengarang
Sinopsis
Novel Di Sebalik Dinara
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan biodata pengarang sama ada latar belakang,
pendidikan, karya dan anugerah yang diperoleh.
2.
Menceritakan sinopsis novel yang dikaji dengan
menggunakan ayat sendiri.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 (ii)
7.0
: 7.3 : Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang biodata
penulis dan isi penting pada novel yang dikaji.
2.
Sesi bercerita.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
cyborg, mikrocip, mutant, hologram
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
ICT
NILAI : bijaksana,
kasih sayang, prihatin
BBM : Buku Teks Novel Di Sebalik Dinara
ABM : Soalan
dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Majoriti pelajar sudah membaca novel. Soalan-soalan
mudah yang berkaitan dengan novel dapat dijawab oleh pelajar dengan mudah.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : SELASA
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.02.2015
|
TINGKATAN
|
5K1
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Menggabungkan ayat tunggal menjadi ayat majmuk tanpa
mengubah struktur dan maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang
diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan kepada latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
hampa,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar tiada masalah untuk menyiapkan
latihan tetapi masih agak lemah untuk menyelesaikan kesalahan istilah dan
bahasa.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
10.02.2015
|
TINGKATAN
|
4S3
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
NOVEL :
Biodata Pengarang
Sinopsis Novel Di Sebalik Dinara
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Menyatakan biodata pengarang sama ada latar belakang,
pendidikan, karya dan anugerah yang diperoleh.
2.
Menceritakan sinopsis novel yang dikaji dengan
menggunakan ayat sendiri.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.1 : Aras 1 (ii)
7.0
: 7.3 : Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang biodata
penulis dan isi penting pada novel yang dikaji.
2.
Sesi bercerita.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
sintaksis
KOSA KATA :
cyborg, mikrocip, mutant, hologram
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
ICT
NILAI : bijaksana,
kasih sayang, prihatin
BBM : Buku Teks Novel Di Sebalik Dinara
ABM : Soalan
dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
merumuskan,
meringkaskan
|
REFLEKSI
|
Majoriti pelajar sudah membaca novel.
Soalan-soalan mudah yang berkaitan dengan novel dapat dijawab oleh pelajar
dengan mudah.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : RABU
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.02.2015
|
TINGKATAN
|
4K6 ( 0705 -
0815 )
4S3 ( 1130 – 1240 ) )
|
TAJUK
|
NOVEL MELUNAS
RINDU : Tema
Persoalan
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Mengenal pasti tema novel yang dikaji dan
menjelaskannya.
2.
Menjelaskan sekurang-kurangnya enam persoalan novel.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.4 : Aras 1 (iii)
7.0
: 7.3 : Aras 1 (iii)
|
AKTIVITI
|
1.
Secara berpasangan, pelajar diminta untuk mencari
beberapa maklumat.
2.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kata
KOSA KATA :
virus, prototaip, DNA
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
ICT
NILAI :
bijaksana, kasih sayang, ketekunan
BBM :
Buku Teks Novel Di Sebalik Dinara
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menganalisis
|
REFLEKSI
|
Setelah diterangkan beberapa perkara,
pelajar berjaya menyatakan beberapa maklumat yang berkenaan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
11.02.2015
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
TATABAHASA
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran,
murid dapat :
1.
Membina ayat dengan betul dan gramatis daripada
perkataan yang diberi.
2.
Menggabungkan ayat tunggal menjadi ayat majmuk tanpa
mengubah struktur dan maksud asalnya.
3.
Mengenal pasti kesalahan ejaan, imbuhan, istilah dan
bahasa yang terdapat dalam ayat dan membetulkannya.
4.
Menyatakan peribahasa yang sesuai dengan situasi yang
diberikan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
7.0 : 7.2
: Aras 2 ( ii )
2.0 : 2.7
: Aras 1 (v)
|
AKTIVITI
|
1.
Guru memberi penjelasan tentang cara-cara membuat
latihan.
2.
Pelajar membuat latihan tatabahasa.
3.
Perbincangan jawapan kepada latihan tatabahasa.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Sintaksis
KOSA KATA :
hampa,
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Kemasyarakatan
NILAI : hemah
tinggi, kerjasama, rasional
BBM :
lembaran edaran
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Menyelesaikan
masalah
|
REFLEKSI
|
Pelajar tidak mengalami kesukaran
untuk menyelesaikan masalah tatabahasa dan perbincangan jawapan berjaya
dilakukan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : KHAMIS
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.02.2015
|
TINGKATAN
|
4K6
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
PUISI
TRADISIONAL : Syair Bidasari
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Melafazkan syair dengan gaya dan intonasi yang betul.
2.
Menyatakan maksud setiap rangkap pantun.
3.
Menjelaskan tema pantun yang dikaji.
4.
Mengenal pasti sekurang-kurangnya empat persoalan syair
yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan syair..
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa
maklumat penting daripada syair yang dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1.
Kemahiran mendengar dan bertutur.
2.
Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Diksi
KOSA KATA :
halifah, ngadil, bahari, senteri, gurda
SEBUTAN DAN
INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : bijaksana,
keadilan, amanah
BBM :
Buku Teks Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Syair agak mudah. Pelajar dapat
memahaminya tetapi memerlukan bimbingan untuk mengenal pasti maklumat yang
diperlukan.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
12.02.2015
|
TINGKATAN
|
5S2
|
MASA
|
0945 - 1055
|
TAJUK
|
KARANGAN
RESPONS TERBUKA : Usaha-usaha yang dapat dilakukan untuk membentuk akhlak yang terpuji dalam
diri seseorang.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir
pelajaran, murid dapat :
1.
Membaca soalan dengan teliti untuk menentukan jenis
karangan dan kehendak tugasan.
2.
Menyatakan sekurang-kurangnya lima usaha yang dapat dilakukan untuk
membentuk akhlak yang terpuji dalam diri seseorang.
3.
Menyatakan maklumat penting dalam setiap perenggan
pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan
serta kehendak tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap
kumpulan dikehendaki untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang
telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran
mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
kolaborasi, solusi, ditarbiah
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Islam/Moral
NILAI :
kerjasama, kasih sayang, rasional
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti
sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar
turut diedarkan contoh karangan lengkap tentang topik yang dibincangkan
sebagai panduan.
|
RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
HARI : JUMAAT
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13.02.2015
|
TINGKATAN
|
4S3
|
MASA
|
0705 - 0815
|
TAJUK
|
PUISI TRADISIONAL : Syair
Bidasari
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1. Melafazkan syair dengan gaya
dan intonasi yang betul.
2. Menyatakan maksud setiap
rangkap pantun.
3. Menjelaskan tema pantun yang
dikaji.
4. Mengenal pasti sekurang-kurangnya
empat persoalan syair yang dikaji.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
10.0 :
10.5 : Aras 1 ( i )
10.0 :
10.4 : Aras 1 ( iii )
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar melafazkan syair..
2.
Guru bersoal jawab dengan pelajar tentang beberapa maklumat penting daripada
syair yang dikaji.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran mendengar dan
bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
Diksi
KOSA KATA :
halifah, ngadil, bahari, senteri, gurda
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU :
Pendidikan Moral
NILAI : bijaksana,
keadilan, amanah
BBM :
Buku Teks Antologi Jaket Kulit Kijang dari Istanbul
ABM :
Soalan dan penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
|
REFLEKSI
|
Syair agak mudah. Pelajar dapat menyatakan banyak
maklumat yang berkaitan dengan syair yang dikaji.
|
MATA PELAJARAN
|
BAHASA MELAYU
|
TARIKH
|
13.02.2015
|
TINGKATAN
|
5K1
|
MASA
|
0940 - 1040
|
TAJUK
|
KARANGAN RESPONS TERBUKA : Usaha-usaha
yang dapat dilakukan untuk membentuk akhlak yang terpuji dalam diri
seseorang.
|
OBJEKTIF
|
Pada akhir pelajaran, murid
dapat :
1. Membaca soalan dengan teliti
untuk menentukan jenis karangan dan kehendak tugasan.
2. Menyatakan
sekurang-kurangnya lima usaha yang
dapat dilakukan untuk membentuk akhlak yang terpuji dalam diri seseorang.
3. Menyatakan maklumat penting
dalam setiap perenggan pengenalan, huraian isi dan penutup berdasarkan
kehendak tugasan.
|
FOKUS UTAMA
FOKUS SAMPINGAN
|
2.0 :
2.4 : Aras 1 (ii)
7.0 : 7.1
: Aras 1 (i)
|
AKTIVITI
|
1.
Pelajar membaca soalan dan menyatakan jenis karangan serta kehendak
tugasan.
2.
Pelajar dibahagikan kepada tujuh kumpulan. Setiap kumpulan dikehendaki
untuk mengenal pasti maklumat penting pada idea/isi yang telah dibincangkan.
3.
Pelajar membentangkan hasil perbincangan.
|
KEMAHIRAN BAHASA
|
1. Kemahiran
mendengar dan bertutur.
2. Kemahiran membaca dan menulis.
|
SISTEM BAHASA
|
TATABAHASA :
kata kerja
KOSA KATA :
kolaborasi, solusi, ditarbiah
SEBUTAN DAN INTONASI : Baku
|
PENGISIAN KURIKULUM
|
ILMU : Pendidikan
Islam/Moral
NILAI :
kerjasama, kasih sayang, rasional
BBM :
Papan tulis, kad manila
ABM :
Soalan dan Penyoalan
|
KEMAHIRAN BERNILAI TAMBAH
|
Mengenal pasti sebab akibat
Menjana idea
|
REFLEKSI
|
Perbentangan berjaya dilaksanakan. Pelajar turut
diedarkan contoh karangan lengkap tentang topik yang dibincangkan sebagai
panduan.
|
No comments:
Post a Comment